CITESTE TOT SI VEI VEDEA...
Perioada pubertatii ( de la 10-14 ani) este dominata de o intense crestere (puseu), de accentuarea dimorfismului sexual cu o larga gama de rezonante in dezvoltarea psihica si de dezvoltare mare a sociabilitatii.
Pubertatea, dominate de procesul de crestere si maturizare sexualaintensa, cuprinde urmatoarele substadii:
a) Etapa prepuberala (de la 10-12 ani) este caracterizata printr-o accelerare si intensificare din ce in ce mai mare a cresterii (staturale mai ales), concomitant cu dezvoltarea pregnanta a caracteristicilor sexuale secundare (dezvoltarea gonadelor aparitia pilozitatii pubiene, si a celei axilare). Tinerele fete trec in acesta periaoda printr-o crestere accentuata si castiga aproximativ 22 cm in inaltime. La baieti cresterea poate incepe ceva mai tarziu, intre 12-16 ani, si este mai evidenta. Cresterea este uneori impetuoasa si este insotita de momente de oboseala, dureri de cap, iritabilitate. Conduita generala capata caracteristi de alternanta intre momenta e de vioiciune, de condiute copilaroase exuberante si momente de oboseala, apatie, lene. Totodata, conduitele copilului se incarca de stari conflictuale ce se pot centra pe efectele acestor momente de lene care determina admonestari atat in familie cat si in scoala - desi au o geneza complexa de cele mai multe ori.
Intrarea intr-un nou ciclu de scolarizare cu noi cerinte si solicitari - mai diversificate cantitativ si calitativ, contactul cu "modele umane" de profesori, mai differentiate, modele de lectii de o mare diversitate constituie pentru etapa puberala o schimbare generala a cadrului de desfasurare a invatarii scolare.
La aceasta se adauga un grad de intelectualizare afectiva in scoala, care intareste sentimental de aparetenenta la generatie si alimenteaza experienta intimitatii prin prietenie si colegilaitate ca si prin solidarizari in situatii critice dar si agresivitatea.
In familie incep sa se manifeste modificari de cerinte fata de puber. Uneori tanarul este considerat copil, alteori i se atribuie iesirea din copilarie, ceea ce creaza reactii diferentiate, dupa imprejurari. In general, puberul se simte din ce in ce mai confortabil in grupul care-l securizeaza si accepta stilul sau galagios, exuberant si uneori agresiv.
La varsta de 11 ani copilul incepe sa aiba initiative, largindu-si el insusi regimul de independenta. Totodata creste integrarea in grupul de copii de aceiasi varsta in care el se simte nu numai securizat, dar si puternic, plin de initiative.
Diferentieri subtile incep sa apara in conduitele din clasa, se creaza o discreta distantare intre fetite si baieti si o competitie, incercata de forme usoare de rivalitate intre acestia. De obicei, fetitele sunt mai disciplinate si mai dezvoltate din punct de vedere fizic. Ele au adeseori o crestere si dezvoltare mai intensa la 11-12 ani, decat baietii.
Intensificarea ritmului de crestere si la acestia din urma duce la aparitia de momente mai numeroase de neatentie ce au tendinta de a se exprima prin mai putina disciplina si tendinte spre reverie, distrafere in ore, pierderea timpului de facut lectii, abdicarea temporara de la mici sarcini familiale sau scolare. In aceste conditii, reactiile de sanctionare sau admonestaresunt private ostil. Copilul incepe sa fie din ce in ce mai absorbit de petrecerea timpului cu prietenii si colegii sai, incepe sa-si manifeste mici refuzuri de a participa cu familia la mici iesiri ale acesteia, preferand copiii. Influientele si sistemul de cerinte al vreunuia dintre membrii familiei se devalorizeaza, relative, pentru copil in acesta perioada.
b) Pubertatea propriu-zisa (12-14 ani) este dominate de pusel de crestere. Aceasta intensificare este mai evidenta intre 11-13 ani la fetite si 13-14 ani la baieti. Dupa varstele limita ale puseului, cresterea se incetineste si continua ulterior, mai multi ani (pana la 24/25 ani). In perioada puseului de crestere dispare grasimea - creste forta, puterea fizica.
Din punster de vedere psihologic, cresterea si maturizarea sunt legate de numeroase stari de discomfort. Acestea sunt provocate de durile osoase si musculare, dar au si o alta natura mai subtila. Cresterea inegala a diferitelor parti ale corpilui creaza aspectecaricaturale ale taliei si infatisarii. La ccestea se aduga apritia neplacuta a acneei.
c) Momentul postpuberal. La putin timp dupa atingerea punctului culminat al pubertatii, baietii manifesta o schimbare in conduite, adeseori intra in faze de exagerare, impertinenta cu substrat sexual, cu o agresivitate manifestata in conduite si in vocabular.
Tinerele fete prin doua faze. Prima de femeie-copi, plina de conduite timide si exuberante, dar si de afectiune, idealizare de eroi si de personaje inacseile. Acesta prima faza este impregnate de trairi complexe si ambigue de inferioritate, culpabilitate si jena, tanara simtindu-se adesea impure. A doua faza este reprezentata de catre femeia adolescent, cu dezvoltarea treptata a feminitatii. Tanara fata devine usor provocatoare, stapana pe sine si complexul de inferoritate treptat dispare.
Momentul postpuberal este de trecere si in acelasi timp putin diferentiabil de momentul preadolescentei (16 - 16/18 ani).
CITESTE TOT SI VEI VEDEA ...
Perioada pubertatii ( de la 10-14 ani) este dominata de o intense crestere (puseu), de accentuarea dimorfismului sexual cu o larga gama de rezonante in dezvoltarea psihica si de dezvoltare mare a sociabilitatii.
