| Ea_3507 a întrebat:

Am nevoie de ajutor! Nu stiu ce sa fac la romana si nu am cui sa cer ajutorul. Textele sunt astea: A.
,, Eu cu Dumitru însă o duceam într-un cântec, strângând viorele şi toporaşi de pe lângă plai, şi mergeam tot zburdând şi hârjonindu-ne, de parcă nu eram noi râioşii din Broşteni, care făcusem atâta bucurie la casa Irinucăi. Şi mergând noi tot aşa, cam pe la amiază, deodată s-a schimbat vremea cea frumoasă într-o vijelie cumplită, să răstoarne brazii la pământ, nu altăceva! Pesemne baba Dochia nu-şi lepădase toate cojoacele. Începe a bura, apoi o întoarce în lapoviţă, pe urmă o dă în frig şi ninsoare cumsecade şi, într-un buc, ne astupă drumul de nu ştiai încotro să mergi. Şi tot ninsoare şi pâclă până la pǎmânt, de nu se vedea om pe om alǎture fiind. […]
Şi ne coborâm noi, şi ne tot coborâm, cu mare greutate, pe nişte povârnişuri primejdioase, şi ne încurcăm printre ciritei de brad, şi caii lunecau şi se duceau de-a rostogolul, şi eu cu Dumitru mergeam zgribuliţi şi plângeam în pumni de frig; şi plăieşii numai icneau şi-şi muşcau buzele de necaz; şi omătul se pusese pe une- locuri până la brâu, şi începuse a înnopta când am ajuns într-o fundătură de munţi, unde se auzea răsunând glasul unui pârăuaş ce venea, ca şi noi, din deal în vale, prăvălindu-se şi izbindu-se de cele stânci fără voinţa sa... Numai atâta, că el a trecut mai departe în drumul său, iar noi am stat pe loc şi am pus-o de mămăligă, fără apă. […] După ce ne-am pus bine-rău gura la cale, ne-am covrigit împrejurul focului; şi deasupra ninsoare, dedesubt udeală; pe-o parte îngheţai, pe una te frigeai, ca la vremea şi locul acela."
(Ion Creangǎ – Amintiri din copilǎrie)
B.
,, Erau doi bǎieţi numai de-o şchioapǎ, cu nişte cuşme mari pânǎ peste ochi şi înfǎşuraţi în sumane cu mânicile lungi.[…]
Amurgul punea o umbrǎ albǎstrie pe neclintitele întinderi de omǎt. Şi ei mergeau greu; acum sfârşiserǎ vorba şi nu îndrǎzneau parcǎ sǎ se mai uite unul la altul. Clopoţelul stelei suna din când în când deasupra lor. Ei ridicau capetele şi se uitau pe marginile cǎciulilor, în zare. Nu se vedea nimic. De abia se apropiau de Siret. În oglinda mare a râului începeau sǎ tremure luminile stelelor de sus. Şi era o linişte adâncǎ, parcǎ împietrise lunca neagrǎ pe lângǎ care se strecurau ei, coborând malul. Opincile fâşâiau aspru pe gheaţǎ. Se apucarǎ înapoi de umeri, şi, încet, trecurǎ dincolo, pe podişul lucios, prin tǎcerea tainicǎ a înserǎrii.
Dupǎ ce urcarǎ celǎlalt mal, rǎmaserǎ privind înainte. Satul nu se zǎrea. Se întoarserǎ unul spre altul. Buzele celui mic prinserǎ sǎ tremure. […]
Merserǎ înainte prin lumina cenuşie a serii. Înaintea, în urma lor, pustiu de zǎpadǎ; frigul creştea şi zǎpada scrâşnea ascuţit sub opinci. Din când în când se opreau o clipǎ, cu sufletele înfricoşate, cǎutau sǎ pǎtrundǎ umbra care-i împresura, nǎdǎjduiau sǎ prindǎ zgomote de viaţǎ omeneascǎ. Se auzeau câteodatǎ, în rǎstimpurile acestea, croncǎniturile aspre ale cioarelor, amestecate cu ţipetele aspre ale stǎncuţelor, departe, cine ştie deasupra cǎrei lunci. Tresǎrirea aceasta de spaimǎ se potolea îndatǎ. În tǎcere, porneau, se cufundau tot mai tare în întunecime şi îşi ţineau plânsul cu fǎlcile încleştate. Rǎzbǎteau prin noapte aşa – parcǎ fiorul singurǎtǎţii le dǎdea putere. În capetele lor de copii, acolo, sub cuşmele de oaie, rǎsunau cântecele sfinte ale Naşterii Mântuitorului. Gândindu-se la ele, se gândeau şi la culcuşul cald, şi la aburul mâncǎrii din satul cǎtrǎ care porniserǎ […]; cu cântecele şi cu steaua lor se duceau sǎ umple de voie bunǎ inimile oamenilor şi mergeau, tremurând de frig şi scâncind prin noaptea de iarnǎ, şi clopoţelul de deasupra capetelor lor tremura dulce.[…]"
(Mihail Sadoveanu – Vestitorii)

Si sunt doua subiecte la care nu stiu ce sa fac:
Scriere despre textul literar - 25 de puncte
Într-o compunere de 15 – 20 de rânduri, prezintă particularităţile descrierii literare (tabloul), utilizând, pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.
În redactarea compunerii, vei avea în vedere:
-evidenţierea a cel puţin două trăsături ale descrierii artistice evidente în textele date;
-identificarea a cel puţin două imagini artistice din fiecare text;
-comentarea semnificaţiei a două figuri de stil diferite, din fiecare text.

Explicǎ, într-un text de cel puţin 6 rânduri, valoarea expresivǎ a epitetelor din cele douǎ fragmente.

Ma puteti ajuta? sad Multumesc frumos!

1 răspuns:
| ioana_7606 a răspuns:

1) In compunere iti trebuie doar putina imaginatie, doar imagineaza'ti peisajul pe care il descriu textele, daca nu poti, cauta pe net Caprele Irinucai-caracterizare.

2) Valoarea expresiva e epitetelor inseamna rolul expresiv pe care il au, adica cum descriu ele diferitul subiect. Sper ca ai inteles!

Bafta!