Turbosuflanta baga aer fortat in cilindri, mai mult aer=mai mult oxigen cu care poate arde o cantitate mai mare de combustibil => puterea si cuplul motorului sunt mai mari.
Exemplu de masini pe strada, vw golf 4 1.9 sdi ( diesel aspirat ) 68 cp 133 nm si tot aceeasi masina cu 1.9 TDI ( diesel cu turbo ) si motorizarea asta pleaca de la 90 cp cu 202 nm pana la 150 cp cu 320 nm, totul din cauza turbinei (aici mai difera, unele au injectoare mai mari, 2 pompe de motorina, etc...) dar ca idee, turbina creste puterea unui motor.
Cuplul e cel mai important pentru masinile grele deoarece cuplul se ocupa cu punerea in miscare a masinii, caii putere reprezinta doar acceleratia masinii, dieselurile sunt folosite pe masinile grele deoarece au cuplu mai mare (cuplu=forta) si asta la turatie mai mica fata de motoarele pe benzina, in schimb motoarele pe benzina aspirat/turbo sunt folosite pentru viteza, pe masini mici de cele mai multe ori.
Turbina nu ofera doar viteza, ci si mult cuplu, putere aproape dubla fata de admisia aspirata.
Un motor de 6 litri se comporta ca unul de 10 litri, daca are turbina.
Iar avantajul obtinerii puterii dintr-un motor mai mic, este greutatea redusa a pieselor mobile (biele, pistoane, vibrochen), din care rezulta o flexibilitate mult mai mare, raspuns mai rapid la acceleratie, relanti mai economic.
Isac_Ioan_1967 întreabă: