Diferenta este destul de mare, fiecare are rolul sau in functionarea unui motor.
Arborele cu came il vei gasi in partea de sus a motorului, avand rolul de a deschide la momentul potrivit supapele de admisie si evacuare. Vilbrochenul (sau arborele cotit) il vei gasi in partea de jos a motorului, el fiind actionat de bielele pistoanelor, impreuna cu care formeaza sistemul biela-manivela care transforma miscarea liniara in miscare de rotatie. Vibrochenul va transmite practic miscarea de rotatie catre rotile autovehicului, bineinteles prin intermediul ambreiajului, cutiei de viteze si a planetarelor.
Pentru ca deschiderea supapelor sa aiba loc la momentul potrivit, cei doi arbori trebuie sa fie perfect sincronizati, lucru care se realizeaza prin intermediul curelei sau a lantului de distributie. (practic arborele cotit pune in miscare arborele cu came, cei doi rotindu-se tot timpul la aceeasi turatie).
Pentru a intelege mai in detaliu, uite o animatie cu functionarea unui motor in 4 timpi:
http://www.hopa.ro/......a+un+motor
@csintalan - multumesc, desi nu m-ar incanta sa fiu mecanic.
@latinu - arborele cotit angreneaza pistoanele doar in frana de motor, in timpul functionarii normale pistoanele angreneaza arborele.
Prea mare nu este este acelasi lucru spus altfel. Este o diferenta de expresie. Unii ii zic intr-un fel iar altii altfel.
"Un arbore rotitor care are came sau dinţi externi, folosit la închiderea şi deschiderea valvelor de cilindru ale unui motor. Vilbrochenul pune în funcţiune arborele cu came prin pârghii, curele sau lanţuri."
Cred ca intrebarea lui stefan trebuia sa fie : Care este diferenta dintre un "arbore cotit" si un vibrochen"... astfel s-ar fi adeverit cele spune ce coverboxu... expresii diferite care inseamna acelasi lucru. Daca nu...regis are mare dreptate...nota 10 regis
Arborele cu came este axul cu came si se afla in chiuloasa unde angreneaza supapele si arborele cotit adica vibrochenul angreneaza pistoanele...
Anonimaaaxgar întreabă: