Eu nu sunt sofer profesionist, si am vazut putine camioane... Dar:
Ai schimbatorul normal, cu 4/6 pozitii, si o "gama". Cand ajungi la ultima viteza din prima gama, ca sa schimbi, scoti din viteza, treci in urmatoarea gama (unele au o alta maneta, astea mai nou au sagetele pe schimbator), apoi mergi in prima pozitie a schimbatorului. De exemplu, esti in una cu 8 viteze, cu a 4-a, si urmeaza sa dai a 5-a, scoti din 4, schimbi gama, si mergi unde ar fi treapta 1, dar in gama aia e a 5-a, in loc de a 2-a e a 6-a, si asa mai departe.
Mai ai si la mic/la mare, aici doar un sofer profesionist iti poate explica.
La camioanele cu 'multe viteze', cand esti slab incarcat, sau chiar deloc, si esti pe teren drept sau chiar la vale, nu prea mai folosesti treapta 1 la plecare, pleci direct cu 2-3, dupa care sari direct la a 5-a, de exemplu, apoi 6, 7, ...
Oricum, chiar daca vei fi angajat la o firma, spune ca nu ai mai condus camioane mari, si te vor pune macar o cursa cu alt sofer, sa inveti ceva. Nu e nici o rusine.
Adica 5+1 vrei sa spui.Cand ai facut scoala si ai dat examen pe ce ai facut? Pe carul cu boi al lui Grigorescu?
Cum adica esti sofer profesionist si vrei sa inveti cum se conduce un camion? Eu zic sa iti predai permisul si sa iti cauti alt job
Exact ca si orice masina. Trebuie doar sa stii treptele camionului faci exact cum ai condus acel camion. Hai ca te imping eu, pornesti, calci ambreiajul, bagi in viteza intai si dai drumul la ambreiaj usor apasand incet acceleratia. Faci rost de un camion si exersezi pe drum negru.
Pai sunt manual si automate ( de obicei automatele au 12 trepte dar se poate si manual) e ca la cel cu 6 aproximativ, recomand sa te duci cu un alt sofer si sa iti arate el atat pe manual cat si pe automat e mai usor asa.
Am pus in paranteza sofer profesionist. se intelege cat de profesionist sunt. Nu am probleme cu incadrarile nici cu condusul dar camionul pe care am facut scoala era un mercedes in sase trepte se schimbau vitezele ca la masina mica. Ma refer ca scimbatul vitezelor era una dupa alta. Am inteles ca pe camion cap tractor se achimba altfel ca au doispe viteze mici si mari. Care e ideea? Asta nu stiu. Ma descurc sa conduc dar nu mam urcat niciodata pe un camion propriuzis.
Nelu_Stoian_1982 întreabă: