Depinde pana unde s-a strambat, si ce masina ai.
Uita-te daca pe lonjeronul ala e prins bratul, sau daca motorul sta direct pe el.
Daca sta si roata pe lonjeron, e nasol, trebuie ceva 'meserie' pentru indreptarea sau inlocuirea lui, normal aceasta operatie se face doar pe stand de indreptat caroserii.
Daca e ca la majoritatea masinilor noi, iar lonjeronul merge in sus, avand doar contraaripa pe el, are doar rol structural, si se poate indrepta/inlocui mai simplu, tinand cont doar de aspect si rezistenta.
Am schimbat cateva capete de lonjeron, decupand din dezmembrari partea din fata, si sudand cap-la-cap cu electrod, cea mai buna sudura pentru acest tip de reparatie. Autogenul decaleste tabla pe o portiune mare si rugineste in scurt timp in locul sudurii (slabind rezistenta la un nou accident), plus ca, daca sudorul nu e experimentat, poate ondula tabla la sudare, si poate iesi stramb.
Cu alte procedee de sudura nu se poate, MIG-ul nu poate suda metale groase (de fapt poate, dar putini au aparate atat de puternice), iar pentru sudura in puncte, fara adaos, nu ai cum sa prinzi lonjeronul.
Deci, iti trebuie tinichigiu serios, de preferabil care sa stie sa sudeze bine cu electrod.
Inainte de a inlocui capatul, se trage de cel vechi, pentru a-l aduce la pozitie aproximativ. Apoi, dupa ce sudezi partea noua, s-ar putea sa mai ai de corectat putin, cand pui tragarul, aripa, capota... Dureaza ceva pana cand tragi la loc o caroserie pocnita. Nu mai zic, daca mai ai vreodata placerea sa schimbi alt element, trebuie sa-i faci loc cu barosul.
Nu am multa experienta in tinichigerie, abia in 2013 m-am apucat serios, si deja am vazut masini cu cativa cm mai scurte/lungi, in care elementele noi nu incapeau, sau ramanea loc pe langa ele. Insa e vorba de tabla, n-o doare daca o aduci la pozitia care trebuie. De asta, un tinichigiu care iti da masina inapoi cu lufturi, dupa un impact usor, merita batut, si pus s-o ia de la inceput, pe cheltuiala lui. Abia cand ajunge impactul la cupola, si nu se mai aliniaza usile cu stalpii si intre ele, poti spune ca nu mai poti indrepta masina. In rest, botul, spatele, pragurile, pana la cupola, toate pot fi facute "la ochi".
Pai scuza-ma dar daca ai indoit lonjeronul, ala numai accident mic nu a fost...
De grav, da e grav, dar daca nu e indoit foarte tare se mai poate indrepta.