Iti spun cum procedez eu: daca merg in 6a stiu ca merg de la 80 km/h peste media necesara, o scot pe liber si bag 4a cand se afla intre 60 - 70 km sa zicem, apoi din nou daca merg cu 50 o scot pe liber si las sa curga pana in 50 apoi bag 3º sau franez si bag 3º depinde de circumstante. Nu ma omor cu frana de motor pentru ca asa ambriajul se duce mai repede pe apa sambetei si consum de benzina nu am vazut sa fie mai mic sau mai mare. E esential sa mergi pe liber cu masina pentru ca ajuta mult sa schimbi bine vitezele fara sa o bruschezi sau sa te intepenesti cu schimbatorul. La 2000 rpm e recomandat sa schimbi vitezele si daca mentii masina tot la aceleasi revolutii per motor scoti un consum optim + nu fortezi motorul prematur.
Nu mia da sfaturi din astea. Nu se merge cu masina scoasa din viteza din multe multe motive.
Eh acum, eu am mers ani la rand asa si nu s-a stricat masina deloc. E un mit chestia ca mananci mai mult placutele sau discurile de frana daca o lasi se mearga din inertie pana la stop/cedeaza trecerea doar masina merge incet nu o lasi cu 80 sa se duca glont - sau consuma mai mult carburant masina dar e mai usor si fara stres. Iarna ajuta frana de motor nu zic ca nu sau la coborari abrupte indiferent de anotimp fiecare cu ale lui.
Intotdeauna cand schimbi viteza, indiferent ca o faci dintr-o treapa mai mare, in una mai mica sau, dintr-o treapta mai mica in una mai mare, APESI ambreiajul pana la func, cocomitent cu schimbarea manetei dintr-o treapta in alta!
Ceea ce faci tu acum, distruge ambreiajul si ulterior masina.
Nu se pune frana de motor "automat", tu o pui.
Cand schimbi in treapta inferioara, ridici ambreajul incet, ca la plecarea de pe loc, si o faci cand ajungi de exemplu la 1500rpm cu treapta 3, apoi dai treapta 2.
Nu dai treapta 2, cand esti cu treapta 3 si turatia e pe la 2500-3000rpm.
Sa nu mai faci asta. sa zicem esti in a 4 a ai 2000 de ture si 60 kmh. de ex vrei sa opresti de tot. Iei picioru de pe acceleratie franezi pana ajunge turatia la 1000 apoi pe liber si te-ai oprit. la frana de motor sa nu dai soc mare faci asa daca e motor pe benzina din treapta a 4 a ai 60 kmh franezi pana ajunge la 30 kmh si dau a 3 a! Niciun soc in motor si cutie pentru ca turatia o sa fie in jur de 1100-1300 rpm.
Ai viteza prea mare. Incearca sa incetinesti mai mult masina inainte sa schimbi.
Şi ce viteză ai când faci asta?
În a 2 a se schimba doar dacă ai între 20 şi maxim 30km/h
.
Calci usor frana, atat cat este nevoie sa adaptezi viteza pentru treapta in care intri, altfel risti sa iti sara rulmentul de presiune.
Dar daca trebuie sa franezi repede(masina din fata opreste brusc sau sare un pieton pe drum) ce faci? O scoti din viteza si apoi calci frana sau cum?
Nu o scoti din viteze si apoi calci frana, daca o scoti din viteze, nu mai ai control asupra vitezei masinii, si te poate fura sa se duca la vale mai repede, si sa nu mai ai timp sa franezi.
Daca e in viteza ea pune singura frana de motor o data ce incetineste.
O lasi in viteza, calci frana, apoi scoti din viteza si bagi 1 sau daca nu e nevoie sa te opresti si masina merge, bagi direct a doua altfel face frana de motor daca mergi prea repede.
Si in curbe la fel, nu e indicat sa intrii intr-o curba, si sa ai masina pe liber, ca nu mai ai control asupra ei, in schimb cand e in viteza daca iei picioru de pe acceleratie, masina face singura frana de motor pana ajungi tu sa iei viraju, daca executi manevra corect, si nu faci ca toti ceilalti tampiti care pun 10 frane intr-un viraj, de trebuie sa schimbe placutele o data la o luna
te orientezi si tu sa intrii cu viteza corecta in curba si nu scoti din viteza si nu-i mai dai acceleratie.
Calci frina SIMULTAN CU AMBREIAJUL! Dupa aia o scoti din viteza/schimbi treapta/whatever.