Eu zic ca mai merge inca 15000- chiar 30000 daca vrei sa strici motorul, cand motorul e cald uleiul se dilata. Vezi ca pe joja ai 2 semne, unul nivel maxim 2 nivel minim. Daca uleiul cand motorul este rece este intre cele 2 semne e ok. Daca cand pipai uleiul de pe joja simti ca este rugos, inseamna ca ai pilitura de fier in el. Uitata la culoare, daca e albicios garnitura de chiuloasa e defecta.
E posibil sa semnul respectiv sa iti apara datorita colmatarii flitrului de ulei.
Ca sfat lasa kilometri si schimba filtrul si uleiul daca vrei sa nu calezi motorul.
Inainte de a pleca la drum verifici:
1 presiunea in avelope (daca o roata e desulflata nu pleci la drum ca bulesti janta + anvelopa)
2 Nivelul uleiului - daca e sub nivel completezi, la drum lung daca urci un deal mare poti cala motorul daca nivelul e sub semn
3 Nivelul lichidului de frana- daca e scazut se completeaza si se verifica eventualele pierderi pe sub masina
4 Nivelul antigelului - la fel daca e scazut se completeaza pana la nivelul maxim.
5 Nivelul lichidului de parbriz - nu vrei sa pui apa de la robinet sau din sticla pentru caci colmatezi cu calcar diuzele (iarna lichid cu antigel, vara cu detergent impotriva insectelor)
6 Neaparat sa ai rezerva (sau kit de pana), un compresor auto, cric, triunghiuri relectorizante si cheie de roti, sufa de 6 m pentru remorcare, cabluri de pornire, o minilopatica pentru zapada si lanturi pentru roti - mai ales cand pleci la drum lung.
Cam astea sunt cele necesare pentru o masina. Ar mai fi sigurante fuzibile pentru bord, un set de becuri un multimetru si o trusa de chei, si surubelnite dar aici deja trebuie sa ai cunostinte de electrica si/ sau mecanica auto.
Nu folosesc asa ceva, iti zic din experienta. Nici nu ai idee cate aventuri am avut cu masinile, inclusiv ramas fara frana cand ma apropriam de trecerea de pietoni cu pietoni care traversau. (frana de motor rapid - treci din treapta care esti in treapta 1, apoi frana de mana, sau direct frana de mana daca e din scurt)
Ramas fara curent in baterie datorita unui scurt pe iluminat, (am rezolvat pornind masina cu cablurile de pornire si scotand siguranta pe faruri la oprirea masinii)
Pana pe autostrada fara cheie de roti (cine crezi ca facea autostopul la 11 noaptea pe autostrada pentru a imprumuta o cheie de roti?)
Pana pe autostrada fara rezerva buna (cine crezi ca a chemat un taxiu la intrare in Braila pentru a ajunge cu roata de rezerva la o vulcanizare? am cumparat de acolo o anvelopa SH pentru a inlocui rezerva)
Ramas suspendat cu rotile din fata intr-un sant de colectare apa care era acoperit cu zapada (noroc cu chinga de tractare)
Ramas suspendat cu bordul in zapada datorita desteptilor de la dezapezire (am improvizat o lopata cu presul din spate, apoi am cumparat o lopatica de gradinarit)
Acvaplanat si alunecat pe gheata (noroc cu reflexele mele ca am reusit sa redresez masina)
Ramas suspendat pe un drum de tara ingust inclinat la 45% (am usurat masina de pasageri si am controlat alunecarea in spate pana am reusit sa intorc masina)
Ramas blocat in zapada pe un drum de tara ingust in panta (am eliberat zapada cu lopatica, si am folosit presurile auto pentru aderenta sporita)
Nevoia te invata, insa trebuie sa improvizezi si sa te descurci cu ce ai. Chat GPT nu te ajuta deloc in situatii de criza.