Sa zicem de fabrica de ciocolata milka. Ea le vinde tuturor magazinelor ciocolata cu 2 lei bucata sa zicem. Magazinul X le cumpara si le adauga un adaos comercial pentru a-si acoperi niste cheltuieli + profit. Magazinul Y si magazinul Z fac acelasi lucru, doar ca diferit una fata de cealalta, dar nu cu prea mare diferenta, pentru ca legea le impune sa nu depaseasca o anumita suma pe acel produs. Asa dar,
Magazinul X cumpara ciocolata cu 2 lei si o vinde cu 3, 5 lei
Magazinul Y cumpara cu 2 lei si o vinde cu 3, 2 lei
Magazinul Z cumpara tot cu 2 lei, si o vinde cu 2, 99 lei
Dupa cum poti vedea, magazinele respective si-au pus adaos comercial pe produs, diferit fata de celelalte magazine in functie de strategia lor de marketing. Dar nu pot efectiv sa depaseasca o anumita suma. Sa zicem ca magazinul Z cumpara de la fabrica ciocolata cu 2 lei, dar el vrea sa puna adaos comercial pe produs 6 lei, astfel incat ciocolata sa coste pe raftul magazinului 8 lei. Ei bine nu poate face asta, pentru ca legea ii interzice sa depaseasca suma de 5 lei sa zicem. Ok, dar de ce nu o vinde cu 5 lei atunci? O sa iasa in profit nu? Ei bine, nu. Pentru ca daca celelalte magazine au un pret competitiv, nici bunica nu le mai cumpara lor ciocolata cu 5 lei, daca la magazinul X si Y ciocolata se vinde cu 3 lei.
Prețurile diferă pentru că fiecare vânzător are strategii și cheltuieli diferite. Cei mari au volume mari și atunci își permit marje mai mici, iar cei mici trebuie să pună prețuri mai mari ca să poată supraviețui.
In general preturile sunt stabilite de patronii lanturilor de magazine (ma rog, echipa responsabila de marketing) in functie de profitul pe care doresc sa il aiba.Mai conteaza si cantitatea cumparata (ca altfel lucreaza Kaufland sau Carrefour fata de supermarketurile mici) sau pozitia la raft.
Firmele respective platesc mai mult pentru o pozitie care se afla la nivelul ochilor, adica asa pe la mijloc, deoarece majoritatea oamenilor de acolo aleg, nu de pe rafturile cele mai de jos sau de sus.E un principiu de neuromarketing.Si atunci, in functie de situatie, se poate ca tot produsele acestea sunt cele cu preturile umflate, sau poate ca nu, daca vor sa aiba preturi mai mici, competitive, fata de alte lanturi de magazine.
Cum a spus si johnnny123, magazinele mari, cu mai multe produse isi permit preturi mai mici, pentru ca vand mult, iar cele mici, cu o cantitate mai mica de produse, trebuie sa pună preturi mai mari.
Donald Trump.
Pe bune acum, nu te duce atât capul că fiecare companie este diferită și are politici diferite?
In limitele stabilite de stat, pui ce adaos comercial vrei tu. Patronul stabileste preturile de vanzare cu amanuntul. Daca a primit o independeta foarte mare de la patron, seful magazinului stabileste preturile.
Fiindca fiecare director sau patron de magazin, ARE VOIE din punct de vedere legal, sa puna ce pret vrea el, pe produsul pe care-l vinde.