Fiecare masina are anumite plaje de turatii in functie de motor si de cutia de viteze.
Depinde de motor si cutia de viteze. Fiecare masina are cuplu pe diferite plaje de turatii. In gnr :
- benzina: 2800-3000 rpm
- Diesel: 2000-2500 rpm
Vitezele le schimbi cand ajungi la o turatie aproximativa de 2500 turatii/minut
Depinde cum vrei sa conduci daca vrei sa conduci sport schimbi vitezele in 3000 sau 3500 dar in general pentru o viata mai indelungata a motorului si un consum cat mai mic se schimba in 2500
In categoria "Conducere Ecologica" din legislatia rutiera spune asa: "Vitezele se schimba dintr-o treapta inferioara intr-una superioara la 2000 de turatii/minut(cand acul ajunge la 20)". In cazul in care esti in rampa(urci), viteza se schimba la 2500 turatii/minut pentru a nu pierde demarajul. In raport confort-consum, "2000" e cea mai buna recomandare.
2000 poate la Diesel. La benzina, nu exploatezi nici macar 40% din abilitatile motorului daca schimbi cum a ajuns acul la 2000. Nu mai vorbim ca, la un motor mic (sub 1000 cmc) nici nu trage masina normal fara s-o turezi la 3000-3500 rpm.
Daca conduci masina subturata, se aude paraitul acela (semn ca motorul da sa moara) iar injectoarele alimenteaza suplimentar cilindrii cu combustibil. De aici rezulta un consum sporit de carburant, nicidecum unul economic si ecologic.
Eu am dat pur si simplu definitia generala din legislatie. Pana la urma, treapta o schimbi dupa cum simti tu si dupa cum "cere" masina ca sa folosesc o explicatie uzuala.