Pai specifica si ce motor... in mare parte la diesel pana in 3000 la benzina pana in 4000-4500
Atat la diesel cat si la benzina daca schimbi in 2000-3000 de ture obtii un consum mic.
Turatia nu are nici o relevanta.
Atunci cand simti motorul, si stii cum trebuie accelerat (in ce viteza, cat demaraj are nevoie, etc), scoti consum mic. Eu am testat, un condus banal cu schimbat intre 1500 si 2500, poate fi mai putin economic decat unul sportiv. Daca stii cat trage motorul, si cum e etajata cutia, folosesti cuplul corect, si scoti consum mic. Eu la benzinare le dau cate un "sut" in primele trepte, chiar si pana la 80-100 in oras, apoi bag 4 si merg o vreme fara sa accelerez. Cand iar am o portiune libera, ii mai dau un "sut", sau raman in treapta mare si accelerez foarte fin ca sa pastrez demarajul. Astfel scot consum mult mai mic decat mergand cu frica de a demara, cum au impresia multi ca scot consum mic. Atunci cand atingi usor pedala si imediat incepe sa traga, atunci conduci cum trebuie. Nu cand conduci cu viteze mici in trepte mari, fara nici un muc de cuplu.
Asta e valabil la motoarele pe benzina.
La diesel, in cazul tractoraselor cu injectie invechita (cum am eu), intr-adevar, daca conduci ca mortul, sub 2000rpm, si te bazezi mai mult pe cuplul de tractor al motorinei, scoti consum mic, insa 'infunzi' injectia, si turbina. O masina diesel condusa mosnegeste, isi pierde treptat din putere.
La injectiile tip nou, cu rampa comuna, in general te poti folosi de puterea motorului, fara o crestere accentuata a consumului. Ma refer la un mers normal, ca daca ai Alfa Romeo 1.9 de 180cp, normal ca iti haleste 50l/100km, cand incepi sa rupi aderenta cu a 3-a in mers...