Frana de mana are sanse mari sa nu functioneze, pe cand bagatul in viteza are sanse foarte mici sa "nu functioneze".
Si ca sa-ti explic de ce nu e sigura frana de mana:
1. majoritatea masinilor au un cablu relativ subtire, care atunci cand actioneaza frana, ramane in tensiune. El poate fi ruginit (fara ca tu sa stii, ca nu e vizibil), si poate plesni random, de exemplu cand se raceste afara, materialele se contracta, iar tensiunea creste. Tu in timpul asta esti in casa, dormi, habar n-ai ca masina ta pleaca si se opreste in ale vecinilor, sau in mijlocul strazii. Asta nu se poate intampla la masinile cu frana de mana electrica, acolo este mult mai sigura frana.
2. forta de franare a franei de mana este redusa. daca inclinatia este mare, sunt sanse sa nu tina frana ok, si din experienta iti zic ca uneori sta masina cateva secunde sau minute nemiscata, apoi scapa frana si pleaca, mai departe sau doar se muta putin.
Eu am masina apta de ITP, cu etrierele spate functionale, curatate, discuri si placute noi (de firma), si tot aud cum scartaie si scapa cativa milimetri cand de exemplu stau la o bariera, pe un drum inclinat, pe liber si cu frana trasa normal. Trebuie sa o trag un click-doi peste normal, ca sa nu se clinteasca, si e fizic incomod.
Lasatul in viteza este mult mai sigur, pentru ca nu are cum sa sara. In cazul in care este o panta foarte mare si se invarte motorul, cel putin merge masina foarte incet, in frana de motor. Dar am facut test acum multi ani, aveam o Dacie 1310 cu motorul foarte uzat, am bagat-o in a 5-a (treapta cea mai slaba dpdv al franei de motor), si am incercat sa o impingem; cand a ajuns pe compresie, nu s-a clintit, impingeam doi baieti de ea si nu pleca.
La Saab de exemplu nu poti scoate cheia daca nu bagi in R la cele manuale si P la automate. Este masura de siguranta gandita de suedezi.
Masinile automata (indiferent de marca) au acel P la schimbator, pe langa frana de mana, care blocheaza planetarele cu niste sigurante din cutie. Deci producatorii au considerat ca nu este suficienta doar frana de mana, de aia trebuie sa o lasam si in viteza, sau in P.
Răspunsul tău îl așteptam bro, că am văzut că ești priceput pe partea de mașini și explici f bine. Mulțumesc, deci o las in treapta 1 și frâna de mână trasă.
Daca nu e pantă de ce sa o țin în treapta 1?
Nu contează. Este o regulă elementară.
E simplu. Exemplu, masina risca sa alunece cu spatele, o bagi in viteza 1. Masina risca sa alunece cu fata, o bagi in marsarier.
Daca nu e pantă de ce sa o las in treapta 1?
Avand in vedere ca nu avem masini din 2024, e normal sa asiguram masina cum putem mai bine. Soferi vechi,care aveau dacii,trabant,olcit, si alte masini, puneai pietroaie, ori lemene la roti, atat de preventivi erau.Acum selectam viteza in functie de panta la drum. Daca e drumu inclinat in fata, si masina o ia cu fata la ale, o bagam in marsarier, daca e risc ca masina sa o ia cu spatele la vale, o bagam in treapta 1, deci lucram pe invers, ca sa nu dam voie la masina. Cutia de viteze in treapta 1 e facuta sa mearga doar inainte, deci nu poate merge cu spatele.La fel si in marsarier, merge doar cu spatele, in fata nu poate, asta ne ofera un plus de siguranta. Fiecare face cum vrea.Bine ca incep sa dispara camioanele manuale, si autobuzele
Și eu o las tot ca tine cu frâna de mână trasă și cam atât, dacă o parchezi în rampă/panta ca măsură de siguranță e bine să o lași și în viteză dar în rest pentru mine frâna de mână e suficientă.
Mașina trebuie lăsată cu frana de mana trasa și după ce opresti motorul bagi și în a 1a și o lași așa. Așa am învățat la școala de șoferi. Se pare că asta blochează mai bine roțile din cate am înțeles. Nu se lasă pe liber, se lasă în a 1a.
Și mare atenție când pleci, sa nu uiți să scoți din viteza înainte să invarti cheia că altfel fuge de sub tine!
Orice șofer cu 3 ore de condus știe că se apasă ambreiajul când pornești o mașină manuala...
Am apăsat ambreiajul și tot s-a mișcat, niciodata nu învârti cheia când e mașină în viteză că riști să plătești asta chiar daca apeși ambreiajul!
Nu exista așa ceva. Mașină ta are grave probleme, doar așa.
Calca ambreiajul la pornirea motorului chiar daca e scoasa din viteza. In acest fel iei o sarcina inutila de pe demaror, mai exact nu il mai pui sa invarta si cutia de viteze (care are un arbore relativ greu in ea), il lasi sa lucreze doar cu motorul.
In felul asta te feresti si de riscul de a porni in viteza.
Masinile mai moderne nici nu te lasa sa pornesti, daca nu calci ambreiajul.