Ar trebui sa verifici daca s-a umblat la motor(in interior) daca a căzut cu el, sa nu se audă trancanit alte zgomote neobisnuite pe la motor. Asta ar fi ceva mai important.
Pai nu veti sti niciodata 100% sigur ce te asteapta din partea unui model second hand, dar vei putea fi mai bine pregatit daca faci putina munca de cercetare. Nu lasa entuziasmul dinainte de cumparare sa iti strice bucuria de dupa!
1. Elimina vanzatorii inselatori
Din nefericire, multi vanzatori vor incerca sa ascunda problemele ATV-ului pentru a obtine un pret mai bun. Daca te vei uita cu grija vei putea depista problemele ascunse, iar unele probleme vor putea reiesi chiar in timpul discutiei cu vanzatorul. Primul lucru pe care vrei sa-l stii de la orice proprietar de ATV sau UTV folosit este pentru cat timp au detinut vehiculul si care este motivul pentru care vrea sa-l vanda. Raspunsurile comune includ replica "M-am maturizat si am depasit faza cu ATV-ul" sau "Vreau ceva diferit" sau poate pur si simplu "Am nevoie de bani". Asta este comun si nu este inacceptabil, dar scopul tau este sa construiesti o conexiune cu vanzatorul pentru a-l face sa se dea de gol cu orice tactica indoielnica la care te-ar putea supune. Asta nu inseamna ca toti cei care isi vand ATV-ul sunt inselatori, dar iti garantez ca nu vei auzi niciodata un proprietar spunand ca vine ATV-ul "pentru ca l-a uzat si are nevoie de altul demn de incredere". Poate proprietarul are o lista detaliata de note de service pe care vi le poate arata, acesta ar fi un bun start.
2. Verifica nivelul de ulei de motor
Uleiul de motor murdar nu este neaparat un declansator sa renunti, dar ar trebui sa fie un motiv de ingrijorare. Atunci cand uleiul de motor se descompune si isi pierde calitatile de lubrifiere si racire, componentele din metal vor incepe sa se degradeze rapid. Asa ca trageti joja si verifica. Uleiul de motor foarte curat poate fi de asemenea un semn de alarma si ar putea insemna ca proprietarul a aruncat vechiul ulei pentru a ascunde potentiale probleme. Daca motorul are un filtru de ulei verifica daca nu a fost schimbat recent. Vei putea intreba proprietarul daca ATV-ul a fost in service dar verifica personal pentru a fi sigur.
3. Fii atent la lichidul de racire murdar sau cu nivel scazut
Motorul racit cu lichid este foarte popular in lumea ATV si UTV asadar verifica conditia lichidului de racire. Ai grija ca motorul sa fie rece inainte sa scoateti capacul radiatorului si sa nu fie sub presiune fiindca poate cauza arsuri severe daca motorul este fierbinte. De vreme ce radiatorul este victima ramasitelor intalnite pe traseu, inspecteaza-l pentru avarii. E bine sa faci asta pentru ca daca motorul a fost supraincalzit sau a functionat cu racire ineficienta pot fi avarii ascunse in motopropulsor. Lichidul de racire ar trebui sa aiba o culoare portocaliu sau verde consistent, cu conditia sa nu se fi adaugat lichid de schimb. Un aspect uleios sau orice particule in lichidul de racire pot avertiza de eventuale probleme. Lichidul de racire actioneaza de asemenea ca lubrifiant si daca este inlocuit cu apa cel mai probabil vor fi urme de coroziune in interiorul motorului.
4. Verifica transmisia
Osia ATV-urilor si UTV-urilor este solicitata tot timpul atunci cand se foloseste suspensie standard, dar atunci cand se aplica o inaltare vehiculului, uzura este mai puternica si mult mai rapida. De asemenea, orice macinare sau scrasnire in transmisie ar trebui sa va determine sa renuntati la model.
5. Folositi-va de anvelopele uzate pentru a obtine un pret mai bun
Daca va uitati dupa un ATV second hand inseamna ca aveti deja alocat un buget. Un ATV cu anvelope uzate inseamna ca veti avea cu siguranta cheltuieli in plus. Nu este neaparat un deal breaker, dar fii pregatit sa negociezi atunci cand ai de-a face cu un model cu anvelope uzate. Iar daca anvelopele fata arata ca noi si cele din spate sunt uzate inseamna ca proprietarul face burnout-uri cu ATV-ul si ar fi bine sa luati in considerare si acest aspect.
6. Verificati cadrul
Chiar daca sansele par reduse, oricine a avut un ATV sau UTV s-ar putea sa-l fi accidentat la un moment sau altul. O uitare atenta la cadrul ATV-ului poate dezvalui urme de accidente sau rasturnari. In situatia in care cadrul nu a fost revopsit, crapaturile in vopsea sau semnele de rugina pot fi semne de accidentare. Verifica dedesubtul ATV-ului pentru lovituri pe burta. Duceti ATV-ul pe o suprafata la nivel si uitati-va la el din fata si din spate. Sta drept sau se inclina intr-o parte? Amortizoarele stricate pot cauza aceasta aparenta.
7. Aspectul general conteaza
Prima impresie dureaza o viata si atunci cand vedeti ATV-ul pe care vreti sa-l cumparati pentru prima data puteti sa va dati seama imediat cat de ingrijit a fost dupa aspect. Componentele din plastic rupte sau decolorate sunt comune in lumea off-road dar verificati sa vedeti daca aripa rupta nu ascunde si alte pagube provocate de coliziune. Pana la urma urmei, veti vrea sa fiti mandru de noul vehicul. Un ATV curat si ingrijit nu inseamna ca nu are probleme dar inseamna ca sunt mai putine sanse sa fii fost abuzat. spor!
Nu ma pricep prea mult la ATV-uri, dar stiind cum sta treaba la masini, trebuie sa te contrazic in doua aspecte:
- Uleiul - uleiul murdar este semn de normalitate. Dupa 1000 km la o masina uleiul trebuie sa fie negru, altfel inseamna ca nu isi face treaba. Principiile de functionare sunt aceleasi (poate numarul de km difera), insa uleiul curat, daca nu e recent schimbat, nu e un semn bun. Calitatea lui poate fi verificata ochiometric tinant o picatura intre degetele lipite. Departand usor degetele (1-2mm), peliculele formate intre cele doua degete trebuie sa ramana unite. E singurul test ce se poate face la ochi, bineinteles dupa cel de nivel.
- daca ATV-ul se inclina nu amortizoarele sunt de vina, ci arcurile. Amortizoarele au alt rolul de a elimina balansul cauzat de arcuri, incetinind decomprimarea acestora. Atata timp cat sta pe loc arcurile nu se decomprima, deci amortizoarele nu lucreaza si nu influenteaza deloc pozitia acestuia.
AndreiAndrei123454 întreabă: