| BadCliché a întrebat:

FUNDA! Mereu am probleme in identificarea propozitiei subiective. De exemplu in propozitia "Se stie ca o sa ploua." tot imi vine sa pun intrebarea "Ce se stie?" si imi iese completiva directa,chiar daca intrebarea corecta este "Cine se stie?". Doamna profesoara ne-a dat modele ca sa ne dam seama cum incepe propozitia subiectiva insa nu pe toate. Cum as putea sa imi dau seama mai usor, fara sa incurc subiectiva cu completiva directa?(Daca se poate,explicati-mi voi cum stiti, nu copiati de pe wikipedia sau altceva, ca de acolo pot sa imi iau si eu).

Răspuns Câştigător
floresdemayo
Userul Lunii
| floresdemayo a răspuns:

NU folosi întrebarea "ce" la subiectivă! Ea poate fi recunoscută după cele șapte reguli pe care le are! Trebuie să le cunoști.
Întotdeauna COMPLETIVA DIRECTĂ se introduce printr-un verb personal (care se poate conjuga): citesc, învăț, scriu etc.
SUBIECTIVA se introduce printr-un verb impersonal (care NU ARE persoană și NICI subiect!)
Ex: se știe, se aude, a fost scris, trebuie, este bine, poate, fără îndoială (toate aceste verbe NU se pot conjuga ca cele de la completiva directă)

Propoziția ta:

SE ȘTIE CĂ O SĂ PLOUĂ.
se știe= verb reflexiv impersonal (se știe în general) si totdeauna urmează subiectiva.

Îți dau regulile și dacă nu înțelegi, aștept întrebările tale:

REGULA I

verbul "a trebui" impersonal (să aibă sensul "SE CUVINE", "SE CADE", " E NECESAR")
Ex:
Trebuie/ să iau examenul./ (trebuie= e necesar, se cade) 1. PP 2.SB
E necesar/ să iau examenul. 1) PP 2) SB
Se cade/ să iau examenul. 1)PP 2) SB
Deci, verbul " a trebui" trebuie să se înlocuiască cu unul din cele trei verbe.

REGULA a II-a

Verbul " a fi " impersonal (cu sensul " a se întâmpla")
Ex:
Era/ să mă calce mașina./ ( Se întâmplă/ să mă calce mașina/) 1. PP 2. SB
Era/ să plouă./ (Se întâmplă/ să plouă/) 1. PP 2. SB

REGULA a III-a

Verbe active impersonale.
Verbele "trebuie", "doare", "poate", "rămâne", "ajunge", precedate de un pronume personal la dativ și acuzativ:
Ex: Ne ramâne/ să cercetăm cauzele/ 1) PP 2) SB
Ne= pronume personal în caz dativ
Îți ajunge/ cât ai învățat / 1) PP 2) SB
Îti= pronume personal în caz dativ
Ne doare/ că s-a întâmplat/ 1) PP 2) SB
Ne= pronume personal în caz acuzativ

REGULA a IV-a:

Verbe reflexive impersonale (se cuvine, se cade, se știe, s-a auzit, s-a aflat, s-a stiut etc)
Ex: Se stie/ cine învață/ 1) PP 2) SB
S-a aflat/ care a fost adevarul./ 1) PP 2) SB

REGULA a V-a:

Verbe pasive impersonale ( a fi + participiu):
Este scris, a fost scris, a fi scris, fusese scris
Este dat, a fost dat
Este hoptarat, a fost hotarat, fusese hotarat
Este important
Este dovedit
Este recomandat
Acum, aplicate in propozitii: Ti-a fost dat/ să suferi./ 1) PP 2) SB
Iti este scris/ sa suferi/ 1) PP 2) SB
Este hotarat/ ca vom participa./ 1) PP 2) SB

REGULA A VI-a

Expresie verbală impersonal
A FI + adverb (este bine, este rău, este posibil, e așa, e drept etc)
Ex: Este bine/ să ajuti pe alții/ 1) PP 2) SB
A FI + locutiune adverbială (e de priosos, e cu putintă)
Ex: E cu putință/ să reusesc/ 1) PP 2) SB

A Fi + verb la supin (e de știut, ar fi de dorit etc)
E de stiut/ ca va reusi/ 1) PP 2) SB

REGULA a VII-a

Adverbe sau loc. adverbiale predicative (ex: adverbe predicative: sigur, poate, desigur, probabil, pesemne. Exemple de locutiuni adverbiale pred: fara indoiala, cu siguranta)
Sigur/ ca este vinovat./ 1) PP 2) SB
Fara îndoială/ că va reusi/ 1) PP 2) SB


| BadCliché explică (pentru floresdemayo):

Multumesc mult de tot, multe din astea nu le stiam!

| floresdemayo a răspuns (pentru BadCliché):

Nu-mi adresezi nici o întrebare? Ai înțeles tot? surprise
Profesoara voastră nu v-a explicat lucrurile acestea?

| BadCliché explică (pentru floresdemayo):

Da,ai fost foarte explicita. big grin Daca va mai fi sa am nevoie de ajutor, pot apela la tine? Vad ca te pricepi happy

| BadCliché explică (pentru BadCliché):

Ne-a predat lectia (nu e deosebit de lunga) iar apoi am facut cateva exercitii, atat.

| floresdemayo a răspuns (pentru BadCliché):

Oricând!

| TheTimeKiller a răspuns (pentru floresdemayo):

Se pune fata sa inteleaga(sa faca exercitii) happy.M-ai ajutat si pe mine. Multumesc mult!

| floresdemayo a răspuns (pentru BadCliché):

Lecția e chiar complexă! O parte cu elementele introductive (elemente de relație) a doua parte sunt regulile...
Probabil profa voastră nu v-a oferit toate aceste amănunte... Era grăbită! big grin

| floresdemayo a răspuns (pentru TheTimeKiller):

Da, doar prin "antrenament" capeți experiență. În cazul nostru, prin exerciții multe, chiar multe! happy

8 răspunsuri: