Salutare,
Poate multi de pe acest forum ar vrea sa invete sa faca programele pentru Windows, pentru a face anumite chestii automat. Eu am de gand sa creez un mic manual pentru voi, pentru a invata sa faceti programele in AutoIT. AutoIT este un limbaj de scripting, acesta este un "intermediar" intre user si C, foloseste la baza C-ul , dar are functii noi, si este asemanator cu un NOU limbaj de programare.
AutoIT-ul este varianta perfecta pentru a incepe a face programele pentru Windows, cu interfata GUI, astfel unii oameni spun ca AutoIT-ul este cel mai bun limbaj de scripting destinat Automatizarii.
Manualul va fi facut integral de mine si as vrea sa cuprinda urmatoarele pagini :
1. Creare ferestre GUI in Autoit
2. Creare butoane si inputuri in AutoIT
3. Citire text-ului din Inputuri si executare expresie la apasarea unui buton in AutoIT
Dupa ce voi termina tutorialele pentru aceste lucruri elementare in AutoIT, voi mai reveni cu alte subtitluri pentru acest mini manual. Pentru a putea sa incepeti sa creati propriile aplicatii.
Pentru inceput trebuie sa downloadati AutoIT-ul pe calculatorul vostru, in caz ca nu ati facut-o datoria mea este sa va aduc aminte sa o faceti asadar treceti pe la :
Download:
Code:
http://www.autoitscript.com/cgi-bin/getfile.pl?autoit3/autoit-v3-setup.exe
*il instalati si astfel vom putea incepe sa invatam impreuna Programare in AutoIT.
Asadar incepem prin a crea un program autoit, dati click dreapta > Create > New AutoIt Script.
Dati click dreapta pe fisierul creat, si Edit Script, s-a deschis IDE-ul Scite (ide-ul este un program ceva in genul NotePad-ului care ajuta programarea in AutoIT, facut highline la functii si diferite sintaxe ale AutoIt-ului, la fel si atunci cand vrei sa folosesti vreo Functie in AutoIT, si incepi sa scrii primele litere, acesta iti sugereaza un set de functii). S-a deschis IDE-ul si acum trebuie sa incepem sa scriem impreuna primele noastre linii in AutoIT.
Vom crea o fereastra gui, dar pentru a crea acesta fereastra, pentru inceput trebuie sa avem inclus in program Header-ul pentru gui headerul are numele GUIConstants.au3, pentru a il include folosim sintaxa :
Code:
#include
*sintaxa foarte asemanatoare cu cea din C/C++
exmeplu pentru noi :
Code:
#include
Acum ca am inclus in program headerul care are functii de lucru cu GUI-ul nu ne ramane decat sa creem fereastra.Pentru a crea o fereastra Gui in Autoit folosim functia GUICreate() aceasta avand urmatoarea sintaxa :
Code:
GUICreate ( "title" [, width [, height [, left [, top [, style [, exStyle [, parent]]]]]]] )
Unde pe noi ne intereseaza pentru inceput doar primele 3 lucruri :
a."title" = titlul ferestrei si acesta se pune intre ghilimele
b.width/height = acestea sunt dimensiunile ferestrei
Asadar noi vrem de exemplu sa ne creem fereastra cu numele SkullBox si vrem sa aiba dimensiunea de 800x400, folosim urmatorul cod:
Code:
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
GUISetState(@SW_SHOW)
Am folosit GUISetState(@SW_SHOW) pentru a si afisa fereastra pe ecran.
Acum ca avem creata fereastra, mai trebuie sa facem doar un lucru mai trebuie sa adaugam in program o structura while, care sa faca sa se inchida programul doar cand apasam pe X-ul de sus al programului, asadar mai adaugati in program urmatorul cod:
Code:
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
Asadar avem creata prima noastra fereastra in AutoIT. Programul nostru ar trebuii sa arate cam asa:
Code:
#include
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
GUISetState(@SW_SHOW)
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
Pentru a compila programul (pentru a il face .exe) dati click dreapta pe programelul_vostru.au3 si dati Compile Script.Am ajuns la Lectia 2, in care vom invata cum sa creem butoane si inputuri in programelul nostru, deja avem fereastra cu numele SkullBox Soft Care are dimensiunile de : 800x400.
Pentru inceput vreau sa iau in parte fiecare element si sa va explic ce este:
1. Inputul este o casuta, in care se poate adauga text, deobicei este folosit foarte des la formularele de pe site-uri de incriere, pentru a va recolta datele personale precum Numele,Prenumele etc...
