Salut,
Dupa ce ai mers cu masina ceva, te opresti (opresti motorul) pe o suprafata cat mai plana, astepti 5-10 minute si apoi masori cu joja, deci la cald pentru ca doar la cald motorul atinge temperatura optima de functionare si tot atunci uleiul circula in instalatie.
La rece nu are sens, s-ar putea sa fie nivelul mai jos decat necesar cand uleiul nici nu a urcat in instalatie.
Mai concret, nivelul uleiului se face exact cum este specificat in cartea masinii. Daca o ai, gasesti acolo exact ce trebuie sa faci despre orice.
In 10 minute nu este timp ca uleiul sa se adune din toată instalația, în baie, acolo unde se măsoară nivelul cu joja. Sper ca la alte probleme de mecanica sa te pricepi mai bine.
Eu zic sa deschizi un manual de producator si sa vezi ce scrie, inainte de a comenta degeaba si a-mi marca raspunsurile ca fiind eronate si nefolositoare.
Motorul trebuie adus la temperatura optima de functionare in prima instanta si apoi oprit. 10 minute sunt de ajuns.
Iti arat exemplu pentru Mazda 3 2005 din manualul producatorului, verificare nivel de ulei, ca sa nu zici ca te mint :
https://ibb.co/Pj29nZh
Ai și tu dreptate dar este mai sigur sa verifici înainte de a porni motorul, pentru că ești sigur că tot uleiul este in baie.
De obicei se verifica la rece, dar sunt unele motoare (de exemplu unele de la volkswagen, parca cel de 1.2 benzina cu distributia pe lant) la care se verifica la cald. Vezi ce scrie in manual la masina ta.
Se verifica dimineata inainte de a porni motorul. Uleiul s-a scurs in baie si nu ai surprize. Trebuie parcata pe suprafata plana.