Franciza reprezintă procesul prin care proprietarul unei afaceri (care se numește
francizor)vinde drepturile asupra modelului său de business, sistemelor aferente și mărcii comerciale unei terțe părți, care se numește „francizat". Prin urmare, franciza nu este o afacere în sine, ci un mijloc de a permite francizorului să își dezvolte baza de clienți și aria geografică de distribuție a serviciilor sau produselor, fără costurile financiare sau umane pe care le-ar cere expansiunea.
Franciza, francizez verb
1. A da caracter francez.
etimologie:
limba franceză franciser
franciză, francize substantiv feminin
2. Dreptul acordat de o întreprindere cu renume unei alte întreprinderi prin care aceasta din urmă poate să exploateze drepturile de proprietate intelectuală sau industrială ale francizorului, în schimbul unei contribuții financiare, în scopul producerii sau livrării de bunuri sau al prestării de servicii.
Mai popular, babeste vorbind, franciza, este un nume deja cunoscut, pe care cel care il detine, til inchiriaza si tie, sa faci ceva in numele acelui Nume, firma, sigla,
Tu vei fi un fel de administrator la acea afacere, este afacerea ta, dar vei administra dupa regulile acelui nume, firma etc.
Poti construi tu un magazin, sau cladire, apoi sa folosesti numele respectiv, ori poti lua in chirie de la acea firma cladirea dea gata, tu urmind sa o administrezi, dupa regulile alora.
Exemplu, te duci la firma Shell, spui ca vrei franciza, aia daca au pe undeva liber, iti dau acea benzinarie tie sa o administrezi.
McDonald, te duci la ei le spui ca vrei franciza. Daca aia spun da, construiesti tu o cladire, pui numele ca la Mc totu ca la aia, apoi vinzi ca si aia, doar ca folosesti sigla MC.
Dar in toate cazurile trebuie sa mergi dupa cum iti cinta aia, nu faci tu ce vrei, orice idee sau stiu si eu miscare ce vrei sa faci, trebuie avizata de aia
Tu ai acea afacere, cit timp vrea ala sa te lase. Nu iti vinde ala tie nimic, nu are cum, pentru ca numele este deja al lui, sigla aia, nu are cum sa fie mai multi proprietari pe aceiasi firma, ma refer, proprietari separati cu exact acelasi nume, aceiasi sigla, nici pomeneala.
Daca tu nu urmezi regulile impuse de cel care iti da franciza, daca stiu si eu esti mizerabil sau mai stiu eu ce alte chestii, ala iti ia numele, adica dai jos sigla de pe sandrama si la revedere va trebuie ca afacerea ta sa arate exact ca aia mama, ca cel care ti-a dat sai folosesti numele.
Cand "nu te sti" da vrei o afacere teoretic profitabila si "la cheie", mergi la XYZ, gen McDonald's, etc; ei iti dau ce vrei, intrarea in hora te costa de la 1000 la 10.000.000 euro in functie de renumele francizei ce o alegi, apoi ai abonament lunar la ei X euro, in care ei teoretic te sustin chipurile, cu stafuri, cu aparatura si materie prima. O franciza forneti o poti lua cu bani de nimc, da na cine e informat cu consuma chimicale, iar prostimea ce o vezi la coada sunt clasicii analfabeti alimentari care de obicei nu ajung la pensie "de prea mult omega 3".
Nu ii poti contrazice cu nimic, trebuie sa joci pe muzica lor, nu poti veni cu idei noi chiar daca sunt spre binele afacerii tale care de fapt nu e a ta, e a lor, nu respiri cum vor ei, pierzi tot ce ai investit. BUNVENIT IN FRANCIZA. Dupa o vreme ti se deschid ochii si o sa iti dai seama daca ai facut o mutare buna au ba.
1Q întreabă: