| Ionut12437 a întrebat:

Care este diferența dintre, DPF catalizator și filtru de particule?

5 răspunsuri:
Bula
| Bula a răspuns:

Catalizatoarele sunt pentru ajutarea unor reactii (chimice).
Filtrele sunt pentru a retine particule sau substante dintr-un fluid.

| cruceLaGatDunhillLaBot a răspuns:

DPF si filtru de particule e aceeasi chestie si se pun pe masini diesel, catalizator au doar masinile pe benzina, intr-un fel, scopurile lor sunt similare si au ca rol blocarea compusilor cancerigeni/daunatori surveniti din procesul de combustie in atmosfera. Catalizator mai au si masinile diesel EURO 3 si sub, doar ca este mai complicat, mai bine "inginerit" pentru ca acestea nu au DPF in majoritatea cazurilor (filtru de particule).

regis
| regis a răspuns:

Catalizatorul este o componenta a evacuarii care stimulează niste reactii chimice de transformare a unor compusi foarte nocivi in altii ceva mai putin toxici, respectiv monoxidul de carbon, resturile de hidrocarburi si oxizii de azot in dioxid de carbon, apa si azot. Se monteaza la motoarele pe benzina si functioneaza continuu de la pornirea motorului pana la oprire (de fapr imediat ce s-a incalzit)
DPF este acronimul pentru filtru de particule diesel, deci ambele se referă la acelasi lucru, in speta un filtru care retine particulele de cenusa si resturile nearse de combustibil, iar din cand le rearde, injectand putina motorina in evacuare, proces numit regenerare. Asadar filtrul de particule functioneaza oarecum intermitent, in mare parte retinand particule, apoi arzandu-le. De montat se montează pe motoarele diesel.

| relian a răspuns:

-DPF este filtru de particule diesel.Este un sistem facut pentru a impiedica funinginea care se formeaza din motorina nearsa, sa iasa in atmosfera.
Cind au bagat sistemul ala dea reduce din noxe prin recicularea gazelor inapoi in cilindru si arderea lor iar- EGR, asta a redus din noxe, dar se produce mai multa funingine, asa ca asta iese pe esapament si nu era bine, asa sa mai bagat inca o chestie, adica filtru asta de particule, sa impiedice funinginea aia sa iasa afara.

Acest filtru de aprticule asta face, capteaza particulele de funingine, nu le lasa sa iasa afara. Este facut din ceramica si un metal, sub forma unui fagure, in asa fel incit sa nu restrictioneze gazele sa iasa, dar care sa poata retine particule mai mari.

Asa ca particulele astea de funingine ating acei faguri si se lipesc, sunt acolo retinute pana cand filtru se umple, el trebuind sa intre intr-un proces de regenerare. Regenerarea este arderea funinginei care sa acumulat in acest filtru.
Arderea o fac gazele fierbinti care ies din evacuare, dar asta e alta poveste, tie iti apare la bord, ca trebuie sa faci chestia asta si iti spune ce sa faci.
O parte din aceasta funingine se arde singura, atunci cand mergi ceva mai mult si mai turat, gazele arse ajung la temperaturi f mari.

Dar nici cu asta nu e treaba buna, asa ca au mai bagat si o regenerare de asta, o ardere facuta de sofer, cu masina pe loc, este procesul ala cand se aprinde becu ca trebuie sa faci regenerarea, despre asta este vorba, procesul asta asta face, injecteaza combustibil imediat ce gazele ies din motor la evacuarel alea iau foc si cresc f mult temp, care arde funinginea din acel filtru.

De aia ai auzit, sau daca nu, o sa auzi, cand spun unia ca trebuie sa bagi picioru in acceleeratie so ia recilarea laughing mai ales pentru masinile care merg incet, si distante scurte prin oras, is putin folosite, adica sa o turezi asa din cand in cand f tare, tocmai ca sa duci temperatura gazelor sus, alea sa arda acea funingine.

