| Sava_Cristi_1999 a întrebat:

am o întrebare iar aceea este : Puteti sa-mi spuneti cum se folosesc acuarelele in ulei? Cel mai bun si rapid raspuns primeste funda big grin

Răspuns Câştigător
2 răspunsuri:
| corolav a răspuns:

Pentru că am găsit întrebarea...
Îmi cer scuze că intervin și întreb:
Există „acuarele" în „ulei"?
Mi se pare o expresie ineptă. Total lipsită de noimă.
Una este „acuarela " și cu totul altceva „uleiul".
Nu credeți că am dreptate?

| NishaLeenKennedy a răspuns:

Pictura in ulei poate fi realizata pe diverse suprafete: panza, carton panzat, hartie etc.

Panza
Panza de bumbac intinsa este cel mai popular suport de pictura pentru tehnica in ulei inca din secolul al XVII-lea. Caracteristicile principale, ce o fac atat de populara, combina textura speciala si flexibilitatea tesaturii intinse.

Cartonul panzat
Cartonul panzat a fost folosit traditional pentru schitele realizate in aer liber. Cartonul ocupa mai putin spatiu si se poate strica mai greu decat panza intinsa pe sasiu. Astazi, cartonul panzat este confectionat dintr-un placaj dur, presat, imbracat intr-o panza de buna calitate, tratata cu grunt pentru pictura. Sunt mai usor si mai ieftin de inramat decat panza pe sasiu.

Hartia
Hartia este adesea folosita la realizarea schitelor in ulei si este preferata de catre artisti datorita texturii. In ciuda tendintei care circula, utilizarea hartiei ca suport pentru pictura in ulei este indicata. Se recomanda totusi folosirea unei hartii cu un gramaj ridicat, manufacturata special pentru tehnica picturii in ulei. Recomandam chiar tratarea unei hartii groase, destinate acuarelei cu un grunt specific acrilic.

Tratarea panzei sau a placajului (PFL/MDF)
Prin tratarea propriei suprafete de pictura ai libertatea deplina de a alege dimensiunile si formele preferate pe care sa lucrezi. Tratarea unui placaj pentru pictura nu este scumpa si te poate incuraja chiar sa pictezi mai mult. Gruntul influenteaza textura, gradul de absorbtie final a suprafetei de pictura si culoarea acestuia.

• Gesso acrilic
Datorita formulei sale, gesso acrilic este potrivit pentru orice tip de mediu pentru pictura, inclusiv culoarea de ulei. Gesso acrilic este un produs popular deoarece se usuca rapid si nu necesita aplicarea vreunui adeziv sub acesta.

Un gesso acrilic de calitate superioara se caracterizeaza printr-o putere de acoperire sporita. Avand la baza o rasina acrilica, gesso acrilic poate fi amestecat cu diverse amestecuri de culoare, pentru a schimba culoarea suprafetei de lucru.

Un grunt inchis la culoare imbina armonios elementele unei picturi si se economiseste timp la obtinerea fundalului lucrarii.
Se recomanda aplicarea intotdeauna a cel putin doua straturi de grunt.

• Grund pentru ulei (oil primer)
Grundul pentru ulei are in comun cu vopseaua aceeasi baza uleioasa. Unii artisti prefera acest grunt pentru ca mareste usor luciul si finetea suprafetei de pictura. Panza tratata cu grunt pentru ulei este probabil sa fie mai flexibila decat panza tratata cu gesso acrilic. Se recomanda aplicarea inainte a unui strat fin de adeziv usor. Gruntul trebuie lasat sa se usuce peste noapte.

Pana in secolul al XX-lea tratarea suprafetei de pictura cu alb plumb era varianta exclusiva de grunduire. Intrucat acest alb plumb trebuia lasat la uscat 6 luni de zile, gruntul pentru ulei a devenit rapid popular.

• Greseli curente
Obtinerea unor rezultate bune in tehnica picturii in ulei este influentata de calitatea gruntului, cat si de calitatea culorii de ulei folosite. Majoritatea insucceselor intalnite de catre artistii incepatori au la baza o calitate indoielnica a gruntului. Regula de aur este investirea deopotriva intr-un grunt si culori de calitate!

Culorile de pictura pentru tehnica in ulei

Gamele de culori si combinatiile dintre acestea
Din secolele XVI-XVIII culorile de ulei au dominat in totalitate universul picturii. In secolul al XIX-lea acuarela devine extrem de populata si in ultima parte a secolului al XX-lea acrilicele castiga un loc semnificativ in ceea ce priveste alegerile artistilor a mediului de pictura. Totusi, culorile de ulei si-au mentinut pozitia ca fiind cel mai utilizat mediu de pictura. Culorile de ulei sunt bogate, au o natura voluptoasa si mirosul acestora ramane unic.


Culorile de ulei pot fi clasificate in 5 tipuri:

• Culori traditionale de ulei
Culoarea de ulei traditionala este de regula disponibila ca facand parte din gama de calitate pentru studenti si pentru artisti. Culorile pentru artisti sunt cele mai fine, avand o concentratie de pigment inalta si proprietati superioare in ceea ce priveste permanenta in timp a culorii la lumina si factorii externi.

• Culoare de ulei cu uscare rapida
Culorile de ulei cu uscare rapida permit abordarea unor tehnici variate de la impasto pana la tehnica glazurii intr-un timp mult mai scurt decat in cazul folosirii unor culori de ulei traditionale. De regula, culorile de ulei cu uscare rapida au o transparenta mai mare decat cele traditionale. Atunci cand se doreste realizarea unor straturi de culoare, vopseaua de ulei cu uscare rapida se usuca intr-un film de culoare cu un luciu mult mai uniform.

• Culoare de ulei solubila in apa
Culorile de ulei solubile in apa fac parte dintr-o gama de culori relativ noi. Acestea se pot amesteca cu apa, in loc de a se folosi solventi, asigurandu-se in acelasi timp caracteristicile specifice unei culori de ulei traditionale. Aceste culori de ulei solubile in apa se recomanda a fi folosite cu precadere de catre cei ce sunt sensibili la mirosul puternic al solventilor. Dupa folosirea uneltelor de pictura (pensule, paleta pictura) acestea se pot curata doar cu apa si sapun.

• Culoare de ulei sub forma de baton
Culoarea de ulei sub forma de baton are avantajul unei consistente fine, cremoase si al faptului ca se pot realiza schite, desene sau picturi cu vopseaua de ulei direct din baton. Aceasta are proprietatile unei culori de ulei traditionale si nu trebuie confundata cu un pastel sau creion.

Cantitatea de pigment folosita la manufacturarea culorilor de ulei sub forma de baton asigura o rezistenta la lumina si factori externi cu mult imbunatatite. Aceasta culoare de ulei neconventionala se poate folosi cu usurinta in tehnica sablonului (stencil).

• Combinarea diferitelor tipuri de culori de ulei
Toate tipurile de culori prezentate mai sus pot fi amestecate intre ele. Totusi, trebuie tinut cont de trei exceptii:

culoarea de ulei cu uscare rapida se recomanda a nu se aplica deasupra unor straturi de culoare de ulei groase

nu se recomanda aplicarea culorilor de ulei sub forma de baton sub un strat de culoare de ulei traditionala

dupa amestecarea cu apa a unei culori de ulei solubile in aceasta, nu se recomanda folosirea culoarii diluate in combinatie cu o vopsea de ulei traditionala

Permanenta
Majoritatea artistilor prefera sa fie siguri de permanenta culorilor folosite. Din fericire, incepand cu secolul al XX-lea in industria producatoare de culori pentru pictura au loc imbunatatiri permanente in ceea ce priveste rezistenta la lumina.

Doar cateva culori extrafine, din gama celor pentru artisti, nu au o rezistenta maxima la lumina, din cauza caracteristicilor pigmentului folosit la manufactura, care este de regula de origine vegetala. Informatiile complete privind pigmentul folosit si rezistenta la lumina sunt inscriptionate pe ambalajul culorii de pictura.


Diferentele dintre tipurile de culori
Pentru ca fiecare tip de pigment reactioneaza diferit atunci cand este amestecat cu ulei, timpul de uscare al culorilor de ulei variaza.

Producatorii de culori pentru pictura imbunatatesc permanent acest aspect al timpului de uscare; ajutand astfel artistii in lucrarile ce presupun mai multe straturi de culoare – ce ar putea sa se usuce greu, marind astfel timpul de executie al picturii.

Culorile de ulei cu uscare rapida (cele pe baza de rasina alchidica) se usuca in 18-24 ore, in timp ce culorile de ulei traditionale se usca in aproximativ 2-12 zile. Acest timp de uscare relativ face referire la filmul de culoare superficial, aplicat intr-un strat subtire.

Tehnica picturii de ulei in straturi (impasto)

Odata ce se usuca straturile foarte groase de culoare de ulei, acestea pot forma pe suprafata filmului de culoare fisuri, cute. Formarea acestora poate fi evitata prin construirea texturii din straturi subtiri, permitand fiecarui strat de culoare sa se usuce inainte de aplicarea stratului ulterior.

Folosirea unui mediu pe pictura specific (Medio impasto, Liquin, Oleopasto) va ajuta nu numai la obtinerea unei paste de culoare vascoase si elastice, cat si la sporirea timpului de uscare.