Scuze, am gresit...ma refeream la motorina..Motoarele pe benzina nu au putere atat de mare ca cele pe motorina, diesel(cuplul e mai puternic). La benzinare le trebuie turatii mai mari ca sa 'fuga'. Poti ajunge cu turatia si la 5000, pentru o trepta superioara(pentru 100-120km/h"). Bineinteles, e un condus mai sportiv la turatii asa mari si masina consuma mai mult.Ideal ar fi sa testezi tu cu zgomotul, cum spuneam mai devreme.Scuze daca te-am indus in eroare cu raspunsul anterior.
Ei eu ceea ce am invatat e ca trebuie sa auzi motorul il simiti cind trebuie schimbat ( normal daca nu ai muzica la maxim in masina ). ei nu cred ca exista o tabela la ce turatie trebuie sa schimbi.
dar in cartea tehnica, producatorul recomanda exploatarea motorului in gama 2000-3000 rot/min.
Din experienta, eu am constatat ca sub 2500 rot/min motorul nu prea are putere.
Vitezele le schimb in plaja 3000-3500 rot/minut.
eu am un chevrolet matiz
schimbă când ajungi la 3000-3500 rpm. Motoraşul tău nu va consuma mai puţin dacă mergi subturat. Pentru un demaraj mai ferm, eventual ai maşina încărcată sau eşti la deal, schimbă pe la 4000-4500. Dacă eşti la deal încearcă să ţii motorul între 3000 şi 4000. Dacă ai de făcut un demaraj "disperat" du-te până la 5500
Dacă mergi în mod frecvent sub 2000 rpm, poţi avea probleme cu motorul (calamină, tremurături, becul galben de avarie aprins, service).
eh vezi tu.))
In egneral pentru orice e bine sa o schimbi pe la 2500 de turatii, desi, in cazul unei masini cu motorina, poti merge si pana la 3000 ca nici nu e bine sa o subturezi
Cam la 2500 ar trebui, daca e benzina.Insa cum mai spunea cineva, trebuie sa simti motorul.Inchizi muzica si turezi pana face zgomot mai mare si apoi schimbi...intre timp te uiti si la turometru... apoi iti va fi usor, dupa ce vezi ce turatie ii trebuie...eu zic ca 2500 ajunge la benzina.
Nu cobora sub 2000 de ture. In functie de cutia de viteze si de puterea motorului trebuie sa respecti urmatoarea regula: turatia la care motorul ajunge imediat dupa schimbarea de viteza trebuie sa fie conform cu recomandarile producatorului (in general 2500-3500 vezi in carte). Evident, in functie de puterea motorului, poti sa modifici aceasta plaja invers proportional cu puterea motorului: adica motor mic - turatie mai mare pentru compensarea lipsei de cuplu. Evident este doar orientativ. Trebuie sa te adaptezi conditiilor: deal/vale, masina incarcata/goala, motor mic/mare, treapta inferioare de viteza etc... dar orice ai face, nu subtura motorul!
La motoarele pe benzina la mers normal schimbi la 2500-3000 rpm. La depasiri vei ajunge la 4000 rpm iar la drum lung pe autostrada vei depasi 4000 rpm daca viteza e mai mare de 130 kmh. La motoare diesel avand cuplu la turatii joase la mers normal schimbi la 2000-2500 rpm. Nu face bine sa mergi cu un diesel subturat sub 2000 rpm ca infunzi turbo schimbi întotdeauna peste 2500.
Ghost99 întreabă: