Alege varianta unei scoli profesionale sa devii tinichigiu - vopsitor auto. O sa lucrezi la inceput sa repari o tabla o indrepti, un spoiler, etc. Cu experienta acumulata ajungi la un atelier tuning si vopsesti cu aerograful sau montezi pieze modificate pe masini, nu e multa bataie de cap si faci bani garla din meseria asta numai ca trebuie sa ai tactul bun pentru ca trebuie sa vezi cand ai indreptat bine tablaraia si cand ai smirgheluit suficient chitul sa fie uniform
Ca sa faci un motor de la 0, trebuie sa fii mecanic, nu inginer.
Nu e atat de 'poemic' incat se spune. Motorul unei masini e fix gula, atat timp cat blocul nu e crapat, refaci motorul fara probleme, cu piese noi.
Mergi la o scoala profesionala, la profil auto, si ai sa inveti mai multe decat stiu eu, cu liceu teoretic, ani buni de ucenicie mecanica si calificare de tinichigiu-vopsitor.
La scoala profesionala, in clasa a 10-a deja primesti o calificare, si stii meseria de lacatus mecanic, fara probleme. Inveti sudura, cum sa calculezi, cum sa tai la diferite unghiuri, normele de protectie, desen tehnic, si multe altele. Daca ai rabdare pana in clasa a 12-a sau a 13-a (multi se multumesc cu 10 clase, dar e prea putin pentru o meserie), primesti calificarea de tehnician in transporturi, sau asa ceva. In plus, cam toate scolile astea cu profil auto, au reduceri foarte mari pentru obtinerea permisului. Platesti sub 1000 de lei pentru permis, undeva pe la 700, in timp ce, altii dau pana la 1500.
La scoala profesionala, ai mai putine ore normale (romana, fizica, matematica), cateva ore de atelier (acolo inveti sudura, mecanica la greu si lacatuserie), apoi, practica in service-uri, unde multi elevi buni incep sa ramana dupa ore, sa ajute mecanicii, si primesc bani. Multe service-uri angajeaza permanent, au nevoie de oameni buni, si iau elevii care isi dau silinta.
Cat despre tuning si condus, mi-e teama ca astea o sa ramana un hobby, pe cheltuiala ta.
Eu, ca vopsitor, mai am clienti care cer anumite lucruri, sau le dau eu ideile (vopsit diverse chestii la interior, elemente caroserie "clean", faruri/stopuri fumurii, culori tipatoare la jante), dar in rest, nu prea isi face nimeni mai mult, in zona.
Ce am mai facut, am montat inlocuitoare de inox pentru catalizatoare, finale sport, lumini ambientale, filtre sport, am schimbat led-uri pe la interior, montat sisteme audio... Mai mult nu, si nici nu imi doresc, ca nu vreau sa intru prea mult pe alt domeniu. Imi doresc sa ajung bun in tinichigerie/vopsitorie. E mai comoda (pentru mine), mi-e apreciata munca, si e foarte bine platita. Trebuie insa sa ai clienti, ca sa nu ai perioade "moarte". In particular scoti de la 2000 lei/luna daca esti cunoscut, si bun, in lunile 'moarte' pe la 800-1000 lei, daca faci si altele, ca mine (schimb de ulei, revizie frane, 'tuning-urile de mai sus).
Intr-un service mare, de exemplu reprezentanta, trebuie sa ai viteza foarte mare de lucru (in 3 zile sa vopsesti integral o masina, si sa faci si altele printre picaturi (schimbat parbrize, polishat partial), ca sa fie firma multumita de tine. In acest fel, vei avea un salariu de baza de 1400 lei, sa zicem, de la care vei primi in plus, cate 40% din incasarile facute cu ajutorul tau. Asa ajungi si la 6000 de lei pe luna, in perioadele de top (inainte de concedii, de exemplu, cand toti vor masian boboc).