| vladionut94 a întrebat:

Buna TPU as dori cateva sfaturi in legatura cu cutia de viteze la un ktm exc 125cm
deci stau cam prost la capitolu de schimbare a vitezelor tot timpul ma duc cu prima viteza si cu a doua ca nu cumva sa merg prea tare sa ma dea de pamant pe ceva dealuri ma poate invata cineva cum sta treaba cu cutie de viteze la ce turatie sa schimba viteza si daca de exemplu ma duc cu a viteza a treia sau a patra pe drum drept cum sa fac sa schimb viteza in intro treapta mai mica a 2 sau 1 viteza fara sa imi blochez motoru si sa apas pe ambreias sa o bag in a 1 sa mearga din nou ca ma dispera sa stiu sa schimb vitezele in sus si in jos sa nu le stiu fara ca sa f...t cutia de viteze ps: ceva sfaturi, smecherie si altele care m-ar putea ajuta sa nu mai patesc sa opresc ktm si il bag de la inceput in prima viteza

Răspuns Câştigător
| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Ai nevoie de un instructaj mai amanuntit, nu un raspuns pe net.
Vitezele le schimbi la inceput in functie de viteza, fara sa turezi motorul mult, apoi, dupa ce stapanesti motorul, schimbi cum vrei, dupa simt. Poti tura mai mult sau mai putin, in functie de cum ai nevoie de putere.
La scoala de soferi pentru masina, elevii "afoni" in ale condusului, sunt invatati sa schimbe vitezele la viteze mai fixe, de exemplu "la 20km/h schimbi a 2-a, la 30km/h a 3-a, la 40km/h a 4-a, iar a 5-a peste 60km/h.
Dupa ce iei permisul, inveti sa asculti si mai ales sa simti masina, si schimbi la viteza chiar mai mica decat ca la scoala, daca conditiile iti permit (daca vrei s-o lasi aproape in frana de motor), iar daca vrei sa demarezi mai rapid, eventual sa faci o depasire, poti de exemplu sa turezi motorul pana pe la 4000rpm, sa prinzi chiar si 100km/h cu treapta 3.
Acelasi lucru e si la motociclete, inveti cam pe unde se 'simte bine' motorul, si schimbi cand vrei.
Fa-ti curaj, pentru inceput, si schimba viteza a 2-a dupa ce mergi 10m. Poti merge cu viteza a 2-a pana pe la cel putin 10km/h. Apoi, cand incepi sa te simti ok, si vezi ca se tureaza motorul si cu treapta 2, tragi ambreajul si bagi si a 3-a.
Cand schimbi dintr-o viteza mai mare intr-una mai mica (retrogradare), dupa ce ai schimbat, dai drumul ambreajului incet, si te astepti la o mica "franare". Tine minte, cat timp ambreajul e tras (adica actionat), nu are ce se intampla, motorul e deconectat. Cand ii dai drumul trebuie sa fii atent, ca daca ii dai drumul brusc, te poate smuci, mai ales cand:
-ai accelerat tare in gol
-ai ceva viteza, si ai cuplat o treapta de viteza.