Motoarele în doi timpi se folosesc la drujbe, skijet-uri, motosape, bărci şi alte maşinării de dimensiuni mici. Avantajele acestor motoare sunt:
nu au supape, ceea ce simplifică construcţia şi sunt mai uşoare
aprinderea bujiei se face o dată la fiecare rotaţie, în comparaţie cu motorul în patru timpi unde aprinderea se face o dată la patru rotaţii. Asta duce la o putere mai mare de explozie
poate lucra în orice poziţie, şi asta poate fi important în cazul unei drujbe
În continuare am să încerc o explicaţie a funcţionării motorului în doi timpi. Să începem de la punctul exploziei, când s-a făcut compresia amestecului combustibil/ulei (am spus amestec de combustibil cu ulei, pentru că astfel de motoare funcţionează numai cu amestec de combustibil cu ulei într-o anumită proporţie, uleiul asigurând ungerea angrenajelor în mişcare). În capătul pistonului are loc scânteia, ceea ce duce la aprinderea combustibilului şi implicit coborârea pistonului care produce o mişcare de rotaţie prin intermediul sistemului bielă-manivelă. În acelaşi timp, coborârea pistonului, duce la apariţia unei presiuni asupra amestecului de combustibil/ulei, aflat în camera arborelui cotit. Asta duce la împingerea lui în camera de ardere, unde, pentru a ocupa întreaga încăpere, va evacua gazele arse. Arborele cotit, aflat într-o mişcare de rotaţie, forţează pistonul să se deplaseze spre capătul cilindrului formând compresia. În acelaşi timp, în partea opusă pistonului, se creează un vid, ducând la deschiderea unei valve prin care se permite accesul amestecului combustibil/ulei în camera arborelui. Urmează scânteia/explozia, şi, se reaia ciclul prezentat mai sus.
Se numeşte motor în doi timpi pentru că există un timp de compresie-admisie şi unul de explozie-admisie-evacuare, în comparaţie cu un motor în patru timpi unde, admisia, compresia, explozia şi evacuarea, se fac pe rând.
Deci, motorul în doi timpi este uşor, simplu, costă mai puţin şi produce de 2 ori mai multă putere. De ce nu se foloseşte şi la autovehicule?! Pai, din aceste motive:
durata de viaţă este considerabil mult mai mică, asta din cauza lipsei de ungere, la parametrii normali, a angrenajelor
uleiul folosit pentru amestec este destul de scump, aproximativ, la 10 L combustibil se foloseşte 1 L ulei
datorită apariţiei uleiului în combustibil, arderea nu se face în totalitate şi va rezulta un consum mare de carburant
una peste alta, avem şi poluare mare
Principiul de functionare al motorului in 2 timpi
Motoarele in doi timpi sunt folosite pentru motociclete pana la 125 cm 3, precum si in cazul anumitor unelte (drujbe de ex.). Acest tip de motor economic si foarte poluant a permis si motorizarea jucariilor noastre, masini binecunoscute in tarile estice. De o conceptie mult mai simplista decat motorul in patru timpi, motorul in doi timpi are un cost de fabricatie si de intretinere mult mai mic. Este mai compact si deci mai usor. In schimb este mai zgomotos si mai putin suplu in utilizare. Mai mult, el evacueaza particule de benzina nearse in atmosfera. Mare consumator de ulei pentru ungerea interna, consuma circa 2%, fata de 0, 2% pentru un motor in patru timpi. Confruntat cu normele ecologice din ce in ce mai drastice, viitorul motorului in doi timpi se indreapta spre o injectie de ulei precisa.
Spre deosebire de un motor in patru timpi, motorul in doi timpi nu are supape. El compenseaza aceasta "slabiciune" prin trei deschideri in cilindru denumite fante care joaca rolul de admisie, de evacuare si carter. Neavand nici supape, nici axa cu came, un motor in doi timpi fortat poate atinge turatii de ordinul a 20000 rot/min, in comparatie cu 16000 pentru un motor de F1.
Timpul 1
Pistonul comprima amestecul intr-o camera de ardere in timp ce inchide fantele de evacuare si carter. Fanta de admisie este deschisa. Prin aceasta amestecul carburant, care contine si ulei pentru ungere, este introdus in carter. Pistonul inchide fanta de evacuare.
Timpul 2
Amestecul explodeaza si in timpul cursei descendente, pistonul deschide fanta de evacuare, lasand gazele arse spre esapament si blocheaza intrarea de admisie. In acest timp miscarea pistonului dirijeaza amestecul carburant (introdus in primul timp in carter) spre camera de ardere pentru un nou ciclu.
Primul motor mediatizat in 2 timpi a fost cel dupa Trabant (Primul model de trabant aparut nu te gandii la cele care le stim cu totii).
Mai multe detalii gasesti aici: http://zadarnic.blogspot.com/2009/08/motorul-in-doi-timpi.html
Alex întreabă: