Otaku ( おたく/オタク? ) este un termen japonez care se referă la persoane cu interese obsesive, de obicei anime și manga fanilor. Utilizarea sa contemporan originea cu Akio Nakamori 's 1983 eseu în Manga Burikko. Otaku poate fi folosit ca un peiorativ, negativitatea sa provine din punctul de vedere stereotipe de otaku și raportare mass-media pe Tsutomu Miyazaki lui "Murder Otaku", în 1989. Potrivit studiilor publicate în 2013, termenul a devenit mai puțin negativă, și mulți oameni acum de auto-identifica ca otaku.
Subcultura otaku este o temă centrală de anime și manga diverse lucrari, documentare și de cercetare academică. Subcultura a început în anii 1980 ca schimbarea mentalităților sociale și cultivarea trăsăturilor otaku de școli japoneze combinate cu demisia de astfel de persoane să devină proscrisi sociale. Nasterea subculturii a coincis cu boom-ul anime, după lansarea de lucrări, cum ar fi Gundam Mobile Suit înainte ramificat în Comic Market. Definiția otaku, ulterior, au devenit mai complexe, și numeroase clasificări ale otaku apărut. În 2005, Institutul de Cercetare Nomura, împărțit otaku în douăsprezece grupe și a estimat dimensiunea și impactul pe piață a fiecăruia dintre aceste grupuri. Alte instituții au împărțit mai departe sau sa se concentreze pe un singur interes otaku. Aceste publicații clasifica grupuri distincte, inclusiv anime, manga, camera foto, auto, idol și electronice otaku. Impactul economic al Otaku a fost estimat a fi la fel de mare ca 2000 miliarde yeni (18 miliarde dolari).