Pubertatea, dominate de procesul de crestere si maturizare sexualaintensa, cuprinde urmatoarele substadii:
a) Etapa prepuberala (de la 10-12 ani) este caracterizata printr-o accelerare si intensificare din ce in ce mai mare a cresterii (staturale mai ales), concomitant cu dezvoltarea pregnanta a caracteristicilor sexuale secundare (dezvoltarea gonadelor aparitia pilozitatii pubiene, si a celei axilare). Tinerele fete trec in acesta periaoda printr-o crestere accentuata si castiga aproximativ 22 cm in inaltime. La baieti cresterea poate incepe ceva mai tarziu, intre 12-16 ani, si este mai evidenta. Cresterea este uneori impetuoasa si este insotita de momente de oboseala, dureri de cap, iritabilitate. Conduita generala capata caracteristi de alternanta intre momenta e de vioiciune, de condiute copilaroase exuberante si momente de oboseala, apatie, lene. Totodata, conduitele copilului se incarca de stari conflictuale ce se pot centra pe efectele acestor momente de lene care determina admonestari atat in familie cat si in scoala - desi au o geneza complexa de cele mai multe ori.
Intrarea intr-un nou ciclu de scolarizare cu noi cerinte si solicitari - mai diversificate cantitativ si calitativ, contactul cu "modele umane" de profesori, mai differentiate, modele de lectii de o mare diversitate constituie pentru etapa puberala o schimbare generala a cadrului de desfasurare a invatarii scolare.
La aceasta se adauga un grad de intelectualizare afectiva in scoala, care intareste sentimental de aparetenenta la generatie si alimenteaza experienta intimitatii prin prietenie si colegilaitate ca si prin solidarizari in situatii critice dar si agresivitatea.
In familie incep sa se manifeste modificari de cerinte fata de puber. Uneori tanarul este considerat copil, alteori i se atribuie iesirea din copilarie, ceea ce creaza reactii diferentiate, dupa imprejurari. In general, puberul se simte din ce in ce mai confortabil in grupul care-l securizeaza si accepta stilul sau galagios, exuberant si uneori agresiv.
La varsta de 11 ani copilul incepe sa aiba initiative, largindu-si el insusi regimul de independenta. Totodata creste integrarea in grupul de copii de aceiasi varsta in care el se simte nu numai securizat, dar si puternic, plin de initiative.
Diferentieri subtile incep sa apara in conduitele din clasa, se creaza o discreta distantare intre fetite si baieti si o competitie, incercata de forme usoare de rivalitate intre acestia. De obicei, fetitele sunt mai disciplinate si mai dezvoltate din punct de vedere fizic. Ele au adeseori o crestere si dezvoltare mai intensa la 11-12 ani, decat baietii.
Intensificarea ritmului de crestere si la acestia din urma duce la aparitia de momente mai numeroase de neatentie ce au tendinta de a se exprima prin mai putina disciplina si tendinte spre reverie, distrafere in ore, pierderea timpului de facut lectii, abdicarea temporara de la mici sarcini familiale sau scolare. In aceste conditii, reactiile de sanctionare sau admonestaresunt private ostil. Copilul incepe sa fie din ce in ce mai absorbit de petrecerea timpului cu prietenii si colegii sai, incepe sa-si manifeste mici refuzuri de a participa cu familia la mici iesiri ale acesteia, preferand copiii. Influientele si sistemul de cerinte al vreunuia dintre membrii familiei se devalorizeaza, relative, pentru copil in acesta perioada.
b) Pubertatea propriu-zisa (12-14 ani) este dominate de pusel de crestere. Aceasta intensificare este mai evidenta intre 11-13 ani la fetite si 13-14 ani la baieti. Dupa varstele limita ale puseului, cresterea se incetineste si continua ulterior, mai multi ani (pana la 24/25 ani). In perioada puseului de crestere dispare grasimea - creste forta, puterea fizica.
Din punster de vedere psihologic, cresterea si maturizarea sunt legate de numeroase stari de discomfort. Acestea sunt provocate de durile osoase si musculare, dar au si o alta natura mai subtila. Cresterea inegala a diferitelor parti ale corpilui creaza aspectecaricaturale ale taliei si infatisarii. La ccestea se aduga apritia neplacuta a acneei.
c) Momentul postpuberal. La putin timp dupa atingerea punctului culminat al pubertatii, baietii manifesta o schimbare in conduite, adeseori intra in faze de exagerare, impertinenta cu substrat sexual, cu o agresivitate manifestata in conduite si in vocabular.
Tinerele fete prin doua faze. Prima de femeie-copi, plina de conduite timide si exuberante, dar si de afectiune, idealizare de eroi si de personaje inacseile. Acesta prima faza este impregnate de trairi complexe si ambigue de inferioritate, culpabilitate si jena, tanara simtindu-se adesea impure. A doua faza este reprezentata de catre femeia adolescent, cu dezvoltarea treptata a feminitatii. Tanara fata devine usor provocatoare, stapana pe sine si complexul de inferoritate treptat dispare.
Momentul postpuberal este de trecere si in acelasi timp putin diferentiabil de momentul preadolescentei (16 - 16/18 ani).
Aparitia ciclului menstrual, cresterea parului pubian, cresterea sanilor :p! Nu are rost sa-ti inshir romane :*
Pai pe la varsta de 13-14 ani te astepti sa iti vina. Iti creste parul pubian... incepe sa se vada parul pe picioare, ti-se face pietricica la sani :d, corpul incepe sa se schimbe...
Vei vedea in fiecare zi ceva schimbat, din punct de vedere fizic si fiziologic...