Este o chestie legata de fizica, cuplul=forta x bratul fortei, daca ai roti mai mari ai nevoie de cuplu mai mare sa le invarti, totusi la aceeasi turatie vei avea viteza mai mare, cu rotile mai mici vei pedala mai usor, totusi vei avea o viteza mai mica, ia in considerare rotile mai mari cu un pinion mai mare la pedale, roti mai mici, un pinion mai mic la pedale.
Aici formula respectiva se aplica putin altfel deoarece fortele se aplica invers. gandeste-te ca ai o cheie si vrei sa desfaci un surub, daca acea cheie este mai lunga (bratul fortei este mai mare) ai nevoie de o forta mai mica sa-l desfaci, daca acea cheie este scurta (bratul fortei este mic) ai nevoie de o forta mai mare sa-l desfaci, in cazul rotilor e o diferenta, solul este cel ce vine cu forta, mai pe intelesul fiecaruia, teoretic nu-i corect ca zic de sol dar sa intelegi, forta de frecare vine cu forta, daca solul are forta de x Newtoni si o aplica pe roata de 26 care are bratul fortei mai mic decat roata de 29 (in cazul asta raza rotii reprezinta bratul fortei) atunci vei depune mai putin efort pentru a inainta, in cazul rotii de 29, ai nevoie de mai mult cuplu deoarece x-ul (forta solului) se inmulteste cu raza rotii si vei vedea ca ai nevoie de mai mult cuplu s-o pui in miscare.
Este acelasi principiu ca la pinioanele pedalelor, daca ai un pinion mai mare dai mai greu la pedale dar mergi mai repede, asa si cu rotile, la pinioanele de la roata din spate este fix invers, cu cat pinionul este mai mic, cu atat dai mai greu si se invarte mai repede roata, nu vreau sa intru iar in explicatii ca deja m-am lungit prea mult si probabil te-ai plictisit deja citind explicatiile mele