In perioada renascentista nudul reprezenta imaginea purtiatii si a adevarului (in picturile cu tema religioasa) si acelasi timp reprezenta frumusetea, eleganta, gratia in picturile laice. Tot in aceasta perioada, femeile voluptoase erau preferate peste cele slabute.
Trupul uman a fost subiect de contemplatie artistica inca din preistorie-ne amintim cu totii acele statuete de argila ce infatisau fie un trup de femeie, fie unul de barbat; iar mai tarziu in antichitatea greaca statuile lui Fidias sau ale lui Praxitele au inflacarat imaginatia multor oameni infatisand-o fie pe Afrodita, fie pe Apollo.In pictura nuditatea,in majoritatea covarsitoare a cazurilor cea feminina,e prezenta in lucrari precum cele ale lui Botticeli,Rafael Tinttoreto care surprind trupuri de femei suple,perfect proportionate,suave,pe cand in creatiile pictorilor flamanzi s-au impus femeile cu forme generoase,voluptoase asa numitele forme "rubensiene". Raspunzand direct intrebarii tale as zice ca era,intr-adevar,"atractiv"sa contempli si sa incerci sa pui pe panza un corp armonios,frumos,bine proportionat,trezind in sufletul privitorilor admiratie,dorinta de perfectiune, si chiar iubire:se stie ca Venus din Milo avea atat putere de a seduce incat privitorii o iubeau ca pe o fiinta vie, imaginatia lor trecand cu usurinta granita dintre artaa si viata.Asa s-ar explica si observatia ta ca nudurile din pictura ar fi mai de impact decat alte tablouri; intr-adevar exista o fascinatie pentru nuditatea omeneasca care pare a veni de foarte departe, inca de pe vremea cand Adam si Eva haladuiau goi in gradina raiului.In clipa cand au muscat din pomul cunoasterii ei au ramas socati de propria-le goliciune si s-au grabit sa se acopere; dar acel prim impact,prim soc la vederea trupurilor goale urmareste omul pana astazi; si poate ca ideea predominanta n-a fost atat a omului cat a creatorului care a facut-din intamplare? din joaca?-cel mai armonios corp,cu trasaturi,posibil a fi intalnite si la alte fiinte frati ai nostri intru viata, dar innobilate de ratiune, constiinta de sine, simtaminte.Eu cred ca un pictor reuseste sa creeze un tablou cu atat mai maiestru cu cat investeste si iubire in obiectul artei sale.Si poate ca,de fapt, raspunsul la ultima ta intrebare asta si e:pictorul doreste sa picteze un trup omenesc perfect in viziunea sa, din iubire.Numai bine.
MoltenMoon întreabă: