In general, fie diesel sau benzina e ok sa schimbi la 3000 ture. La diesel e cam recomandat sa o faci mereu asa fiindca eveti sa infunzi EGR, turbina, etc. La benzina e ok sa schimbi si mai jos ca nu prea ai ce sa infunzi. Dupa asta sunt cazuri si cazuri. Daca urci un deal e bine sa schimbi mai sus. Daca faci o depasire la benzinare trebuie sa le duci pana in 5000 ture sa ai putere(nu e regula sau ceva, depinde).
Eu schimb si la 1500 (cand vreau frana de motor foarte slaba), si la 3500, si la 2000, si la 4500.
E o idiotenie sa iti fixezi un punct fix, nici macar cutiile automate nu schimba la aceeasi turatie.
Astea sunt intrebari de incepatori prost informati si biciclisti, pentru ca important este cuplul motorului, nu turatia si treapta de viteza. Iar cuplul si puterea se simt, nu se citesc de pe net.
Depinde de motor si de cutie, de regimul in care mergi, puii mei, nu e reteta general valabila. https://www.artofmanliness.com/articles/how-to-drive-stick-a-shift/
Pai de aia intreb ca nu stiu omule
La Diesel e recomandat sa schimbi aproape la 3000 de ture deoarece daca mergi subturat se pot infunda egr, turbina, etc.
La benzina poti sa schimbi si la 2000