Deci: Propozitia subordonata este propozitia care la nivel de fraza nu are inteles singura,adica depinde de o regenta: Exemplu: Merg sa iau paine. Prima propozitie [merg] este propozitie principala, iau a doua propozitie [sa iau paine] este propozitie subordonata. Propozitia completiva directa, are rol la nivel de fraza de complement direct. Si uite un exemplu: I-a spus ca nu mai vine. Prima propozitie [I-a spus] este propozitie principala,iar ultima [ca nu mai vine] este propozitie completiva directa, pentru ca raspunde la intrebarea "ce?'' [ce i`a spus: ca nu mai vine]. Sau daca nu esti sigura, poti sa o contragi intr-un complement direct: I-a spus asta. [Ce i`a spus? pai i`a spus asta; asta- CD]Daca "asta" e CD,atunci si propozitia contrasa este una completiva directa.
Propozitia subiectiva are rol la nivel de fraza de subiect. Si totdeauna urmeaza dupa :
- verbe impersonale: Se stie, se aude, se vorbeste, se.[Se stie cine a venit; prima propozitie nu are subiect,prin urmare "cine a venit" este subiectiva]
-verbul "a trebui" [Trebuie sa plec-trebuie nu are subiect]
-constructii impersonale: e bine, e rau, e util, etc [E bine daca inveti]
-adverbe cu valoare predicativa: desigur, posibil, fara doar si poate, sigur, poate, probabil [Au functia de predicat verbal, dar nu au subiect- ele cer intotdeauna o subiectiva]
Atentie! Nu confunda propozitia completiva directa cu cea subiectiva! Desi la prima vedere, subiectiva pare a fi predicativa [exemplu: Se stie ce vrea.- Desi intrebarea pare : ce se stie? ducand impresia ca este o completiva directa, aceasta formulare nu are subiect!]
Sper ca te-am ajutat .
-verbu;
PROPOZITIA SUBORDONATA COMPLETIVA DIRECTA (CD)
DEFINITIE:
- este subordonata care indeplineste in fraza functia sintactica de complement direct pe langa cuvantul determinat din regenta:
A invatat a citi. (complement direct)
A invatat 1/(sa) citeasca. 2/ (completiva directa)
INTREBARI:
- pe cine?
- ce?
TERMENI REGENTI:
- verb tranzitiv: Nu stie1/ (cine) vine.2/
- locutiune verbala tranzitiva: N-a bagat de seama 1/ (ca) plecase.2/
- interjectie cu valoare predicativa:
Iata 1/ (ce) s-a intamplat. 2/
ELEMENTE DE RELATIE:
a. pronume relative: cine, care ce, cat, cel ce – Nu stiam 1/ (cine) va invinge. 2/
b. adjective pronominale relative: A intrebat 1/(care) elev invata. 2/
c. pronume nehotarate: oricare, oricine, orice, oricat: Iti dau 1/ (orice) imi ceri. 2/
c. adjective pronominale nehotarate: Iti ofer 1/ (orice)lucru doresti. 2/
d. pronume interogativ: Stii 1/ (cine) vine? 2/
e. adjectiv pronominal interogativ: Intelegi 1/ (ce) probleme discuta? 2/
g. adverbe relative: unde, cat, cum, cand, incotro: Nu stie 1/ (cand) a plecat. 2/
h. conjunctii subordonatoare: ca, sa, ca … sa, daca, de: Am auzit 1/ (ca) a venit. 2/
Nu stie 1/ (daca) vine. 2/
i. locutiuni subordonatoare conjunctionale: cum ca, cum de:
Zicea 1/ (cum ca) ar merge acolo. 2/
ELEMENTE CORELATIVE: nu are elemente corelative, nici elemente de relatie specifice. Poate fi reluata in regenta cand determina un verb la mod nepersonal – nepredicativ.
TOPICA: - postpusa : Stiu1/ (ce) face. 2/
- antepusa : (Care) vine, 1/nu stiu nici acum. 2/
- intercalata: A dori 1/ (sa) fii altfel decat el, 2/ este o schimbare. 1/
PUNCTUATIE: cand sta dupa regenta nu se desparte prin virgula. Cand este antepusa regentei, de desparte, de obicei, prin virgula. Cand este intercalata, virgula se poate folosi dupa ea.