Frana de motor se produce atunci cand masina e intr-o treapta de viteza, dar nu o accelerezi deloc. De regula incetineste masina pana scade turatia pe la 1500 rpm (difera de la motor la motor), dupa care ii introduci o treapta inferioara de viteza, turometrul se ridica din nou la o turatie mai mare, incetineste mai tare, schimbi din nou o treapta inferioara, pana ajungi la a 2-a, pe la 20-30km/h, si apesi usor frana pentru a opri de tot. Asta ar fi o oprire pe o panta aluneoasa, iarna de exemplu, folosind frana de motor.
Tot frana de motor e si atunci cand mergi constant cu o viteza si doresti sa incetinesti, luand piciorul de pe acceleratie, dar fara sa o scoti din viteza.
Frana de motor trebuie folosita in special la coborari, vara pentru a nu suprasolicita franele, iarna pentru a nu scapa de sub control autoturismul, deoarece frana de motor actioneaza mult mai bland fata de frana de picior, care poate bloca rotile pe gheata, ducand la pierderea aderentei si implicit a controlului.
Ti s-a explicat mai sus ce inseamna frana de motor asa ca nu o s-o iau de la capat. Tin insa sa fac o precizare :
Stomacul meu si mai ales a pasagerilor nu prea se omoara dupa frana de motor. Desi marii piloti ne recomanda cu caldura sa folosim cat mai des frana de motor eu zic ca nu suntem la raliu pe sosea...
Intr-adevar, folosesc frana de motor cand cobor pe serpentine, mai ales daca e ud pe jos. Frana de serviciu poate rupe aderenta daca este trantita ''neprofesionist''
Cred ca ai inteles gresit ideea de frana de motor. Tocmai pentru ca nu suntem la raliu se foloseste frana de motor. Si vrand nevrand sunt convins ca o folosesti si tu, mult mai des decat frana de serviciu. Frana de motor nu inseamna neaparat trecerea intr-o treapta inferioara de viteza, ci pur si simplu ridicarea piciorului de pe acceleratie si se foloseste pentru a incetini lent, deci nu afecteaza stomacul tau si al pasagerilor.
Cand ridici piciorul de pe acceleratie si esti in ultima treapta de viteza a cutiei frana de motor este aproape inexistenta si foarte ineficienta.
Nu am contestat asta.
Aici cred ca depinde foarte mult de stilul de condus. Eu de exemplu ajung foarte repede in treapta a V-a la benzinare respectiv a IV-a la Diesel si merg pe o plaja de 1500-2000 (hai 2300). Cand ridic piciorul de pe acceleratie frana de motor e aproape insesizabila si poate de aceea eu consider frana de motor ca fiind frana cu retrogradare.
Frana de motor este frana de motor. Nu conteaza turatia, nu conteaza cat de sesizabila sau insesizabila este, nici daca o consideri tu a fii sau a nu fi. Frana de motor inseamna incetinirea autovehiculului cu ajutorul motorului. Restul sunt detalii.
Nici eu nu ma omor dupa ea, spre disperarea lui taica-miu, obisnuit sa stea in viteza tot timpul. Inebuneste cand imi dau drumul la vale pe liber, inainte de o curba franez putin, ii dau o treapta care sa ma tina putin in frana, dar sa am si cuplu de la jumatatea curbei, ii dau o pedala sa ajung din nou la 80-100 la vale, iar o scot pe liber...
Dar baiatu ne-a intrebat in principiu ce inseamna frana de motor. Iarna, cand cobor cate o panta din oras, cu intersectie in capat, pe langa frana de motor franez si din pedala, ca am motorul mic si nu e in stare sa tina masina. Cum spuneai si tu, un 'neprofesionist' poate s-o calce prea tare, si pierde aderenta.
In timpul mersului, in momentul in care iei piciorul de pe acceleratie, datorita compresiei din cilindrii motorului acesta franeaza masina, nu e la fel ca frana de picior, e o franare mai lenta. Iarna e recomandat sa schimbi treptele de viteza in sens descrescator fara sa pui piciorul pe acceleratie asftel masina incetinind fara sa derapeze. Sper ca am fost destul de clar.
Si sa fim intelesi, masina nu se opreste de tot in cazul franarii de motor.
Frana de motor este trecerea intr-o treapta inferioara de viteza.
Se actioneaza exact ca atunci cand vrei sa schimbi viteza. Adica, ridici piciorul de pe acceleratie, apesi ambreiajul si schimbi in treapta imediat inferioara. Adica, dintr-a IV-a in a III-a si tot asa. NICIODATA dintr-a IV-a intr-a II-a, de exemplu.
Frana de motor se foloseste in special iarna, cand carosabilul e alunecos si frana cealalta, normala, iti intoarce masina unde vrea ea.
Se lasa in viteza si se ia piciorul de pe acceleratie.
Daca vrei frana mai puternica, bagi intr-o viteza inferioara.
Atat.
Insa intr-adevar, masinile au detector de legalisti la volan, si frana de motor nu actioneaza daca nu ai carnet (si nu de note).
Lasi aceleratia si schimbi in viteza inferioara asta e de preferat sa o faci cu masin cu transmisie pe lant nu pe curea
Lantul respectiv cureaua sunt piese de distributie, nu de transmisie, chiar daca si ele transmit o miscare. Transmisia la un autovehicul se refera strict la ambreiaj-cutie de viteze-planetare si nu are nici o treaba cu distributia. Deci frana de motor se foloseste absolut la fel la masinile cu lant si la cele cu curea.