2. Butonul este un obiect in programarea visuala, pe care atunci cand il apesi (dai click pe el), poti sa il programezi sa execute anumite comenzi.
Asadar, ca in mare stim care e diferenta intre Input si [/b]Button[/b], putem sa incepem sa le utilizam in programul nostru.Pentru creearea input-box-urilor si button-urilor in AutoIT avem nevoie de acelasi header, pe care l-am utilizat deja si in creerea ferestrei GUI, dar deja nu il mai introducem fiind deja introdus(headerul GuiConstants.au3).
a)Creerea Input-urilor in AutoIT
Functia pe care o folosim pentru a crea un Input intr-o fereastra GUI, este GUICtrlCreateInput, o functie cu un nume relativ foarte usor de tinut minte. Sintaxa aceste functie este urmatoarea:
Code:
GUICtrlCreateInput ( "text", left, top [, width [, height [, style [, exStyle]]]] )
Dar noi pentru inceut ne folosim de primii 5 parametrii:
I."text" = optional, un text cu care sa fie initializat deja Inputul
II. left = numarul de pixeli dintre input si partea stanga a ferestrei programului
III. top = numarul de pixeli dintre input si partea de sus a programului
IV. width = este lungimea inputului
V. height = latimea inputului
Pentru exemplul meu m-am gandit sa creez un input de lung de 200, care sa aiba distanta de sus 3 px si din stanga 6px si sa fie lung de 200, latimea standard de 20, si ca text initial sa aiba Introduceti textul...Pentru acest input voi folosii codul:
Code:
GUICtrlCreateInput ("Introduceti textul...", 6, 3, 200, 20)
Acest cod se adauga dupa expresia cu care am creat fereastra GUI. Si gata, am invatat cum sa creem un input in micul nostru programel, care ar trebuii sa arate cam asa:
Code:
#include
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
$input = GUICtrlCreateInput ("Introduceti textul...", 6, 3, 200, 20)
GUISetState(@SW_SHOW)
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
b)Creerea Button-urilor in AutoIT[/b]
Creerea butoanelor in AutoIT, este foarte asemanatoare cu creerea Inputurilor, sintaxa avant cam aceeasi parametrii. Functia folosita pentru a creea un buton in AutoIT este GuiCtrlCreateButton, si sintaxa acestei functii este urmatoarea:
Code:
GUICtrlCreateButton ( "text", left, top [, width [, height [, style [, exStyle]]]] )
Nu voi mai explica din nou, ce inseamna fiecare parametru, vreau doar sa va spun ca pentru inceput ii vom folosii doar pe primii 5, si ca primul parametru "text", aici are o alta semnificatie, mai exact text-ul este textul ce va aparea pe buton-ul nostru. Butonul pe care il vom crea va avea scris pe el text-ul "Citeste", va fi dupa bara de input a noastra, adica va trebuii sa inceapa de la pixelul 206 al ferestrei noastre. De ce 206? Pentru ca inputul nostru incepe de la pixelul 6, iar lungimea inputului este de 200, adunate ne da un numar de 206 pixeli pe care trebuie sa ii "ocolim", distanta fata de top, va fi tot de 3 pixeli, lung de 50 si lat de 20.Codul pentru acest buton este:
Code:
$buton = GuiCtrlCreateButton("Citeste",206,3,50,20)
Si il adaugam dupa codul pentru a crea Input-ului. Programul dupa adaugare butonulul ar trebuii sa arate acum asa :
Code:
#include
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
$input = GUICtrlCreateInput ("Introduceti textul...", 6, 3, 200, 20)
$buton = GuiCtrlCreateButton("Citeste",206,3,50,20)
GUISetState(@SW_SHOW)
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
Acum avem un input care ne cere sa introducem text-ul si un buton care daca l-am apasa, ar trebuii sa citeasca text-ul citit de noi, dar momentan inca nu o face, pentru ca noi doar ne-am jucat si am creat aceste buton folosindune de interfata GUI. Dar stati linistiti ca vom invata si cum sa citim un text din input, si cum sa punem sa se intample ceva, atunci cand apasam pe un buton in lectia uratoare.
Sper sa te fi ajutat numai bine!
