Mecanica? motoarele noi sunt capsulate. bagi manuta in ele si face poc. nu mai sunt ca daciile din 1800 primavara. fiecare masina are manualul ei. daca se strica nu te descurci tu, te rezolva la service. cum functioneaza? scrii in puii mei pe google "how does a XXX engine work" unde scrii tu gas/diesel/pgl/etc. tot in linkurile de acolo afli si cum e cu consumul, etc, samd.
in concluzie: google e prietenul tau, cu lux de amanunte. nu ai ce repara tu decat daca ai vreun cazan mai vechi de 2004, faza la care tot nu e bine sa iti bagi mana decat daca stii sigur ce faci.
Cam multe intrebari, intr-o singura intrebare.
Cum functioneaza... Google iti explica mai repede, cum zice si colegul. Vezi acolo animatii cu functionarea motorului, a ambreajului, a cutiei.
Cu consumul... Teoretic, cu cat e motorul mai mic, cu atat consuma mai putin. Practic, insa, trebuie un motor echilibrat in raportul cu greutatea caroseriei, a sarcinei utile si a vitezei/cuplului necesar. Un exemplu de masina bine calculata, este Logan 2012 cu motor 1.2 benzina: motor mic, caroserie usoara (~1000kg), cutie de viteze cu rapoarte scurte pentru a usura treaba motorului, viteza de croaziera (adica viteza cu care mergi fara sa tragi de ea) e de 80-90km/h, demarajul pana la 60 (cat e necesar prin oras), suficient de rapid.
O idee proasta de motor 'economic', ar fi 1.0 EcoBoost de la Ford. Ce au incercat sa faca? Un motor mic si econom, de 1000cmc pentru consum mic, dar cu o turbina, pentru putere mare. Ce a iesit? Un motor mic si bleg, cu consum mare. N-are nici putere, nici nu consuma putin. Nu stiu sa-ti explic de ce nu le-a mers, dar o mare greseala ar fi ca au incercat sa faca un motor prea puternic, din caracteristici prea slabe. Dacia a reusit ce a incercat Ford, facand motoarele 0.9 TCe, adica 900cmc, cu turbina, care culmea, are putere mai mare decat 1.2.
Masini cu consum mic si putere mare, sunt diesel-urile. Cu cat sunt mai noi, cu atat au injectiile mai performante (presiune mare, debit mic de motorina), iar 99% din ele sunt supraalimentate (au turbina). La turatie mica ai putere (cuplu, mai exact), pentru ca asa 'trag' motoarele diesel, la turatie mai mare, cand un diesel fara turbina devine bleg, turbina ajunge la presiuni mai mari (dubleaza compresia, as putea spune), si dezvolta din nou, putere mare.
Pentru condusul economic, cel mai bine este sa te uiti la stilul taximetristilor, sau sa conduci o masina care afiseaza consumul instant in bord, ca sa-ti dai seama in ce momente consumi mult, sa incepi sa le eviti.
Cum te descurci cu o masina... Ca sofer, verifica odata la 2-3 saptamani: nivelul uleiului, nivelul antigelului, nivelul lichidului de frana. Cand ai ocazia, si mergi in peco fara sa te grabesti, verifica presiunea in pneuri. Peco-urile Petrom au astfel de aparate de umflat rotile, unde fixezi presiunea dorita, conectezi furtunul la roata si ti-l umfla pana la valoarea setata. Cauciucurile desumflate iti afecteaza mult stabilitatea (o sa-ti mearga stanga-dreapta masina din cauza ca nu e tare), consumul, si poate chiar deteriora structura pneului. Daca se intampla sa scada mult presiunea in roti, cand mergi sa le umfli, ai sa zici ca e alta masina, cand pleci cu ea de acolo. Se schimba foarte mult demarajul, in bine.
Tot la capitolul intretinere/grija, cand auzi un zgomot ciudat, care nu s-a mai auzit, incearca sa-ti dai seama din ce zona se aude, si intreaba pe cineva priceput, ce ar putea fi. Uite, eu de exemplu, aveam un zgomot enervant, in mers, pe stanga fata, care se agrava mai ales la viteze mari. Din experienta, am stiut ca ala e zgomot de rulment, am desfacut fuzeta cu mecanicul meu, si am gasit rulmentul pe jumatate ruginit. Alt zgomot suspect e cand franez pe distanta mai lunga, la viteza mica. Face un fel de schieunat, asemanator cu cel al trenului cand franeaza, de la o roata de pe spate. Pariez ca e un sabot cu uzura neuniforma, sau foarte uzat, care nu mai are ferodou pe el, si atinge cu suportul de fier, pe tambur, care este tot fier, si de aia scartaie asa.
Mai urmareste in bord, temperatura motorului, atunci cand e foarte rece nu il tura, mergi cat mai calm, ca sa nu il uzezi, iar daca vezi ca trece de 90 de grade, incearca sa faci un popas, sau las-o mai moale o vreme, sa nu se incalzeasca mai tare. Dupa 90-92 de grade, ar trebui sa porneasca ventilatorul de pe radiator, ai putea verifica daca se intampla acest lucru. Daca ajunge vreodata peste 100, e mai bine sa opresti. Ca sa ajuti motorul sa se raceasta, in mers, poti sa dai drumul la incalzire, ca aeroterma ia apa fierbinte din motor, si o baga intr-un radiator ce incalzeste aerul suflat de aeroterma. Imediat ce dai drumul la aeroterma, scade repede temperatura motorului, ca din ea se intoarce apa mult mai rece, si raceste motorul.
Site-uri pentru incepatori nu cunosc, in schimb, cam toate marcile auto intalnite in Romania, au cate un forum/club romanesc, unde poti citi experientele altora cu acele masini, si poti afla foarte multe detalii despre masina ta (puncte slabe, puncte forte, chestii ce tin de intretinere, si asa mai departe).