Supapele nu cred ca au avut nici o sansa, mai ales la turatia aia, probabil sunt bulite toate.
Cat despre restul motorului, poate a scapat cu bine. Trebuie scoasa chiuloasa, inlocuite supapele, pusa distributia, apoi invartit putin, sa vezi daca nu se aud zgomote ciudate.
Ai putea sa demontezi si baia, sa faci o inspectie 'de jos', si sa vezi daca nu gasesti span de marime mai mare in ulei.
Multumesc de raspuns, o voi duce intr-un service luni si vad acolo cat de grava este situatia.
In rest, ce ar mai putea fi afectat?
Nu stiu daca tachetii si axele cu came pot fi afectati si ei de lovitura primita de supape.
In rest, depinde de supape. De obicei sunt facute mai subtirele, sa se indoaie in caz ca se intalnesc cu pistonul, dar la unele motoare am inteles ca pot fi dure, si posibil sa ciobeasca si pistonul.
Eu mai mult am asistat la astfel de operatii, n-am facut personal, dar daca sunt doar supapele e relativ usoara treaba, cumperi tot setul de la piese auto, mergi cu chiuloasa demontata la un atelier care se ocupa cu rectificari (strungarie), care iti monteaza supapele si rectifica scaunele (bine ar fi sa faca si o planare), apoi o duci inapoi la mecanic, care o monteaza, monteaza cureala de distributie (cu intinzator si pompa de apa), si cheie.
Cat e la facut chiuloasa cred ca se poate verifica atunci daca nu sunt probleme in motor (pistoanele se vad daca-s ciobite de cum demontezi chiuloasa).
Pentru un mecanic cu experienta asta e o joaca, e o placere chiar sa faci asa ceva (cand esti sigur pe tine), insa pentru client e un 'joc' costisitor, din pacate. La fel si in tinichigerie, ca meserias as face de toate, as cositori, as inlocui elemente care abia au 2-3 gaurele cat un varf de surubelnita, dar... Nu sunt pe banii mei
Depinde in ce pozitie era motoru cand s-a rupt cureaua de distributie dar in orice caz sansele sunt mici sa fie intreg. Nu are treaba cu faptul ca ai schimbat a III-a in loc de a V-a. Cureaua de distributie se rupe doar atunci cand este uzata. Ori nu ai schimbat-o la timp ori ai pus o piesa proasta si after market care a cedat la prima solicitare mai serioasa.
'' [numai in Romania sunt asa denivelari pe autostrada]''
Peste tot sunt, doar ca sunt semnalizate. In Germania de exemplu scrie ''Stau'' cand se strica drumu si iti pune limitare la 120 km/h, 100 km/h sau 60 km/h (depinde cat e de stricat). La noi toata autostrada ar trebui sa fie numai ''Stau''.
Si eu la fel, eram in masina tatalui pe A2 catre Bucuresti si din neatentie, a bag intr-o groapa cam mare de pe autostrada ( noi avem logan 2005 ) si imediat dupa ce a tecut in viteza peste acea groapa la viteza de 140km/h, ( credeam ca iese roata din fata dreapta la cat de brusca a fost zdruncinatura ) motorul s-a oprit brusc si a refuzat sa mai porneasca 5 minute la rand, dupa incercari repetate de a porni motorul, iar dupa numai o saptaman, i s-a rupt cureaua, si nu era tocmai una aftermarket, ci una e calitate. Astea sunt autostrazile noastre!
D-aia limitarea de viteza e la 130 km/h. D-aia nu trebuie sa mergi cu viteza daca nu ai experienta. Eu de ce nu dau in gropi si denivelari? Fiindca am capacitatea sa le vad si la 140 km/h. Eu am cu totu alte skilluri la volan fiindca fac anual zeci de mii de km pe soselele patriei (nu doar 2 drumuri pana la mare si unu pana la munte). Dar cum nu toti conducatorii auto sunt si soferi s-au inventat limitarile de viteza.
Sincer, eu am 19 ani, iar tatal meu are o experienta mai mare la volan, mai mare decat varsta mea, a fost un moment de neatentie, cand a incercat sa bea apa dint-o sticla...asta e se mai intampla...
Nu se bea apa la volan cand alergi cu 140 km/h ori cat ai fi de Niki Lauda. Degeaba are 100 de ani de experienta la volan daca nu realizeaza niste chestii elementare.
Io nu neg
Eu sunt incepator ce-i drept dar stiu sa tin bine volanul in mana si nu am o masina care sa iasa de pe strada la cea mai mica denivelare sau la o curba mai stransa, s-a intamplat, ce sa-i fac, se putea intampla oricui.
Ce cautam in treapta a 4-a la asemenea turatie? ei bine, acceleram, asta faceam, masina mea are puterea maxima la 6100 rpm si ma indoiesc ca daca schimb la 2500 rpm voi accelera atat de repede, si la acea turatie aveam undeva la 130-140 km/h deci stai calm ca nu goneam cu 200, imediat ce schimbam a 5-a aveam intentia sa merg constant, s-a intamplat sa vad 2 tiruri depasindu-se si a trebuit sa franez pana in 100 km/h si ca sa-mi recapat viteza cat mai repede am facut o prostie.
Da, se poate rupe cureaua de distributie daca schimbi treapta inferioara si te afli la o turatie ridicata deoarece se exercita o forta foarte mare pe curea cand motorul trece in mai putin de o secunda de la 4500 pana pe la 5500 sau mai mult, cureaua nu era nici noua dar nici uzata si era una de calitate dar uite ca Sh! t happened.
''S-a intamplat sa vad 2 tiruri depasindu-se si a trebuit sa franez pana in 100 km/h si ca sa-mi recapat viteza cat mai repede am facut o prostie.''
Numai Schumacher n-are voie sa piarda viteza si trebuie sa recupereze imediat. Pe autostrada se merge in treapta a V-a pentru ca este inutil sa omori degeaba motoru in treapta a IV-a avand in vedere ca ai tot timpul din lume sa ajungi la viteza dorita. Ti-o spune asta cineva care are mai multi km cu spatele decat ai tu cu fata.
''Da, se poate rupe cureaua de distributie daca schimbi treapta inferioara si te afli la o turatie ridicata deoarece se exercita o forta foarte mare pe curea cand motorul trece in mai putin de o secunda de la 4500 pana pe la 5500 sau mai mult''
Eu toate depasirile le fac cu kick down din treapta a V-a in a III-a si nu mi-a sarit niciodata cureaua de distributie (fiindca o curea de distributie de calitate, schimbata la timp si tensionata corespunzator nu are voie sa sara oricat ai omoara masina)
Tu la ce turatie mergi daca schimbi dintr-a 5-a direct in a 3-a cand intri in depasire?
Avand in vedere ce ai scris tu ca 'ai tot timpul din lume sa ajungi la viteza dorita' ai un 1.6 acolo sau un 1.9, ei bine, eu am un 2.0i, o data ce ai asemenea motor nu prea cred ca mergi cu masina ca si cum ai fi un pensionar, schimbi vitezele la turatii joase si mergi cu 30 dar limita de 50.
Turatia la care schimbi vitezele difera in functie de foarte multe lucruri : de cat de aglomerat este drumul, de cat de alunecos este pe jos, de inclinatia drumului, de incarcatura masinii s.a.m.d. Daca ai drum liber in fata este ilogic sa turezi motorul degeaba. Daca trebuie sa faci o depasire este logic sa intrii in forta si sa-i dai cat mai tare. Habar n-am la ce turatie schimb eu din a V-a a III-a ca eu nu conduc dupa turometru (mi se pare o fita inutila, nici macar nu exista turometru pe toate masinile). In plus nu toate masinilie se conduc la fel (dupa cum ai zis si tu depinde de motor, rapoartele cutiei si capacitatea cilindrica). Daca schimbi la 2000 rpm treptele de viteza nu inseamna ca le schimbi ca un pensionar, daca situatia o cere poti sa le schimbi si sub 2000 rpm. Nu se conduce dupa starea psihica ci dupa cum cere drumul.
A, si inca ceva... Ce cautai in treapta a IV-a la 4500 rpm pe autostrada? Pe autostrada treptele le schimbi la 2300 rpm si mergi doar in treapta a V-a (sau a VI-a, dupa caz). Nu se merge in treapta a IV-a pe autostrada. Nici pe sosea nu se merge in treapta a IV-a, treapta a IV-a e inutila pe sosea la benzinare si la Diesel e buna doar in depasiri.
Ce va tot certati ca mustele la?
se intampla sa bagi aiurea in viteza si eu de obicei patesc cand sunt super obosit sau/si super plictisit, dar fiind mai experiomentat imi dauseama de cum las 1cm din ambreiaj si il apas iar.
cand se rupe cureaua de distributie, de obicei se cumpara alt motor, reparatia tinde sa coste cam cat alt motor
Am avut de mers 500 de km, pe autostrada am facut maxim 10 si am ramas fara masina eram oarecum suparat ca am atat de mers, trebuia sa merg noaptea, am avut o zi grea, o gramada de tiruri pe autostrada la ora aia, se mai si depaseau ca unii mergeau cu 100 km/h etc... dupa ce mi s-a rupt cureaua de distributie am sunat la o firma de tractari si alte alea, mi s-a spus ca vine in 20 de minute dar a venit in 2 ore si tot asa, in 2 ore am ajuns acasa dupa ce a venit masina, mi-a luat bani un pic mai mult decat jumatatea pretului motorului.
norocul meu este ca aveam bani stransi sa vopsesc masina, acum aman vopsirea masinii jumatate de an sau mai mult :\
Si mie mi se mai intampla dar imi dau seama ca am schimbat gresit si nu prea apuc sa ridic ambreiajul dar de data asta...
Cred ca motorul n-a patit nimic. Dar nu stiu in ce viteza erai cand ai auzit bufnitura.
Ca o paranteza, atunci cand se rupe cureaua de distributie, motorul tinde sa se faca praf...