Îți voi explica. Numărul propozițiilor se ia în funcție de numărul predicatelor (verbe predicative).
Pasul următor este să cunoști elemntele de relație și să le încercuiești. Dacă NU le știi pe acestea, atunci nu vei ști nici să împarți fraza în propoziții!
Întotdeauna în fața elementelor de relație se pune bara și se delimitează propozițiile.
Deci, învață care sunt elementele de relație (adverbe relative, adverbe nehotărâte, pronume relative, pronume nehotărâte, conjuncții subordonatoare... )
Ex. Învățăm (1)/ ce primim la școală (2)/
ce= pronume relativ (element de relație)
(1) PP
(2) Prop. completivă directă, ține de prop (1) și răspunde la întrebarea "ce învățăm?"
Prop. CD răspunde la întrebarea "ce?" pusă unui verb la diateza activă (atenție!)
Prop. C I răspunde la întrebările "despre cine, despre ce, pentru cine, pentru ce etc) puse unui verb la diateza reflexivă.
Ex: Se gândea (1)/ să plece.(2)/
se gândea= predicat verbal la diateza reflexivă
să plece= predicat verbal
(1)-PP
(2) Prop completivă indirectă ține de prop (1), răspunde la întrebarea "La ce se gândea?- La plecare"
să= conjuncție subordonatoare (element de relație)
Ca să îți fie mai ușor să afli PCIND poți să faci contragerea.
ex. Se gândea la plecare.
la plecare = CI (la ce se gândea?) și în frază ține locul unei propozițiii completive indirecte.
Se gândea(1)/ să plece(2)/
se gandea= pred verbal (diateza reflexivă)
să plece= predicat verbal
(1) PP și regentă
(2) Prop completivă indirectă, ține de prop (1) și răspunde la întrebarea "La ce se gândea?"
Învață elementele de relație (elementele introductive). le găsești în manualul de clasa a VIII-a.
Dacă ai nelămuriri, te pot ajuta în particular.
De ce sa se ia in functie de numarul predicatelor? Pai, ce, nu exista si propozitii fara predicat? Asta-i discriminare.
anne0006 întreabă: