Am avut acelasi scartait, cu anvelope 195/65/R15 si jante cu ET 49. In plus, masina nu prea putea pune puterea jos, cu treapta a 3-a rupea aderenta grav, in mers.
Am cumparat un alt set de roti, 16" cu ET36 si anvelope 215/55/R16 (asta aveam omologat), iar masina se aseaza pe drum mult mai bine.
ET-ul mai mic scoate anvelopa in exterior cu cativa centimetri, marind ecartamentul si stabilitatea. E diferenta foarte mare, si unghiul de cadere este complet diferit cu ET-ul mai mic.
Masina nu mai rupe aderenta in mers, iar in viraje pot sa intru mult mai tare, ca nu mai scartaie nimic.
Cu rotile de iarna, tot 195/65/R15 dar cu ET35, nu aveam problema scartaitului, iar masina statea pe drum mult mai bine decat cu rotile de vara, care aveau aceeasi dimensiune de anvelope, insa ET-ul 49 (statea roata sub masina, aveam ecartament ingust si unghiuri de cadere foarte proaste).
Deci, te sfatuiesc sa cauti alte jante, cu ET cat mai mic (adica un 37-31), si sa pui cel putin pe timp de vara, cea mai mare (lata) dimensiune de anvelope pe care o ai in cartea de identitate a masinii.
Skoda Octavia 2 este la fel ca masina mea, cu suspensie multilink pe spate, deci un set de jante cu ET mare vor afecta inclusiv pozitia rotilor de pe spate. Masinile merg mult mai bine "cracanate".
Rotile scârțâie dacă ai anvelopele uzate sau probleme la suspensii, amortizoare in general, și ele sunt supuse uzurii.
Dar dacă ai bulit janta, primul pas e sa o îndrepți sau sa o schimbi și apoi să duci mașina la un service să-ți facă geometria.