La viteza mare, se apasa frana in viteza, ca e mai eficienta din doua motive:
1. actioneaza si frana de motor
2. servo primeste mai mult vacuum de la motor, cand acesta e la o turatie mai mare.
Deci, daca ai 100km/h si franezi pana la 70km/h, nu calci ambreajul, franezi fin, in viteza.
Cand ai viteza mica si opresti de tot, calci si ambreajul.
Insa in situatia reala din trafic, cand ai 50km/h, incepi franarea usor, in viteza, apoi, cand ai viteza mai mica decat o suporta treapta aia de viteza, ca sa nu tremure masina, calci ambreajul. Daca vrei sa mai ajuti oprirea cu frana de motor (de exemplu iarna, cand frana de picior poate provoca derapajul), in loc sa calci ambreajul si sa o scoti pe liber, dai o treapta inferioara (din 3 in 2, de exemplu), si ridici din nou ambreajul, ca sa continui frana de motor.
Sper ca ai inteles ce zic, conteaza in ce viteza esti, si cat de puternic franezi. Motorul te impiedica sa ramai in viteza atunci cand opresti de tot, de aia se apasa ambreajul, insa la o simpla incetinire, nu trebuie sa o scoti din viteza, sau sa calci ambreajul, decat daca incetinesti la o viteza care nu mai e suportata de acea treapta (de exemplu 20km/h nu sunt suportati de treapta a 4-a sau a 5-a, nici macar de a 3-a, trebuie sa bagi treapta a 2-a).
Hai nu fi rau si explica-mi si mie daca stii (daca ai masina carnet).
Tu ai carnet?
Nu nu am permis încă. De aceea întreb și eu care știe să îmi explice. AM citi pe site-uri. Pe unele spune că abreiaj călcat la podea + frână pe altele doar frână. Pe autostradă nu se apasă ambreiajul ci frâna progresiv ca să micșorezi viteza etc. Nu știu cum se procedează corect.
O sa afli la momentul potrivit! Nici nu trebuie sa ai curiozitati din astea, ca sunt periculoase!
Daca ai oarece viteza da, pisti frana, daca nu, calci ambreiajul ca altfel iti moare motorul!
Stai linistit ca nu dau la oameni in cap. De ce spui ca am curiozitati din astea? Parca ar fi niste lucruri obscene imorale.
Nu obscene, dar periculoase!
Adevarul e ca acum, instructorii se asteapta sa stii ceva-ceva, cand mergi la scoala. Asta si din cauza traficului nebun, din cauza infrastructurii prea mici, pentru un numar atat de mare de masini.
Iar cum la noi in tara se folosesc in majoritate masini cu transmisia manuala, e greu sa devii sofer, dupa 30 de ore de practica. Nici imposibil, dar greu.
Intr-adevar, si tentatia e mare, dupa ce stii, vrei sa pui in practica cat mai repede... Asa am luat eu un stalp, la 15 ani, cu masina din avatar. Ma preocupase prea mult soferia, ca sa mai stau deoparte.
Iar pana la 18 ani am continuat prostiile, din fericire fara alte evenimente, dar cand am mers la scoala de soferi am avut de uitat multe prostii pe care le 'invatasem' de unul singur. Am avut norocul sa dau de un instructor bun, care imi gasea defecte chiar si atunci cand mergeam pe o strada goala, cu 50km/h. M-a sacait in toate felurile, ma stresa de uneori aveam impresia ca nu sunt in stare sa conduc, desi inainte de scoala de soferi aveam impresia ca sunt mai bun decat alti participanti la trafic.
In fine, ce am vrut sa zic: inainte de scoala de soferi, e bine sa te intereseze cum se manevreaza o masina, cum functioneaza o masina, si daca ai cu cine, sa exersezi niste manevre simple- plecat de pe loc, schimbat pana la treapta 3 si inapoi, mers cu spatele, facut cateva parcari usoare (intre niste popice, undeva pe camp, nu in oras, doamne fereste!). Mai mult de atat strica. Unchiul meu e instructor, si cand avea elevi ce conduceau de mici, ca si mine, avea mai mult de muncit, sa-i faca sa uite prostiile si sa invete "soferie", decat cu unul care nu stia nici pedalele, dar invata din prima ce trebuie.