Ai voie sa iti pui, dar trebuie sa fie omologate, nicidecum sa fie ceva smen. Fundita?
Dar nu e voie...Ar trebui sa o omologhezi daca nu o pui asa si daca ai norocul sa te prinda politia iti ia talonul si nu stiu daca iti convine...
Ba da, daca le omologhezi se poate pana pe geamurile de la usile din fata... la parbriz nu e voie pentru ca poti lua o amenda frumusica + ca va trebui sa iti schimbi si parbrizul dupa. Depinde peste ce politisti dai , scrie si in legislatie.
Deci lucrurile stau in felul urmator. Ai voie dar cu conditia sa obtii omologare pentru ele. Pentru a obtine omologare trebuie sa indeplinesti niste conditii are constau in:
- Geamurile trebuiesc sa aiba o anumita rata de patrundere a luminii;
- Geamurile trebuiesc sa aiba o anumtia rata de vizibilitate;
- Trebuiesc,, inegrite" cu folie nu ionizate cu spray-uri sau vopsea, acea folie la randul ei trebuie sa fie omologata nu folii tip aluminiu-zinc fiindca sunt pentru geeamurile de la pasageri in microbuze si autobuze.
Daca te duci la un magazin unde au folii la vanzare sau un service unde le monteaza iti spun exact cei de acolo ce si cum si chiar ti le omologheaza unele ateliere care au contracte cu cei de la RAR!
Pe geamurile din fata nu ai voie sa ai mai inchis de 20%, iar pe spate poti pune cat de groasa vrei, chiar ionizate, decizia e a ta, pentru a da bine pe masina e bine sa pui pe fata putin si spate putinel mai inchisa.
Indiferent de geam, folia trebuie sa fie omologata. Pentru geamurile din fata se omologheaza numai folie cu 73% transparenta (sper ca nu ma insel), ceea ce inseamna ca e aproape imperceptibila. Nici pentru geamurile din spate sa nu te astepti sa fie complet negre.
La montarea foliei se insereaza un timbru intre folie si geam si primesti si documentele care atesta ca folia montata este omologata. Acestea trebuie sa le ai tot timpul in masina, pentru a demonstra ca folia este omologata. La fiecare ITP, cel putin teoretic se verifica si gradul de transparenta, pentru a preveni smecheriile (inlocuirea foliei omologate cu alta neomologata sau pur si simplu aplicarea unei dubluri).
Din pacate folia omologata costa foarte mult (de la 100 euro in sus, in functie de marca si de suprafata infoliata), solutia alternativa find montarea foliei neomologate, pe riscul tau. Aceasta este mult mai ieftina si daca esti "tare in clanta" o dai jos chiar in fata politistului. In mod normal asta nu te scapa de amenda ci doar de retinerea talonului, insa daca politistul nu este rauvoitor va trece cu vederea. Iar daca uita sa fotografieze masina cu foliile pe geamuri, poti contesta procesul verbal.
Ai voie sa iti pui folie omologata.Numai ca folia pe care ti-o pune intr-un service e apa chioara.Dai bani de pomana. Poti sa iti faci comanda de o folie pentru fata si sa folosesti certificatul si timbrele pentru alta folie mai inchisa.Nu la fel cu cea de pe spate. Poti pune un dark, nu super-dark black ca pe spate.Ca nu sta nimeni sa iti masoare tie cat de inchisa e folia :d daca estiTulcea sau din apropiere te rezolv eu :d, ma ocup cu montat de folie :d.
Daca iti montezi pana la urma folie pe fata neomologata si vor sa iti ia talonul, remediaza problema pe loc, da-le jos
Nu stiu voi sincer de unde va informati. Conform RNTR actuale (reglementarilor nationale cu privire la traficul rutier) NU SE POT PUNE GEAMURI FUMURII PE FATA! Folia poate fi omologata in sensul ca e agreeata RAR dar nu pentru a fi montata pe fata. Si stiu asta din surse sigure avand in vedere ca socrul lucreaza la RAR...
@AndreiC - uite ce spune site-ul institutiei in care lucreaza socrul tau:
http://www.rarom.ro/RO/article--Folii%20de%20protectie%20geamuri--203.html
Asadar nu te opreste nimeni sa aplici o folie omologata pe geamurile din fata si parbriz, atata timp cat asiguri o transparenta de minimum 75% (nu 73, cum spusesem in raspunsul anterior). Ca asta se traduce printr-o tenta aproape imperceptibila, este cu totul alta poveste.
In privinta afirmatiei ca nu sta nimeni sa iti masoare transparenta, este indicat mai intai sa te asiguri ca are cine sa iti faca ITP-ul. Sau ma rog, o dai jos inainte, nefiind omologata cheltuiala e minima.
Iar daca te opreste Politia, poti da jos folia pentru a nu ti se retine certificatul de inmatriculare; amenda insa ramane.