Depinde si de diametrul lor ca daca treci de la otel de 16 pe aliaj de 15 nu cred ca-s mai grele.
Da jantele de aliaj sunt mai grele dar cele OEM, sunt aftermarket care sunt mai usoare decat cele OEM (adica cele de fabrica cu care vine masina echipata) un exemplu de jante foarte usoare sunt seria OZ Ultraleggera dar nu-s singurii.
De obicei daca jantele aliaj sunt foarte usoare au si dezavantaje si cel mai mare ar fi ca se busesc repede, de exemplu daca lovesti o bordura, un obstacol.
Este posibil ca consumul sa creasca dar nu ceva de speriat, cum spuneam depinde pe ce diametru sunt.
Consumul este dat de foarte multi factori printre care jante, anvelope mai ales daca nu sunt umflate corespunzator, stilul de condus etc
Dar ca sa-ti raspund la intrebare da trecand pe jante de aliaj vei avea un consum mai mare, acum mare poate sa fie 100 ml/100 km sau 1 litru/100 km, fiecare percepe mare altfel. Ca daca in trecut aveam jante si cauciucuri pe 16 si acum am pe 19 cu siguranta consumul va creste pentru ca este o greutate suplimentara adaugata.
Eu cu jantele de aliaj R16 si cauciucuri de vara am consum de 8.1l/100km iar cu jantele de tabla R15 si cauciucuri de iarna am consum cam 8.7-9l/100km. Conduc zilnic dar pe distante scurte.
Te-ai gandit ca diferenta ta de consum este mai degraba datorata diferentei de temperatura? Iarna, multe masini halesc cu 2-3 litri mai mult, din cauza temperaturii cu 30 de grade mai mica, plus mersul incet, cu trepte mici de viteza, si frana de motor (cand e gheata). Orice motor are senzori de temperatura, care de pe la 10 grade in jos, incep sa mareasca portia de combustibil, ca motorul sa mai mearga ok.
Teoretic, jantele de aliaj (aluminiu), ar trebui sa fie mai usoare decat cele de otel. La mine asa e. Jantele de aluminiu pe 15", respectiv 16", cu cauciucuri destul de mari, pe care le folosesc vara, sunt mai usoare decat seturile de roti pe 14" din otel, originale, pe care am pus cauciucurile de iarna. Dar diferente de consum sau putere, nu am constatat. Poate si din cauza ca am masinile pe motorina, si sunt 'nesimtite' in ceea ce priveste greutatea suplimentara, fata de motoarele pe benzina, la care simti fiecare pasager in plus, in comportamentul motorului.
Cam asta este diferenta intre rotile de otel, de aluminiu aftermarket - low cost, si jantele scumpe (aluminiu, magneziu, carbon).
Primele doua categorii sunt doar roti, ultima categorie sunt rotile scumpe, care pe langa structura rezistenta, au si o greutate controlata, usurata la maxim.
Un set de jante second hand de aluminiu dar grele, le gasesti sub 600 de lei. Un set premium, usor, se vinde peste 1000 de lei la mana a doua.
Gasesti jante de otel pentru orice masina pe site-ul https://www.janta.ro/wheelsportal/84677/products/rims#ALCAR%20STAHLRAD
Gasesti jante de otel la preturi accesibile pe https://www.janta.ro/wheelsportal/84677/products/rims#ALCAR%20STAHLRAD