Sunt specificatii tehnice ale scuterului, insa banuiesc ca vrei sa stii cate ceva despre fiecare.
49cc - reprezinta capacitatea cilindrica a motorului, cc insemnand centimetri cubi. Nu ma pricep la legislatia in domeniu, insa stiu ca se face distinctie intre motoretele sub 50 cc si peste 50 cc.
in 2 timpi - se refera la principiul de functionare al motorului. Nu intru in detalii, ma limitez la a preciza ca toate motoretele folosesc acest tip de motor, pentru ca este mai simplu, mai usor, produce mai multa putere decat un motor in patru timpi de aceleasi dimensiuni.
racire pe aer - se refera la modul in care se realizeaza racirea motorului. Se stie ca in timpul functionarii motorul se incalzeste, iar daca nu s-ar asigura racirea lui, temperatura ar tot creste pana la blocarea lui (=gripare). Pentru aceasta el trebuie racit si pentru asta se utilizeaza doua variante: racirea cu aer sau racirea cu lichid. La motorete nu vei intalni decat prima varianta. Vei observa ca blocul motorului este format la exterior din niste lamele, care au rolul de a absorbi caldura din interior si a o degaja in aerul din jur.
putere maxima - este una din cele mai importante caracteristici ale motorului. Nu intru in detalii, sunt termeni tehnici pe care ii inveti la fizica, dar poti intelege si intuitiv ce inseamna putere. Poate faptul ca este exprimata in KW (kilowati) te incurca, nu trebuie decat sa inmultesti cu 1. 36 si vei obtine caii putere ai acestui motor: 3. 4 cai putere (CP). Puterea motorului depinde insa de turatia acestuia, ea crescand pe masura ce turatia creste, pana la 7500 rotatii pe minut (rpm). Turand motorul peste 7500 rpm, puterea incepe sa scada.
Cuplu maxim - aceasta notiune este putin mai dificil de inteles, o vei intalni tot la fizica, denumita insa altfel: momentul fortei. Unitatea de masura este newtonmetru, fiind produsul dintre forta (newtoni) si distanta dintre centrul axului de rotatie si punctul in care este masurata (metri). Nu intru in detalii, ma limitez la a preciza ca pentru a scoate totul dintr-un motor trebuie sa stii la ce turatie se obtine acest cuplul maxim. Nu ajuta insa atunci cand e vorba de un scuter.
Ambreaj automat - indica faptul ca ambreiajul nu este unul clasic, pe care il cuplezi/decuplezi prin actionarea unei manete sau unei pedale. Este unul care foloseste forta centrifuga pentru a transmite rotatia motorului catre roata, la turatii mici motorul mergand si motoreta ramanand nemiscata, ambreiajul fiind decuplat. In momentul in care turatia motorului creste, creste si forta centrifuga, care deplaseaza niste piese mobile in interiorul acestui ambreiaj, cuplandu-l si transmitand astfel miscarea de rotatie spre un pinion, care antrenteaza lantul motoretei. E greu de explicat pe scurt si numai in scris, ideea este ca nu ai o maneta de ambreiaj, ci doar acceleratie. Atunci cand accelerezi motoreta se deplaseaza, cand motorul merge la ralanti, motoreta sta pe loc.
Nu stiu cat ai inteles, am incercat sa explic cat mai babeste, o coala de hartie si un creion m-ar fi ajutat mai mult.