Salutare,
Poate multi de pe acest forum ar vrea sa invete sa faca programele pentru Windows, pentru a face anumite chestii automat. Eu am de gand sa creez un mic manual pentru voi, pentru a invata sa faceti programele in AutoIT. AutoIT este un limbaj de scripting, acesta este un "intermediar" intre user si C, foloseste la baza C-ul , dar are functii noi, si este asemanator cu un NOU limbaj de programare.
AutoIT-ul este varianta perfecta pentru a incepe a face programele pentru Windows, cu interfata GUI, astfel unii oameni spun ca AutoIT-ul este cel mai bun limbaj de scripting destinat Automatizarii.
Manualul va fi facut integral de mine si as vrea sa cuprinda urmatoarele pagini :
1. Creare ferestre GUI in Autoit
2. Creare butoane si inputuri in AutoIT
3. Citire text-ului din Inputuri si executare expresie la apasarea unui buton in AutoIT
Dupa ce voi termina tutorialele pentru aceste lucruri elementare in AutoIT, voi mai reveni cu alte subtitluri pentru acest mini manual. Pentru a putea sa incepeti sa creati propriile aplicatii.
Pentru inceput trebuie sa downloadati AutoIT-ul pe calculatorul vostru, in caz ca nu ati facut-o datoria mea este sa va aduc aminte sa o faceti asadar treceti pe la :
Download:
Code:
http://www.autoitscript.com/cgi-bin/getfile.pl?autoit3/autoit-v3-setup.exe
*il instalati si astfel vom putea incepe sa invatam impreuna Programare in AutoIT.
Asadar incepem prin a crea un program autoit, dati click dreapta > Create > New AutoIt Script.
Dati click dreapta pe fisierul creat, si Edit Script, s-a deschis IDE-ul Scite (ide-ul este un program ceva in genul NotePad-ului care ajuta programarea in AutoIT, facut highline la functii si diferite sintaxe ale AutoIt-ului, la fel si atunci cand vrei sa folosesti vreo Functie in AutoIT, si incepi sa scrii primele litere, acesta iti sugereaza un set de functii). S-a deschis IDE-ul si acum trebuie sa incepem sa scriem impreuna primele noastre linii in AutoIT.
Vom crea o fereastra gui, dar pentru a crea acesta fereastra, pentru inceput trebuie sa avem inclus in program Header-ul pentru gui headerul are numele GUIConstants.au3, pentru a il include folosim sintaxa :
Code:
#include
*sintaxa foarte asemanatoare cu cea din C/C++
exmeplu pentru noi :
Code:
#include
Acum ca am inclus in program headerul care are functii de lucru cu GUI-ul nu ne ramane decat sa creem fereastra.Pentru a crea o fereastra Gui in Autoit folosim functia GUICreate() aceasta avand urmatoarea sintaxa :
Code:
GUICreate ( "title" [, width [, height [, left [, top [, style [, exStyle [, parent]]]]]]] )
Unde pe noi ne intereseaza pentru inceput doar primele 3 lucruri :
a."title" = titlul ferestrei si acesta se pune intre ghilimele
b.width/height = acestea sunt dimensiunile ferestrei
Asadar noi vrem de exemplu sa ne creem fereastra cu numele SkullBox si vrem sa aiba dimensiunea de 800x400, folosim urmatorul cod:
Code:
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
GUISetState(@SW_SHOW)
Am folosit GUISetState(@SW_SHOW) pentru a si afisa fereastra pe ecran.
Acum ca avem creata fereastra, mai trebuie sa facem doar un lucru mai trebuie sa adaugam in program o structura while, care sa faca sa se inchida programul doar cand apasam pe X-ul de sus al programului, asadar mai adaugati in program urmatorul cod:
Code:
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
Asadar avem creata prima noastra fereastra in AutoIT. Programul nostru ar trebuii sa arate cam asa:
Code:
#include
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
GUISetState(@SW_SHOW)
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
Pentru a compila programul (pentru a il face .exe) dati click dreapta pe programelul_vostru.au3 si dati Compile Script.Am ajuns la Lectia 2, in care vom invata cum sa creem butoane si inputuri in programelul nostru, deja avem fereastra cu numele SkullBox Soft Care are dimensiunile de : 800x400.
Pentru inceput vreau sa iau in parte fiecare element si sa va explic ce este:
1. Inputul este o casuta, in care se poate adauga text, deobicei este folosit foarte des la formularele de pe site-uri de incriere, pentru a va recolta datele personale precum Numele,Prenumele etc...
2. Butonul este un obiect in programarea visuala, pe care atunci cand il apesi (dai click pe el), poti sa il programezi sa execute anumite comenzi.
Asadar, ca in mare stim care e diferenta intre Input si [/b]Button[/b], putem sa incepem sa le utilizam in programul nostru.Pentru creearea input-box-urilor si button-urilor in AutoIT avem nevoie de acelasi header, pe care l-am utilizat deja si in creerea ferestrei GUI, dar deja nu il mai introducem fiind deja introdus(headerul GuiConstants.au3).
a)Creerea Input-urilor in AutoIT
Functia pe care o folosim pentru a crea un Input intr-o fereastra GUI, este GUICtrlCreateInput, o functie cu un nume relativ foarte usor de tinut minte. Sintaxa aceste functie este urmatoarea:
Code:
GUICtrlCreateInput ( "text", left, top [, width [, height [, style [, exStyle]]]] )
Dar noi pentru inceut ne folosim de primii 5 parametrii:
I."text" = optional, un text cu care sa fie initializat deja Inputul
II. left = numarul de pixeli dintre input si partea stanga a ferestrei programului
III. top = numarul de pixeli dintre input si partea de sus a programului
IV. width = este lungimea inputului
V. height = latimea inputului
Pentru exemplul meu m-am gandit sa creez un input de lung de 200, care sa aiba distanta de sus 3 px si din stanga 6px si sa fie lung de 200, latimea standard de 20, si ca text initial sa aiba Introduceti textul...Pentru acest input voi folosii codul:
Code:
GUICtrlCreateInput ("Introduceti textul...", 6, 3, 200, 20)
Acest cod se adauga dupa expresia cu care am creat fereastra GUI. Si gata, am invatat cum sa creem un input in micul nostru programel, care ar trebuii sa arate cam asa:
Code:
#include
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
$input = GUICtrlCreateInput ("Introduceti textul...", 6, 3, 200, 20)
GUISetState(@SW_SHOW)
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
b)Creerea Button-urilor in AutoIT[/b]
Creerea butoanelor in AutoIT, este foarte asemanatoare cu creerea Inputurilor, sintaxa avant cam aceeasi parametrii. Functia folosita pentru a creea un buton in AutoIT este GuiCtrlCreateButton, si sintaxa acestei functii este urmatoarea:
Code:
GUICtrlCreateButton ( "text", left, top [, width [, height [, style [, exStyle]]]] )
Nu voi mai explica din nou, ce inseamna fiecare parametru, vreau doar sa va spun ca pentru inceput ii vom folosii doar pe primii 5, si ca primul parametru "text", aici are o alta semnificatie, mai exact text-ul este textul ce va aparea pe buton-ul nostru. Butonul pe care il vom crea va avea scris pe el text-ul "Citeste", va fi dupa bara de input a noastra, adica va trebuii sa inceapa de la pixelul 206 al ferestrei noastre. De ce 206? Pentru ca inputul nostru incepe de la pixelul 6, iar lungimea inputului este de 200, adunate ne da un numar de 206 pixeli pe care trebuie sa ii "ocolim", distanta fata de top, va fi tot de 3 pixeli, lung de 50 si lat de 20.Codul pentru acest buton este:
Code:
$buton = GuiCtrlCreateButton("Citeste",206,3,50,20)
Si il adaugam dupa codul pentru a crea Input-ului. Programul dupa adaugare butonulul ar trebuii sa arate acum asa :
Code:
#include
$fereastra=GUICreate("SkullBox Soft", 800, 400)
$input = GUICtrlCreateInput ("Introduceti textul...", 6, 3, 200, 20)
$buton = GuiCtrlCreateButton("Citeste",206,3,50,20)
GUISetState(@SW_SHOW)
While 1
$actiune = GUIGetMsg()
If $actiune = $GUI_EVENT_CLOSE Then ExitLoop
Wend
Acum avem un input care ne cere sa introducem text-ul si un buton care daca l-am apasa, ar trebuii sa citeasca text-ul citit de noi, dar momentan inca nu o face, pentru ca noi doar ne-am jucat si am creat aceste buton folosindune de interfata GUI. Dar stati linistiti ca vom invata si cum sa citim un text din input, si cum sa punem sa se intample ceva, atunci cand apasam pe un buton
Sper sa te fi ajutat numai bine!