Ti-ai raspuns singur la intrebare, exact asa se calculeaza: imparti litri la km parcusi si iti arata consumul.
Hai sa-ti dau si un exemplu ca sa ai o idee: ai bagat 10 litri de benzina si ai parcus 217 de km formula este in felul urmator 10:217 = 0.046, deci consumul tau este de 0, 046x100 = 4, 6 litri la 100 de km.
De exemplu:
Daca o masina parcurge un drum de 100 de kilometri cu 7 litri de benzina, inseamna ca consumul masinii e de 7 la suta (7%/100km).
Sper ca te-am ajutat.
Stima!
Golești tot carburantul pana nu mai pornește... apoi adaugi 15 l de carburant. apoi te uiți în bord și vezi cați km ai ...mergi cu ăștia 15 l și după ce se oprește de tot te uiți la km. și scazi km, vezi cați km ți-a dat.de exemplu : o sa parcurgi cam 140 km, apoi faci calculul, vezi cat consuma la %
O metoda mai simpla nu exista?
Un calculator online aici http://calculare.ro/reducerea-consumului-de-combustibil/
Pentru a calcula consumul de carburant al unei masini exista mai multe metode.
1.Cea mai eficienta si mai precisa este metoda "plin-plin".
Aceasta presupune sa faceti un plin de rezervor, sa parcurgeti un numar de kilometri, dupa care sa efectuati din nou un plin de rezervor. Trebuie sa va notati undeva numarul de km. pe care ii aveti la bord atunci cand faceti primul plin de rezervor, sau sa resetati kilometrajul secundar (zilnic-ul) atunci cand plecati de la pompa.
Pentru a determina consumul real al masinii dvs. mai trebuie doar sa impartiti cantitatea de carburant (in litri) pe care ati alimentat-o a doua oara la numarul de km parcursi intre cele 2 plinuri si sa inmultiti cu 100.
Rezultatul va fi consumul mediu real pe suta de km.
Pentru ca rezultatul sa fie corect, trebuie sa va asigurati ca:
• Pompa la care alimentati a 2-a oara indica corect cantitatea de carburant pe care ati introdus-o in rezervor.
• Combustibilul cu care alimentati este de calitate, fara adaosuri de apa sau alti "inlocuitori".
• Masina dvs. indica in mod corect numarul de kilometri parcursi intre cele 2 plinuri. Prin utilizarea unor anvelope de dimensiuni diferite fata de cele furnizate de producator pot aparea diferente de inregistrare a numarului real de km. (roti mai mari = distanta efectiv parcursa mai mare fata de cea inregistrata, roti mai mici = distanta efectiva mai mica decat cea inregistrata pentru ca masurarea distantei se face cu un senzor montat pe axul rotii, nu la periferia rotii)
• Distanta pe care o parcurgeti intre cele 2 plinuri de rezervor sa fie una relevanta, adica suficient de mare pentru a putea extrapola consumul mediu rezultat. De obicei trebuie parcurse cateva sute de km.
• De asemenea, nu este relevant sa calculati consumul mediu in conditiile in care il determinati la un drum lung in afara orasului, eventual pe autostrada cand de fapt. dvs. folositi masina indeosebi la deplasarile din interiorul orasului. Ideea e sa determinati cat va costa pe dvs. in fiecare luna acest carburant.
Consumul mediu real pe suta de km astfel obtinut va fi baza de calcul a PARCURSULUI ECHIVALENT (Pe) sau KILOMETRI EFECTIVI (Km ef) .
2. STABILIREA PARCURSULUI ECHIVALENT (Pe) sau KILOMETRI EFECTIVI (Km ef) Parcursul efectiv (P ef ) sau kilometri efectivi (Km ef) reprezinta rulajul efectuat de un automobil, stabilit pe baza inregistrarilor aparaturii de bord sau, in cazul defectarii acesteia pe parcursul unei curse, pe baza confirmarilor date de beneficiarii transportului, confruntat cu indicatoarele de distante geografice ori cu deciziile emise de directiile judetene de drumuri si poduri privind incadrarea drumurilor si distantele dintre localitati. In decursul exploatarii, automobilele sint supuse unor conditii diferite de circulatie si transport, fapt pentru care parcursul efectiv nu oglindeste totdeauna gradul de solicitare a acestora. Pentru calculul consumului normat de combustibil si ulei, precum si pentru efectuarea lucrarilor deintretinere si reparatii, in raport de conditiile reale de exploatare, apare necesitatea echivalarii parcursului.
Parcursul echivalent (P ec.)sau kilometri echivalenti( Km ec) reprezinta rulajul efectuat de un automobil, corectat cu coeficientii si sporurile corespunzatoare diferitelor situatii de exploatare (starea drumurilor, tractarea remorcilor, circulatia in localitatile urbane, actionarea instalatiilor speciale din dotarea automobilului si elementele care influenteaza aerodinamicitatea acestuia).
Consumul de carburant variaza in functie de regimul termic exterior. Consumul pe timp de iarna al unei masini este mai ridicat decat cel pe timp de vara.
2.1. Coeficientul de drum (D)
In raport de influenta pe care o are asupra automobilelor (uzura, consumul de combustibil si ulei etc.) datorita rezistentelor la rulare, gradului de inclinare a pantelor si rampelor, precum si datorita factorilor care impun schimbarea frecventa a vitezelor, drumurile publice se clasifica – in sase categorii.
Coeficientii de drum corespunzatori celor 6 categorii de drum sunt :
Categoria I. (M) D1= 0,9 Drumuri asfaltate in stare buna (beton asfaltic, macadam asfaltic, macadam cu tratament dublu, balast bituminat, beton de ciment).
Aceasta egalitate inseamana ca la 1 km efectuat pe un astfel de drum calculul consumului se face astfel:
Nr. de km efectuati pe un astfel de drum x 0,9 . Exemplu 10 km x 0.9 = 9 Km echivalenti
Categoria II (K) D2= 1,0 Drumuri pavate (cu calupuri, cu pavele normale sau abnorme) in stare buna. Drumuri macadamizate si impietruite in stare buna.
Aceasta egalitate inseamana ca la 1 km efectuat pe un astfel de drum calculul consumului se face astfel:
Nr. de km efectuati pe un astfel de drum x 1,0 . Exemplu 10 km x 1,0 = 10Km echivalenti
Categoria III. (T) D3 =1,1 Drumuri asfaltate, pavate, macadamizate si impietruite in stare mediocra, care impun schimbari de viteza pe cca. 20% din parcurs. Drumuri de pamint si terasamente in stare buna.Drumuri pavate cu piatra bruta, bolovani de ru si nisipate, in stare buna.
Aceasta egalitate inseamana ca la 1 km efectuat pe un astfel de drum calculul consumului se face astfel: Nr. de km efectuati pe un astfel de drum x 1,1 . Exemplu 10 km x 1,1 = 11Km echivalenti
Categoria IV. (L) D4= 1,2 Drumuri impietruite cu piatra sparta, pietris sau macadamizate si pavate cu piatra si bolovani de riu, in stare mediocra. Drumurile din categoria K si T cu declivitati ce impun schimbari de viteza pe cca. 40% din parcurs.
Aceasta egalitate inseamana ca la 1 km efectuat pe un astfel de drum calculul consumului se face astfel: Nr. de km efectuati pe un astfel de drum x 1,2 . Exemplu 10 km x 1,2 = 12Km echivalenti
Categoria V. (E) D5= 1,4 Drumuri a caror stare impune schimbari de viteza pe cca. 70% din parcurs. Drumuri de pamint si terasamente, in stare mediocra. Drumuri pavate cu bolovani de riu sau cu piatra, in stare rea.
Aceasta egalitate inseamana ca la 1 km efectuat pe un astfel de drum calculul consumului se face astfel: Nr. de km efectuati pe un astfel de drum x 1,4 . Exemplu 10 km x 1,4 = 14Km echivalenti
Categoria VI. (H) D6= 1,6 Toate celelalte drumuri cu o stare de viabilitate sau care prezinta declivitati ce nu permit circulatia cu viteze mai mari de 15 km/ora pe toata lungimea lor.
Aceasta egalitate inseamana ca la 1 km efectuat pe un astfel de drum calculul consumului se face astfel: Nr. de km efectuati pe un astfel de drum x 1,6 . Exemplu 10 km x 1,6 = 16Km echivalenti.
METODOLOGIA SI COMPETENTELE DE INCADRARE A DRUMURILOR
Drumurile publice cuprinse in afara localitatilor urbane (municipii si orase), se incadreaza in categoria M. D1= 0,9
Drumurile publice cuprinse in limitele teritoriale ale localitatilor urbane (municipii si orase altele decat cele resedinta de judet), se incadreaza in categoria K, D2= 1.0 cu exceptia drumurilor degradate, in constructie etc., pentru care consiliile populare ale localitatilor respective pot stabili temporar si alte categorii.
Drumurile publice cuprinse in limitele teritoriale ale localitatilor urbane (municipii resedinta de judet ) si Municipiul Bucuresti , se incadreaza in categoria T, D3= 1.2 cu exceptia drumurilor degradate, in constructie etc., pentru care consiliile populare ale localitatilor respective pot stabili temporar si alte categorii.
Exemplu:
Brasov –Bucuresti Km Efectivi =171 Cat. M = 120 Cat. K= 30 Cat. T.= 21
CALCUL CATEGORII Km echivalenti
Categoria I. (M) D1= 0,9 =120X 0,9 = 108 Km echivalenti Categoria (M)
Categoria II (K) D2= 1,0= 30x 1.0= 30 Km echivalenti Categoria (K)
Categoria III. (T) D3 =1,2= 21X 1,2= 25,2 Km echivalenti Categoria (T)
Total Km echivalenti = 163, 2
Deci Km Efectivi =171 / Km echivalenti = 163, 2 . Calculul consumului se face imultind consumul mediu obtinut mai sus cu nr. de km echivalenti:
Sa presupunem un consum mediu de 6,5% .
Total Km echivalenti = 163, 2 X 6,5% =10,608 l combustibil.
Daca respectati cu strictete nr de km pe categorii de drum si a-ti calculat un consum mediu exact calculul va fi destul de precis si foarte apropiat de consumul efectiv.
Succes!
Revin cu o metoda de calcul a consumului de combustibil care prin anul 1999 era,, agreata'' de Biroul Roman de Metrologie Legala
-În vederea ţinerii corecte a evidenţelor privind calculul consumului de carburanţi pe baza consumurilor normate pe tipuri de autovehicule în funcţie de categoria drumurilor şi timpul desfaşurării activităţii ( iarnă /vară ) vă redăm mai jos elementele necesare:
-Pe baza datelor furnizate de constructor în cartea tehnică se determină consumul mediu prin majorarea cu următorii coeficienţi de corecţie:
-Pentru perioada de iarnă (1 XII-15 III) consumul mediu la combustibil se majorează cu coeficientul de iarna =1.1
Exemplu: Consum mediu furnizat de constructor în cartea tehnica =10%.
Consum mediu majorat cu coeficientul de iarna =10 X 1, 1=11%
-Întrucât majoritatea evidenţelor şi calculelor se fac în,,Km. echivalenţi" aceştia trebuiesc calculaţi obligatoriu.
,,Km. echivalenţi" se obţin prin imulţirea,, Km efectivi"(cei înregistraţi la bordul maşinii şi mentionaţi în foaia de parcurs cu coeficientul de aglomerare corespunzator (Punctul A.)
Rezultatul astfel obţinut se înmulţeşte cu coeficientul corespunzator categoriei drumurilor parcurse (Punctul B.).
Punctul A. Coeficienţii de aglomerare sunt:
-1, 2 pentru Km parcurşi în Bucureşti pentru autoturisme pe benzină
Exemplu: Km efectivi =10; Km. Echivalenţi = Km efectivi X 1, 2= 10 X 1, 2=12
-1,2 pentru Km parcurşi în capitale de judeţ şi municipii pentru autoturisme pe benzină
Exemplu: Km efectivi=10; Km. Echivalenţi = Km efectivi X 1, 2= 10 X 1, 2=12
-1,2 pentru Km parcurşi în Bucureşti şi pentru Km parcurşi în capitale de judeţ şi municipii pentru autoturisme Diesel
Exemplu: Km efectivi=10; Km. Echivalenţi = Km efectivi X 1, 2= 10 X 1, 2=12
-1,1 pentru Km. parcurşi în Bucureşti pentru autocamioane Diesel care respecta restricţiile de acces în interiorul oraşului şi folosesc liniile de centură(ocolitoarele)pentru tranzitarera oraşului.
Exemplu: Km efectivi=10; Km. Echivalenţi = Km efectivi X 1, 1= 10 X 1, 1=11
Punctul B. Coeficienţii pentru categoria drumurilor:
-1, 0 pentru pentru drumuri de categoria,, M’’(între localitaţi asfaltate fără pante);
-1, 1 pentru pentru drumuri de categoria,, K’’(în localităţi urbane, municiipii, oraşe);
-1, 2 pentru pentru drumuri de categoria,, T’’ (în afara localităţilor, cu pante ce necesita schimbări frecvente în trepte inferioare a vitezelor, pentru Km. parcurşi în Bucureşti şi pentru Km. parcurşi în capitale de judeţ care de asemenea necesită schimbari frecvente în trepte inferioare a vitezelor ).
Da asa e, putem vorbi mai multe? ma intereseaza ca sunt sofer id de mess neamtmischu
Cel mai bine ii sa-ti faci plinul faci 100km alimentezi din nou si cati litri o intrat a 2 oara atata ii consumul...sa zicem ca iti intra 6 litri atunci masina consuma 6/100km
Litrii de carburant consumati, impartit la nr de km parcursi x100...ex:16,6litrii/340km x 100 =4.88%.asta-i consumul matizaurului meu
Daca fac 500 km si masina si cosumul e 6 la suta cu 2 euro pe litru citi euro ma costa la 500 km
Cel mai simplu mod de a calcula numarul de litri de carburant necesari, timpul dar si banii pentru efectuare unui drum cu masina
www.calcul-carburant.ro
Faci plinul cand pleci si cand te intorci, resetezi contuarul de km si faci calculul cel mai precis
L/100 Km : 100 Km X Kilometrii = Litrii
Litrii X 100 Km : L/100 Km = Kilometrii
Litrii X 100 Km : Kilometrii = L/100 Km
Depinde ce vrei sa aflii.
Dahdg întreabă: