Am gasit doar subiectele 2007
R O M Â N I A
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
Direcţia Generală Management Învăţământ Preuniversitar
CONCURSUL NAŢIONAL DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ "IONEL TEODOREANU"
- clasa a VI-a- etapa naţională -
11 aprilie 2007
● Toate subiectele sunt obligatorii.
● Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.
I. Citeşte cu atenţie fragmentul următor:
"Doamna Deleanu intră în vârfuri în odaia lui Dănuţ, apăsând şi ridicând clampa, mut. Dănuţ dormea cu buzele întredeschise. Se dezvelise. Cămeşa albă se îngrămădise înfoiată deasupra genunchilor, descoperind picioarele lungi, cu genunchii zgâriaţi, pulpele lin rotunjite, gleznele subţiri.
În palma desfăcută îi juca o lumină de lună. Lumini de lună îi tremurau prin păr şi pe obraji.
Doamna Deleanu îl înveli, îi alintă cu vârful degetelor buclele rotunde şi ieşi încet.
Ce face?
Doarme.
Bine-i să fii copil! dădu din cap domnul Deleanu.
Bieţii copii! îngână pentru ea mama lui Dănuţ.
Cu mişcări nesigure şi albe cădeau petalele unui trandafir de pe măsuţa de noapte: cum se dezvelesc copiii mici în somn, când visează..." (Ionel Teodoreanu - La Medeleni)
Fascinanta lume a copilăriei a reprezentat pentru Ionel Teodoreanu un rai pierdut de maturul care nostalgic se regăsea în amintire. Personajele sale, marcate de inocenţa vârstei de aur, trăiesc într-un orizont infinit al fericirii. Într-o compunere de 10-15 rânduri, argumentează că fragmentul de mai sus aparţine unei opere literare epice, respectând următoarele repere:
a. identificarea şi numirea elementelor de construcţie a textului (forma de exprimare) care-l încadrează în rândul operelor literare, aparţinând genului epic;
b. identificarea corectă şi prezentarea secvenţei narative cuprinse în fragment;
c. exprimarea unei opinii personale asupra viziunii artistice a autorului care să valorifice abilităţile de interpretare a unui text literar epic;
d. descoperirea în textul propus a două figuri de stil şi interpretarea semnificaţiei lor artistice.
Total pentru subiectul I – 20 de puncte
II. În opera literară Cartea cu jucării, Tudor Arghezi face următoarea mărturisire „Ţi-am făcut o povestire, cu gândul. Nu ştiu ce povesteşte gândul. Din cioburile de porţelan ale azurului spart azi-dimineaţă de ciocnetul soarelui în toartele lui, adun cu pensula unui fulg răsucit broboane de lumină. E o povestire mică, scrisă fără slove, pe un solz de peşte, şi care trebuie citită cu ocheanul. Ca să o citim, trebuie să o ducem diseară sus, în dreptul lunii, şi să o aşezăm pe poliţa Casiopeii. Vom păşi la noapte încet pe turla bisericii din sat până-n scânteia crucii şi acolo, în vârful picioarelor, ne vom întinde până la constelaţii." Fragmentul este deopotrivă o nostalgică întoarcere în trecut şi o deschidere către o altă vârstă, viitoare. Alcătuieşte o compunere narativă, originală, de cel puţin o pagină, în care să prezinţi vârsta în care vei intra, aşa cum ţi-o imaginezi, în urma lecturii celor două fragmente de mai sus. În compunerea ta, fragmentul selectat din opera lui Tudor Arghezi va fi inclus întocmai, într-unul dintre momentele subiectului. Vei obţine punctajul maxim dacă vei respecta următoarele cerinţe:
a. vei propune un titlu adecvat;
b. vei utiliza şi vei împleti expresiv modurile de expunere cunoscute;
c. compunerea ta va dovedi unitate si coerenţă;
d. vei folosi cel puţin două figuri de stil învăţate;
e. în textul narativ creat de tine, vei integra cel puţin un portret literar, obţinut prin descriere;
f. compunerea ta va dovedi o viziune originală.
Total pentru subiectul al II-lea - 40 de puncte
III. Reciteşte cu atenţie fragmentul de la punctul I selectat din opera lui I. Teodoreanu, apoi răspunde următorelor sarcini de lucru:
1. Scrie un singur enunţ în care cuvintele subliniate să aibă altă valoare morfologică decât cea din textul dat. Precizeaz-o de fiecare dată.
2. Găseşte sinonime contextuale pentru următoarele cuvinte şi construcţii selectate din textul menţionat: "intră în vârfuri", "îngâna pentru ea", "mut", "dădu din cap".
3. Identifică în textul dat două verbe la moduri nepersonale şi precizează funcţia lor sintactică.
4. Construieşte un enunţ (propoziţie sau frază), în care să foloseşti verbele selectate la punctul 3, la alte două moduri nepersonale.
5. Precizează funcţia sintactică a celor două verbe pe care le-ai folosit la punctul 4.
Total pentru subiectul al III-lea – 20 de puncte
10 puncte vei primi dacă întreaga lucrare va îndeplini următoarele condiţii:
1. Respectă convenţiile tipului de text (1p)
2. Textul este aşezat corect în pagină (1p)
3. Textul este coerent prin logica şi claritatea enunţurilor, adecvarea conţinutului la cerinţe, registrul de comunicare şi stilul adecvat conţinutului (4 p.)
4. Exprimarea scrisă va fi de calitate prin corectitudine, ortografie, punctuaţie (4 p.)
10 puncte se acordă din oficiu
Punctaj maxim: 100 de puncte
În lumea Copilăriei, nu există decât învingători!