Ai nevoie de un instructaj mai amanuntit, nu un raspuns pe net.
Vitezele le schimbi la inceput in functie de viteza, fara sa turezi motorul mult, apoi, dupa ce stapanesti motorul, schimbi cum vrei, dupa simt. Poti tura mai mult sau mai putin, in functie de cum ai nevoie de putere.
La scoala de soferi pentru masina, elevii "afoni" in ale condusului, sunt invatati sa schimbe vitezele la viteze mai fixe, de exemplu "la 20km/h schimbi a 2-a, la 30km/h a 3-a, la 40km/h a 4-a, iar a 5-a peste 60km/h.
Dupa ce iei permisul, inveti sa asculti si mai ales sa simti masina, si schimbi la viteza chiar mai mica decat ca la scoala, daca conditiile iti permit (daca vrei s-o lasi aproape in frana de motor), iar daca vrei sa demarezi mai rapid, eventual sa faci o depasire, poti de exemplu sa turezi motorul pana pe la 4000rpm, sa prinzi chiar si 100km/h cu treapta 3.
Acelasi lucru e si la motociclete, inveti cam pe unde se 'simte bine' motorul, si schimbi cand vrei.
Fa-ti curaj, pentru inceput, si schimba viteza a 2-a dupa ce mergi 10m. Poti merge cu viteza a 2-a pana pe la cel putin 10km/h. Apoi, cand incepi sa te simti ok, si vezi ca se tureaza motorul si cu treapta 2, tragi ambreajul si bagi si a 3-a.
Cand schimbi dintr-o viteza mai mare intr-una mai mica (retrogradare), dupa ce ai schimbat, dai drumul ambreajului incet, si te astepti la o mica "franare". Tine minte, cat timp ambreajul e tras (adica actionat), nu are ce se intampla, motorul e deconectat. Cand ii dai drumul trebuie sa fii atent, ca daca ii dai drumul brusc, te poate smuci, mai ales cand:
-ai accelerat tare in gol
-ai ceva viteza, si ai cuplat o treapta de viteza.