| Alex a întrebat:

A aparut motorul in 6 timpi? Daca da, ce stiti despre acest tip de motor?

3 răspunsuri:
| ionut236 a răspuns:

Da.

Lumea auto nu a cunoscut pana acum decat motoare in 2 sau in 4 timpi. Iata ca a venit vremea pentru inca un pas. Faimosul inventator Bruce Crower a dezvoltat un alt proiect imoprtant, asa ca un pensionar ce e! Motorul in 6 timpi este practic un motor uzual, pe benzina sau motorina, caruia i s-au adaugat 2 timpi in plus. Prototipul realizat de Crower este un motor industrial diesel, monocilindru de 12 CP, adaptat pentru a functiona cu benzina.
CUM FUNCTIONEAZA?

Dupa ultimul timp al ciclului normal de functionare (evacuarea gazelor arse), un injector introduce o cantitate mica de apa in camera de ardere. Pistonul se afla in acest moment la punctul mort superior. Apa introdusa trece brusc in stare gazoasa, datorita temeraturii ridicate din camera de ardere. Putina lume cunoaste faptul ca apa are proprietatea de a-si mari volumul de 1600 de ori in momentul in care trece din stare lichida in stare gazoasa (abur). Din acest motiv turbinele cu abur au un randament foarte mare. In acest moment pistonul este fortat de presiunea exercitata de abur sa se deplaseze in jos, catre punctul mort inferior, realizand lucru mecanic util. Pe cursa de revenire, aburul din cilindru este evacuat prin deschiderea supapei de evacuare.

Recent Crower a lucrat la dezvoltarea unui profil de cama, care sa mentina blocata supapa de evacuare in momentul injectiei de apa, pentru a mentine gazele arse in cilindru. Astfel gazele arse sunt recomprimate, marindu-se astfel forta de apasare la timpul "aburului".

Avantajele acestui nou motor

Principalul factor care l-a determinat pe inventatorul american sa construiasca acest motor a fost randamentul slab oferit de motoarele conventionale in 4 timpi. Un motor bun pe benzina in 4 timpi are un randament de 24%, iar unul diesel ajunge pana la 30%. Practic doar un procent de 24% dintr-un litru de combustibil este folosit pentru a obtine lucru mecanic util in motor. Restul energiei se pierde prin efect termic. Practic mai bine de trei sferturi din benzina pe care o bagam in rezervor este folosita pentru a incalzi motorul (de parca l-am folosi pe post de soba). Acest lucru l-a macinat pe Crower de-a lungul intregii sale cariere. Motorul sau in 6 timpi duce la imbunatatirea randamentului motorului cu inca 40 de procente.

Un alt avantaj important al acestui tip de motor este eficienta racirii. Nu mai este nevoie de un circuit de racire care sa ocupe spatiu inutil si care sa consume din energia produsa de motor. Racirea se face prin intermediul apei injectate in camera de ardere. Acest lucru a fost demonstrat de inventator pe motorul sau. Dupa o ora de functionare puteai sa pui mana linistit pe blocul motor, care era la o temeratura suportabila. Acest important beneficiu duce si la marirea timpului de utilizare al motorului, incalzirea fiind unul din principalii factori de uzura la motoarele conventionale.

| Dragosalx a răspuns:

Ce chestie ciudatalaughing In primul rand apa+metal=coroziune, fluidul care are rolul de a raci motorul este format dintr-un amestec 1:1 antigel+apa distilata, antigelul avand rolul de a nu lasa apa sa inghete(deoarece gheata isi mareste volumul fata de apa si poate crapa ceva, plus ca blocheaza circuitul dopul de gheata)si inca un rol forte important antigelul are glicerina care este o substanta grasa cu rol de ungere a pompei de apa, plus ca antigelul cedeaza caldura mai greu decat apa.In plus racirea fluidului din motor se realizeaza prin transportarea lui intr-un radiator care primeste un flux de aer din exterior si la nevoie este ajutat de 1sau 2 ventilatoare, nu prin injectarea apei in piston, racirea facandu-se atat de bine incat se poate tine mana pe motorlaughing cand se stie atat de bine ca functionarea ideala a unui motor este la aprox 90 de grade celsius, pentru cel mai bun randament si cea mai scazuta uzura si la aceasta temperatura nu se poate pune mana.Sisteme moderne de racire din ziua de astazi nu au nici cea mai mica problema in a mentine motorul la temperatura ideala, iar incalzirea nu este principalul factor de uzura, principalul factor de uzura sunt plecarile la rece si exploatarea inadecvata a motorului si cea mai importanta UZURA PLANIFICATA.
Iarna motoarele pe injectie cand sunt pornite isi tin relantiul la 1300 de ture pana cand se incalzesc si apoi coboara la turatia normala, si asta se intampla pentru a ajunge cat mai repede la temperatura ideala de functionare 90 de grade, pentru scaderea uzurii! In plus in motor se afla ulei cu rol de ungere daca injectam apa se spala uleiul si apoi daca se amesteca apa cu ulei se face spumelaughingrolling on the floor).

| G3orgeL a răspuns:

Domnul Dragolax, destul de amuzant, daca ai fi analizat destul de bine care este reaitatea cu acest motor in 6 timpi si nenea ala care a pus in practica si ce scrie acolo, ai fi inteles ca este functional.
Functionarea acestui motor in 6 timpi este urmatoarea, 1 admisie(amestec carburant cu aer proaspat), 2 compresie (la sfarsitul caruia are loc autoaprinederea la Diesel si scanteia la Benzina care aprinde amestecul )3 detenta (arderea) destinderea si 4 evacuarea. Nenea Bruce Crower a amai adaugat 2 timpi astfel, pe evacuare supapa de evacuare ramane inchisa, la sfarsitul evacuarii are loc injectia unei cantitati infime de apa care la temperatura din camera de ardere se transforma in vapori (cam acelasi principiu ca la motorul cu aburi). Acea cantitate infima marindu-si volumul de 1600 de ori face posbila impingerea pistonului catre de la p.m.s catre p.m.i acesta fiind timpul 5, iar la timpul 6 are loc evacuarea gazelor arse si se reia cilcul.
Din moment ce eficienta unui litru de benzina este de 24% si pana la 30% la Diesel la motoarele in 4 timpi, prin adaugarea celor 2 timpi, in loc de 1 timp util la 4 vom avea 2 timpi utili la 6, deci din punctul meu de vedere urcam eficienta de la 25% la 33.3% (legat de adaugarea celor 40% din vaporizarea apei la sfarsitul timpului 4, la cele 24% la benzina si 30% la diesel nu sunt de acord cu ele).
Daca raportul de consum al combustibiluiului benzina-apa este de 1-1 atunci in loc de 8l100km benzina cu randament de 24% la motoarele in 4 timpi, vom avea la motoarele in 6 timpi cu randament de 33.3 % un consum de 2.8 benzina si 2.8 apa.
In concluzie, daca ce spune nenea Crower ca la 1 litru de benzina eficienta este 24 %, iar la motorul in 6 timpi eficienta creste cu 40% (ceva cu ce nu sunt de acord )deci vom avea un motor cu eficienta 64 % si consumul va fi de 1.5l benzina + 1.5l apa la 100km.
Legat de coroziunea de care vorbesti eu o exclud astfel (motorul cu abur) in primul rand si in al doilea rand cantitatea infima de apa injectata care isi mareste volumul de 1600 de ori ajunsa in stare de vapori.
Intrebarea mea este la 100km/ora la o turatie de 3000 rot/min ce consum de benzina avem la 1 injectie de benzina pe 1 piston?
Calculul e simplu cei 8 litri la 100 km/ora ii impartim la 60 min.
8000ml / 60 min = 133, 33 ml / min la 3000 de rotatii. Zicem rotund 135 ml / min la 3000 de rotatii, stiind ca admisia de amestec are loc odata la 2 rotatii ale arborelui cotit vom avea 1500 de injectii de benzina intr-un minut.Deci 135 ml /1500 rot = 0, 09 ml benzina pe tot ciclul (4 timpi) si acum tinand cont ca motorul de care vorbim are 4 pistoane cei 0.09 ml de benzina ii imaprtim la 4, 0.09 ml / 4 pistoane = 0. 0225 ml pe piston la un ciclu motor.
Concluzia, daca tu crezi ca la 0. 0225 ml aflati la o temepratura de pana la 2000 de grade in camera de ardere poate provoca coroziune te inseli amarnic.