Trebuie sa infiintezi o firma, cu una dintre formele juridice prevazute in L.31/1991 ori OUG 44/2008, cu obiect de activitate comert online. Dupa infiintarea firmei si inregistrarea ei la Registrul Comertului poti sa incepi activitatea. Succes si numai bine!
Pai hai sa o luam treptat pentru a intelege ce implica comertul virtual pe Internet.
Ca si orice alt magazin, real, fizic, trebuie inainte de toate sa ai o baza legala pentru a putea face comert. Asadar…:D
1. Iti deschizi o firma. Aceasta poate fi ptr inceput un PFA sau SRL. In statutul firmei vei avea ca obiectiv de activitate comertul (daca vrei sa iti faci magazin online) si, eventual, importul (daca vrei sa vinzi online pe web produse importate direct de la producatorii straini pe care i-ai gasit sau ii vei gasi in timp).
Odata ce ai fixate obiectivele magazinului tau online (cui ma adresez, cine imi sunt clientii, ce le vand, de unde ma aprovizionez, care e concurenta, ce preturi au ei, ce preturi am eu…) si pusa la punct baza legala, treci la pasul al doilea si te orientezi "prin oras" sa vezi unde gasesti un "vad comercial" mai bun. Nu trebuie sa iti inchiriezi numaidecat un spatiu comercial fizic in care sa depozitezi marfa pentru ca nu vei avea stocuri prea mari (poti sa ai un mic stoc de marfa sau sa nu ai deloc). Dar… iti trebuie un nume al magazinului, o "firma cat mai atragatoare"…
2. Alegi un nume de domeniu. Acesta va fi adresa magazinului tau online. Cu cat este mai scurta si mai simpla adresa domeniului ales pentru magazinul tau, cu atat mai bine.
Ar fi de preferat sa nu alegi ca nume de domeniu numele firmei, de obicei acesta nu exprima exact ce vinzi tu. Asadar, ai putea alege ptr site-ul tau un nume de genul "www.flori-naturale.ro" – daca vinzi flori sau, "www.ceasuri-perete.ro".
Daca te adresezi pietei romanesti si paginile magazinului tau sunt in limba romana, achizitioneaza un domeniu cu extensia .ro, daca te adresezi pietei internationale insa, e de preferat extensia .com.
In alegerea numelui de domeniu web poti opta pentru un nume in care folosesti cratima ("-"daca va contine mai multe cuvinte) sau nu. Cuvintele dintr-o adresa web scrise cu cratima sunt recunoscute de catre motoarele de cautare ca si cuvinte separate, daca nu despartiti cuvintele prin cratima, ele vor fi interpretate ca unul singur si prin urmare un cuvant gresit, omis din cautari.
3. Alegi un pachet de gazduire web. Odata ce vrei un site / magazin virtual, trebuie ca fisierele acestuia sa fie gazduite pe un server. E de preferat sa cumperi un pachet de gazduire odata cu numele de domeniu (poti avea reduceri la unele firme in aceste cazuri).
Pachetul de gazduire trebuie sa ofere toate facilitatile necesare unui magazin online (performante, stabilitate, securitate). E de preferat sa va sfatuiti cu firma de webdesign care se va ocupa de crearea magazinului dvs. in cazul in care nu sunteti sigur ce functionalitati are nevoie viitorul magazin virtual.
Aveti actele in regula, furnizorii contractati, numele de domeniu simplu si destul de usor de retinut, gazduire ptr magazin, ce lipseste oare?
4. Crearea propriu-zisa a magazinului online. Aici e o alegere cam dificila. "Stiu si eu un pic de html, php, sa ma incumet sa il fac eu, le am cu desenul… sau sa apelez la finu, la colegu… am vazut ca si-a facut singur blog-ul cred ca se pricepe sau… mai bine la o firma de webdesign specializata?!?"
Aici nu prea ai de ales. Este vorba despre o afacere in care investesti o suma de bani si vrei sa ii si recuperezi repede si sa castigi destul de bine dupa asta. Asadar trebuie sa apelezi la cineva cu experienta, de incredere si care iti poate oferi garantii reale.
Asa ca, bineinteles o sa apelezi la o firma de webdesign, una de incredere. Am mai insistat pe blog cum sa alegi firma potrivita, asa ca nu o sa mai amintesc aici.
Firma contractata o sa iti faca o oferta de pret si de design, structura a viitorului magazin. Probabil intre timp o sa ai oferte si de la alte firme, o sa iti promita multi ca iti fac magazinul online cu 100 euro, sau si mai putin. Daca vrei intradevar sa castigi din viitorul tau magazin online e de preferat sa ii alegi pe cei care iti cer mai mult ptr creare dar sunt profesionisti in ceia ce fac altfel, risti sa strici toata afacerea de la inceput.
Magazinul va trebui sa ofere posibilitate de inregistrare pentru clienti (ca sa ii ai la indemana si sa ii anunti de oferte si noutati / pentru a nu fi nevoiti sa lase la fiecare comanda iarasi datele lor de contact) si, bineinteles va trebui sa primesti o factura proforma automat in urma unei comezi.
A… sa nu uitam cosul de cumparaturi :D cum sa fie magazin online daca langa produse nu are butonul "adauga in cos"?
5. Optimizarea magazinului tau online. Odata creata structura magazinului virtual, va trebui incluse in sursa paginilor cuvintele cheie si descrierile pe care te bazezi.
In acelasi timp trebuie sa incarci categoriile si produsele in magazin-ul online.
Daca structura site-ului nu este optimizata de catre firma care ti l-a creat, va trebuie sa apelezi la o alta firma sau chiar la aceiasi pentru o optimizare a magazinului (a codului sursa, a imaginilor, a link-urilor…).
Optimizarea SEO se face pentru o mai buna vizibilitate a site-ului / magazinului virtual in cautarile prin intermediul motoarelor de cautare.
6. Modalitati de expediere si plata. Trebuie sa tineti cont de modalitatile prin care veti onora comenzile primite prin intermediul magazinului online.
Cea mai veche si mai simpla modalitate este expedierea coletelor (daca produsele comandate nu sunt prea voluminoase sau perisabile) este prin intermediul Postei Romane sau al unui serviciu de Curierat rapid.
In acest caz, plata se poate face simplu in sistem ramburs.
Daca onorati comenzi doar pe plan local (in orasul dvs.) puteti distribui coletele personal, cu plata la livrare.
In cazul in care doriti o garantie sau plata integrala inainte de expedierea comenzii, puteti opta pentru modalitatile de plata online sau transfer bancar clasic.
Dintre cele mai populare modalitati de plata online, pot enumera cateva:
* E-commerce BRD
* www.epayment.ro
* PayPal
* Google Checkout
* … si altele.
Odata deschise conturile, optimizat, testat si finalizat magazinul pot trece la vanzare, sunt pregatit. Astept cateva zile, cateva saptamani… o luna… nu vine nici o comanda. De ce oare? Site-ul este frumos, se incarca repede, e optimizat, preturile sunt mai mici ca la concurenta… de ce nu cumpara nimeni de la mine?
Raspunsul vine repede daca vei face o cautare pe google dupa anumite produse din magazinul tau. Apare si magazinul tau in cautari dar nu chiar in primele pagini :)
7. Promovarea online a magazinului virtual. Fara o promovare adecvata e ca si cum magazinul tau nu ar exista. Trebuie sa pui mare accent pe o campanie puternica de promovare online si nu numai, sa stabilesti un buget lunar ptr primul trimestru.
Daca magazinul tau ar fi fost la coltul blocului, toti locatarii ar fi trecut pe langa el si la un moment dat fiecare ar fi cumparat cate ceva. Dar aici, pe web, e asa de aproape si parca in acelasi timp asa de departe de clienti. Cum sa fac clientii sa treaca pe la magazinul meu?
Dupa cum spuneam, dupa crearea si optimizarea magazinului, urmatoarea faza spre a castiga clienti este promovarea. Aici poti incepe cu o promovare clasica (afise, pliante, ziare, spoturi radio, chiar tv) dar, cea mai importanta e promovarea in mediul web.
Veniturile din vanzari vor fi proportionale cu sumele investite in promovare. Si pe web va trebui "sa pui afise, sa imprastii pliante" – adica sa pui bannere si link-uri pe alte site-uri de profil spre magazinul tau virtual.
Nu iti trebuie nici o firma sau ce zic astia de mai sus, crede-ma stiu perfect ce inseamna un site. Ai nevoie doar de un domeniu (nume) si host (spatiu web) si poti sa vinzi ce vrei, doar in cazul in care vrei sa iti faci magazin gen zarra iti trebuie niste aprobari si o sa platesti ceva taxe, dar daca nu ai firma poti face absolut orice doresti.
Da, cum zicea Ioandelasal, ai nevoie de aprobari (infiintarea unui SRL). Dar, nu neaparat SRL, poti sa iti faci si pe PFA (Persoana Fizica Autorizata) si te costa mai putin. Cel mai bine treci pe la registrul Comertului si iti explica ei ce si cum.
Daca vrei sa-ti faci magazinul online cu o solutie faina, incearca www.ucoz.ro. Acolo, iti faci site-ul gratuit in prima faza, dupa care cumperi un pachet (Business - 5.49$, sau Premium - 8.99$/luna) si iti faci magazinul cum vrei tu. Uite un exemplu de magazin facut cu sistemul lor: www.onlineoutlet.ro
Mult succes!
anonim_4396 întreabă: