Cu cat ai mai multi HP (cai putere) cu atat se infige mai bine in depasiri si are viteza maxima mai mare si automat un consum mai mare.
Pai, inchipuie-ti o caruta in fata caruia - in loc de 1-2 cai - legi 150 cai. Caii vor sa traga de peste 100 ori mai putin decat de unul singur.
Acum, aceeasi trasura cu 150 cai poate sa fuga aproape liber, deci la viteza lor maxima, cu conditia sa aiba unde.
Si inchipuie-ti aceeasi trasura in cirvulatia infernala actuala de pe strazi. Pe langa locul urias pe care o ocupa, trasura abia s-ar putea misca. Nu la viteza maxima, dar si de pe loc.
Exact la fel se intampla si cu masinile "barosane": degeaba sa aiba cai-putere multe, viteza superioara mai mare ca viteza sunetului, dar in circulatie la fel se-mpotmolesc ca oricare masina "rabla", ieftina.
Atat despre multi cai putere, "visul" romanului...
150cp sau 180 sunt suficienti, pentru un autoturism. Sunt puteri mari, insa suficiente. Exemple ar fi Opel 1.9 CDTI si Alfa Romeo 1.9 jtd. E acelasi motor, il gasesti si cu 143cp, si cu 115, 120, 150 sau 180, si e exact ce iti trebuie, pentru soselele europene (+ autostrazi). Consuma decent, in depasiri trage de te lasa fara aer.
Definitia calului putere o gasesti pe net... Puterea nu avantajeaza motorul, ci soferul. Motorul poate chiar sa fie dezavantajat de puterea mare, pentru ca se uzeaza mai repede.
La fel de mult ca si puterea, conteaza transmisia si cuplul motorului.
Poti sa ai si 200cp, daca masina e de teren, iar transmisia are rapoartele foarte mici, pana si o masina de 60cp poate fi mai rapida.
Se mai ia in calcul si raportul putere/greutate.
In functie de toate acestea, obtii o masina care cara mult sau putin, si e rapida pe asfalt, sau urca orice panta.
In cazul acesta ma refeream la bmw seria 3 de prin anul 2007-2010
La o masina de rasnit cafea 150 este foarte mult, la o masina feroviara e putin. https://ro.wikipedia.org/wiki/Cal_putere
Am 160 si nu mi se par multi.
In mod normal nu-i folosesc nici la jumatate.
Dar la o depasire dificila te ajuta enorm.