Intri in frana de motor, cat mai pe interiorul curbei. Daca incepe sa iasa in exterior, accelerezi finut (ceea ce ai si facut), si incerci sa prinzi aderenta din volan, pe incercate. Si finut, sau mai brusc. Ideal ar fi sa incerci sa faci spatele sa derapeze usor spre exteriorul curbei, asfel incat sa ai fata spre iesirea din viraj, sa cauti apoi doar s-o redresezi, sa mearga drept. Asta bineinteles, la tractiunea fata. Frana de picior e total interzisa in astfel de momente, cand aluneci si la 10km/h, iar acceleratia trebuie folosita foarte fin, daca accelerezi tare patinezi si mai rau faci, cand iti derapeaza fata nu prea mai ai nici o sansa, astepti doar sa vezi unde te duci...
Recomand joaca cu frana de mana in parcare, inveti multe de acolo.
Frana de motor in conditii de iarna o zice si la scoala de soferi, daca erai cu un trailer te rostogoleai de cateva ori.
Intro situatie de genul important e sa anticipezi. daca vezi ca e panta si nu e curatat cobori in frana de motor cu I cat mai incet. Si ai facut bine ca ai accelerat usor in loc sa franezi
Ce mai conteaza cum ai procedat, important este ca ti-a iesit. In situatiile grele nu e nimeni langa tine sa te invete asa ca tot singur trebuie' s-o scoti la cap. Condusul nu e teorie, e practica de moment. In situatiile limita n-ai tu timp sa stai sa te gandesi cum scrie la carte sau ce ti-a zis x, actionezi din reflex.
Tii minte ce "tehnici exagerate folosite la raliuri" iti spuneam la alta intrebare? Poti sa iei intrebarea asta ca un argument.
Nu degeaba pilotii renumiti tin cursuri de conducere defensiva, pentru soferii normali, iar la scoala de soferi se invata conduita preventiva.
Chiar daca ajungi sa derapezi, si nu mai stii daca o scoti la capat cu bine, inca dinaintea virajului, in mintea unui sofer (bun) se petrec tot felul de calcule, si se pregatesc deja metodele de redresare, in functie abordarea virajului. Si nu ai de gandit probleme pe 3 pagini de caiet studentesc, practic cred ca sunt doar 2-3 modalitati prin care sa te joci cu un autoturism oarecare, intr-un viraj/atunci cand derapezi.
Sa-ti mai dau un exemplu NFS din viata mea, de iarna trecuta. Prima ninsoare, pamant inghetat, zapada umeda se lipea de cauciucurile de iarna, si eu nu stiam asta. Pauza de masa de la service, flamand, 30-40km/h pe drum fara antiderapant, curba de 90 de grade. N-am apucat s-o abordez bine, ca spatele a derapat incredibil de agresiv, am facut o pirueta completa, cu care din fericire m-am incadrat perfect in latimea drumului, si am mers pe directia curbei, dupa care masina avea tendinta sa faca pirueta in continuare, tot spre 90 de grade, dar din pacate drumul era drept acolo. Cand am ajuns de-a latul, am c*c@t o frana de picior din toata inima, care fin fericire, in lipsa ABS-ului a inghetat toate rotile si m-a mai dus cativa metri in lateral, oprindu-ma in final fara nici o paguba. Atat de la limita a fost situatia, incat dupa ce m-am oprit m-am dat jos cu colegul si am impins spatele in lateral, ca sa am loc sa plec. Nu zic ca am facut eu mare lucru, puteam sa fac aceleasi manevre si sa derapez din prima intr-un gard. A fost 95% noroc. Si ceva prostie, ca abia plecasem de pe loc, habar n-aveam care e aderenta, si n-am fost atent...
Fara frana aia, pupam gardul din fata "biniditat". Daca aveam ABS cred ca la fel, pupam gardul, ca mi-ar fi dirijat masina spre inainte.
Concluzia mea este ca esti un sofer bun daca ai reusit sa te redresezi si ai stat sa te candesti ce sa faci. Eu in cazul tau, daca as fi stiut de polei, opream si coboram panta cu rotile de pe dreapta aproape de marginea drumului astfel incat sa merg cu cele 2 pe pamant sau zapada. Daca nu puteam. faceam ce ai facut tu. Bine totusi ca ai scapat sanatos, si de acum sa o lasi mai moale pe vreme de asta. Ce masina conduci?
Volvo v40 din 97, obisnuiam sa trec cu 50-60 km/h prin curba aia, de data asta abia am reusit sa virez cu maxim 10 km/h dar nici pe aia nu-i aveam voi lua in considerare si metoda ta, multumesc dar drumul fiind in constructie erau indicatoare pe margini si nu prea aveam pe unde, la urcarea dealului m-am dat pe pamant unde se pregateau astia sa asfalteze ca pe asfalt nu aveam nicio sansa sa urc, s-au oprit 2 tiruri si o masina in panta, nu stiu cat de bune sunt cauciucurile astea folosite 2-3 ani cred, le-am luat la mana a 2-a, am facut testul cu moneda de 5 bani si sunt ''ok''.
Faza naspa este ca prapastia era fara prea multi copaci deci sansele sa ma opresc langa drum erau minime, ajungeam sa ma dau cu 'sania' si sa ies sau nu din masina la oprire :/
Pe vremuri din astea sa incerci doar cu frana de motor! pentru ca frana de picior e inutila...