Cea mai buna alternativa ar fi un Golf 3 diesel, sau Golf 3 benzina cu GPL, calculezi cam cati km mergi in medie pe luna cu masina si vezi cum iesi mai ieftin. Loganul pe GPL este foarte ok dar cred ca mai ieftin iesi cu un diesel, aceiasi problema, iti calculezi cum iesi mai ok si daca il iei nou il poti lua cu GPL de ultima generatie gata montat fiindca au scos si motorizare GPL la Logan.
Ca sa revin la ce ai spus tu, Matiz + Butelie GPL in porbagaj = bomba pe roti. Daca Doamne fereste intra cineva in spatele tau fiindca iarna ai toate sansele fiind polei pe jos, in Bucuresti se intampla cam 350 de accidente usoare pe zi, iarna creste numarul lor, si daca ai ghinionul sa iti intre si la 30 pe ora in spatele masinii, fiind portbagajul mic, loveste in butelie si ai sarit in aer ca artificiile de anul nou, Doamne fereste! Nu iti recomand, dar este alegerea ta!
Nu este mai sigura fiindca este sub presiune si un rezervor daca il spargi ai sanse mai mici sa ia foc decat o butelie de 70-88 de bari cat este standardul la GPL. Tu spui ca vapori de benzina, dar GPL-ul este numai sub forma de gaz, deci ai sanse mult mai mari sa explodeze!
70-88 de bari este probabil presiunea maxima la care rezista butelia. Presiunea la care se alimenteaza este in jur de 10 bari. Vaporii de benzina/motorina se afla in orice rezervor obisnuit si sunt mult mia inflamabili decat GPL-ul. GPL nu este sub forma de gaz, ci sub forma lichida, dar este mai putin relevant.
In fond ai dreptate, daca spargi butelia ai sanse mari sa ia foc, doar ca sansa de a sparge o astfel de butelie este mult, mult mai mica decat sansa de a sparge un rezervor clasic.
Dar cele mai relevante date sunt cele statistice. Se produc zilnic accidente in care sunt implicate masini cu GPL si inca nu am auzit sa fi explodat sau sa fi ars vreuna.
GPL lichid? GPL = Gaz petrolier lichefiat. Din moment ce e gaz cum sa fie lichid? Si unde ai vazut tu ca se alimenteaza la 10 bari o butelie de GPL? Gazul o intra la 10 bari depinde de regular nu asa este important, dar se umple butelia pana peste 30 bari, nu stiu exact cat, apoi da rezistenta ma refeream ca este de 70-88 de bari.
Furtunadiesel.atunci cand mergi cu masina usurel prin gropi se aude gazul din butelie cum se clatina.deci da! gazul este lichid si in contact cu aerul se evapora...cand te uiti in bricheta sa vezi cat gaz mai are, nu apare sub forma de lichid? eu am folosit un an de zile masina cu gpl si stiu ce inseamna
Fiindca este lichefiat, in spatii fara aer devine lichid, dar de fapt acela este materialul de mediu, gazul real nu este vizibil, este in interiorul acelui lichid. Daca vrei ceva mai detaliat uite-te pe net si sigur trebuie sa gasesti o carte de fizica unde gasesti totul mai explicit. Iti recomand Studiul si prelucrarea materialelor din industia mecanica de Raicu si Apolodor, editura Politehnica 1978, si la ultimul capitol, prelucrarea metalelor si aliajelor, sunt detalii si despre metodele de incalzire, si ai GPL-ul ca o sursa de incalzire, proprietati, compozitie si asa mai departe. Sunt cu siguranta si alte carti mai explicite ale celor de la fizica, chimie, metalurgie, dar in asta sunt sigur fiindca am invatat dupa ea in anul 5 pentru licenta si inca le mai retin!
Prea mic Matizul. Fa un compromis intre cele doua variante si alege un Logan pe GPL.
@FurtunaDiesel - o butelie cu GPL este mult mai sigura decat un rezervor din tinichea sau din plastic, plin cu vapori de benzina sau de motorina.
@FurtunaDiesel - da, este gaz, insa este LICHEFIAT. Nu este cazul sa mai studiez problema, am masina pe GPL si am studiat suficient tehnologia inainte de a opta pentru aceasta varianta, avand si eu aceleasi rezerve: pericol de explozie, consum crescut, pierdere de putere, necesitatea folosirii de bujii speciale. Intre timp mi le-am lamurit insa pe toate si am ajuns singur la concluzia ca sunt povesti.
Gazul nu este in interiorul unui lichid, el este "lichefiat", asa cum ii spune numele, adica transformat din stare gazoasa in stare lichida. Si se vinde la litru.
Presiunea la care se umple rezervorul de GPL al masinii este de cca 10 bari, iar presiunea din rezervoarele de la statie este putin mai mare, niciodata insa nu am vazut sa ajunga nici macar la 15 bari. Poti verifica asta foarte simplu, intrucat majoritatea statiilor de alimentare cu GPL au manometrele amplasate la vedere. In plus, supapele de suprapresiune ale instalatiei auto sunt reglate conform standardelor sa se deschida la 25 bari, in niciun caz nu se poate deci depasi aceasta presiune. Pentru a evita ca presiunea sa creasca din cauza dilatarii, alte supape impiedica umplerea buteliei la peste 80% din capacitate.
Te inseli si cand spui ca in spatii fara aer gazul devine lichid. El ramane lichid atat timp cat este sub presiune (minim 2-3 bari), indiferent daca este sau nu aer in butelie. Cand este eliberat in atmosfera, el se gazeifica (mai corect se vaporizeaza), absorbind caldura din mediul inconjurator, de aceea obiectele din jur se racesc. La instalatia auto, caldura necesara vaporizarii este absorbita din sistemul de racire, de aceea pornirea se face pe benzina iar trecerea pe gaz are loc abia dupa ce temperatura motorului a depasit un anumit nivel (de obicei 30 de grade).
Ca un rezumat, GPL-ul auto este stocat sub forma lichida, la o presiune de cel mult 10 bari la momentul alimentarii, presiune care scade pe masura ce GPL-ul se consuma.
Simt nevoia sa completez cu cateva amanunte privind siguranta instalatiilor GPL:
- tabla din care este facut rezervorul are minim 3.5 mm, spre deosebire de rezervoarele de benzina/motorina, din tabla subtire sau plastic.
- rezervorul este solid prins de caroserie, cu bride solide de fixare, iar daca este montat in exterior este prevazut si cu un scut de protectie.
- tabla buteliilor este special tratata chimic pentru ca in cazul unui accident sa nu fie casanta si sa se fisureze.
- supapa de suprapresiune elibereaza gazul in atmosfera daca presiunea din butelie depaseste 25 de atmosfere (asta se poate intampla la o puternica supraincalzire).
- la o butelie auto aflata in foc, supapa de suprapresiune elibereaza gazul astfel incat chiar daca acesta se aprinde, butelia nu explodeaza.
- supapele antiscurgere opresc automat iesirea gazului din butelie in cazul unei scurgeri pe traseu, de exemplu din cauza unei conducte fisurate.
- alimentarea se intrerupe automat la oprirea montorului, indiferent daca este vorba de o oprire voluntara sau de una accidentala.
Cea mai buna parere este da iti ei un Audi a4 SECON-Hand din 95-96 deoarece gasesti au un consum de 6- 6 la 100 de km si nu sunt sticacioase ( oricum piese de audi se gasesc la tot pasu )
Din cate stiu eu, un matiz pe benzina consuma 10l in oras. nu cred ca si-ar schimba consumul daca e pe GPL, dar ai petul mai mic. Tico are consumul mic.
Are si matizul dezavantajele lui. avand in vedere ca are rotile mici si la 3 mii de turatii abia ai 80km/ora si consuma de rupe si alt dezavantaj ca nu poti sa-i pui butelie de gpl mai mare de 10 litri
Cel mai bine e sa iei loganul 1.5 dci...chiar daca motorina e skumpa konsuma putin, eu am logan 1.5 dci si cu un plin am faku aproape 1000 de km, eu zic k e mult mai rentabil... funda?
anonim_4396 întreabă: