| maradona10 a întrebat:

Frana de motor inseama sa schimbi din a 4 (cu 80-85) in a 3 si a 2 treptat tinand piciorul pe frana si clutch? sau cum se face cine ma lamureste cineva care sa stie cu adevarat

14 răspunsuri:
| mgtow a răspuns:

Din 5 in 4 si din 4 in 3 etc. asa cand dai drumul la fiecare schimbare la ambriaj se zgaltaie masina putin si scad revolutiile

| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Da, ceea ce ai explicat tu e frana de motor, dar cu ambreajul ridicat, nu apasat, iar frana de picior nu e obligatorie, se creeaza frana de motor si fara ea.
Motoarele cand nu sunt accelerate, au tendinta de a reveni la turatia de relanti. Atat timp cat masina e in miscare, in functie de treapta de viteza in care e, daca nu accelerezi, motorul va incetini masina, apropiindu-se de turatia de relanti.
Cu cat ai treapta de viteza mai mare, cu atat frana de motor e mai mica, pentru ca turatia e mai aproape de relanti.
Exemplu:
La 100km/h, daca esti in treapta 5, cu o masina care la viteza aia are 2500rpm, frana de motor va fi slaba, in unele cazuri insesizabila, masina va incetini mai mult din cauza frecarii cu aerul. Daca dai treapta 4 la acea viteza, va urca turatia motorului peste 3000rpm, zona unde frana motorului deja e mai puternica. Daca ai baga treapta a 3-a la acea viteza (dar nu se face asa ceva decat in situatii limita, pe polei de ex), frana va fi foarte puternica, pasagerul din dreapta se poate lipi cu nasul de parbriz la aceasta manevra, daca nu e pe faza.
Insa in functie de motor, zona in care "tine" frana de motor poate fi mai sus decat relanti-ul. La motoarele Renault 1.5 dci, de exemplu, frana de motor nu se mai simte sub 2000rpm. La un motor 1.9 diesel, cum ar fi un VW Golf TDI, sau un Opel 1.9 CDTI, frana de motor tine si mai jos, pana pe la 1400rpm.

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns:

Frana de motor se produce in momentul in care ai ridicat piciorul de pe acceleratie, indiferent ca esti in treapta I sau in treapta a VI-a. Cand retrogradezi, frana de motor devine mai puternica.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

Ridic piciorul de pe acceleratie la un diesel oarecare peste 1.4l, fiind in treapta 1 sau 2, ridic ambreajul, si masina merge constant cu o viteza de 10-30km/h.
Unde-i frana de motor?
Ce se-ntampla, doctore?

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Nu inteleg unde vrei sa ajungi. Incerci sa demonstrezi ca orice masina are relanti? Ca asta stim cu totii. Frana de motor nu opreste niciodata complet vehicolul.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

Si atunci unde e frana, daca masina pleaca, lasand pedalele?
Vreau sa subliniez, ca ai dat un raspuns vag. Frana de motor e atunci cand chiar incetineste masina, nu dupa teoria lui Pitagora.

| TrăieşteClipa a răspuns:

Cand iei piciorul de pe acceleratie deja esti in frana de motor, masina incepe sa-si reduca viteza.
Cand franezi apesi doar frana.
Doar incepatorii apasa si ambreiajul.
Ambreiajul se foloseste doar cand schimbi viteza si putin inainte de a opri.

| SasNetRomania a răspuns:

Frana de motor este frana "automata" cand ai viteza mai mare decat poate duce cutia de viteza intr-o anumita treapta. la fiecare masina difera. De exemplu daca in viteza a4a ai 80 la ora, si brusc o bagi in a3a apoi a2a, aia e frana de motor.

| marius577 a răspuns:

Din cate stiu eu frana de motor inseamna sa schimbi de exemplu din a 4-a in a 3-a si in a 2-a treptat, tinand apasat ambreajul, fara a frana.Deci motorul reduce din turatiile pe care le-ai avut la 80-85 km/h, adaptandu-le la cele ale treptei 2.

| maradona10 explică:

Inseama ca frana motor este atunci cand o schimb in trepte inferioare fara frna doar din ambriaj. pai si atunci cand esti in a 4 si ai 80 si duci turatiile la 2500 3000 si o bagi in a 3 (calcand doar clutch si lasand la o parte frana si acceleratia) iti va zgaltai masina si plus ca o ambalezi ( va dati voi seama la ce ma refer ) asa nu risti sa o dai peste cap cu ceva. Am vazut tot felul de dezbateri pe chestia asta pe net.

| Clantza a răspuns:

Schimbi treptat viteza intr-una inferioara (4->3,3->2,2->1) daca vrei sa te opresti sau o tii intr-o treapta in care turatiile sunt mari daca vrei sa mentii viteza la coborare de exemplu pe serpentine. Cand folosesti frana de motor nu atingi pedala de frana ci franezi doar cu ajutorul motorului (daca nu apesi acceleratia turatiile vor scadea->va scadea si viteza). Este utila pentru a nu toci placutele daca tii la ele, la coborare poti evita situatia in care ramai fara frane pentru ca s-au incins placutele/discul, daca dintr-un motiv anume ramai fara frane, frana de motor te scoate din rahat. De asemenea, daca ai motor cu injectie, cand folosesti frana de motor nu intra carburant in motor, deci la coborare poti avea consum 0 daca stii sa conduci, dar ajuta si in oras cand poti sa anticipezi traficul.

| CaziPloaie a răspuns:

Eu stiu cand apesi pe frana fara ambreiaj, este frana de motor.

| darrio2007 a răspuns (pentru CaziPloaie):

Mai bine taceai.

| suntserios a răspuns (pentru CaziPloaie):

Speram ca nu ai permis si trecem peste

Întrebări similare