Cam mult despre acest filtru laughing ar mai fi, dar nu cred ca te intereseaza mai mult decat am spus pe aici.

-Catalizatorul la motoarele diesel mai porta numele de DOC, adica Diesel Oxidation Catalyst. Asta este pus acolo sa reduca monoxidul de carbon, hidroicarburi si alte particule de astea toxice. Catalizatoarele, dupa cum le spune si numele asta fac, catalizeaza, adica gazele arse cu noxe rezultate din motor, prin arderea motorinei, intra in reactie cu altceva, in cazul catalizatorului cu ceva metale, gen platina si altele, astfel ca acele gaze is transormate in altceva, adica in dioxid de carbon si apa.
De aia vezi tu la masini la spate, la teava aia ca iese apa uneori.
Este ca si cum pui 2 sau mai multe substante, le amesteci si ele pot sa reactioneze, sau pot sa nu reactioneze.

Asa ca sa cautat ce materiale intra in reactie cu acele gaze si noxe, asa sa gasit platina, si alte metale de astea rare si f scumpe care pot intra in reactie cu acele gaze.

- DEF asta este alt sistem laughing numit Diesel Exhaust Fluid, asa e motorina asta pacatoasa. Asta este un lichid, de regula uree, era sa zic alt cuvintl desi tot aia e laughing folosit tot pe motoarele diesel, sa reduca din noxe, mai exact oxidul de azot. Acest sisterm lucreaza cu altul SCR care inseamna Selectiv Catlytic Reduction.

Asa ca DEF injecteaza uree in SCR acolo Ureea intra in reactie cu oxidul de azot si il face apa si azot, care nu-s nocive.

Maunca multa la motoarele astea diesel, pacatoasa rau motorina asta.
Pt ca se baga aer mai mult decat trebuia, la ardere, se formeaza acel oxid de azot, parca asa apare asta, datorita exesului de aer ce se baga in motoarele diesel, de aia sa venit cu sistemul asta SCR/DEF sa elimine ce tot ei au format prin alte rahaturi laughing

Uite asa ajunmg masinile sa coste mult, asa apar probleme, dar ce le pasa, omu plateste laughing

Deci masina diesel, are si catalizator, are si filtru de particule, are si un alt catalizator, asta ce am zis cu ureea aia.
Nu cum spune cineva ca catalizatoarele is doar la masinile pe benzina laughing nu stie ce spune.Ori poate el o avea o masina de aia antica, normal ca aia nu are de nici unele.

Asa pe scurt, trebuie sa retii urmatoarele :

- Filtru de particule, elimina funinginea
- Catalizatorul, elimina cateva noxe ca Monoxid de carbon, hidrocarburi, sinca cateva cred, nu le mai stiu.
- Catalizatorul suplimentar sau SCR cu DEF elimina oxidu de azot.

Puteam sa scriu doar partea asta scurta, dar ai intrebat ce diferente is intre ele, asa ca am bagat un roman, care sper ca nu te-a bagat in ceata laughing

| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Catalizator au toate masinile. Practic retin gazele pentru o scurta perioada, formand reactii de diminuare/consumare a acestora. Mai simplu spus, se incinge (mai tare decat motorul), si arde toate materialele combustibile care se aflau in gazele de esapament. Asta reduce mult poluarea.
Filtrul de particule este montat doar la unele masini, dupa catalizator, si stocheaza particule mari de cenusa, urmand sa le compacteze/sa le reduca in dimensiune, ca apoi sa le elibereze intr-un regim de mers mai "intins". Practic putem spune ca aduna cenusa in el, si o elibereaza in afara orasului. Din pacate insa, unii soferi nu ies deloc din oras, ca sa atinga pragul optim de regenerare (golire a filtrului), si ajung sa aiba probleme cu acel filtru, sau sa faca regenerarile tot in oras, eliberand cenusa printre oameni.
DPF, FAP si "filtru de particule" se refera la acelasi lucru.
Iar unele masini au in aceeasi piesa si catalizatorul, si filtrul de particule.