Nu exista o teorie a devalorizarii.
Oricum, dupa o vreme, devin clasice, din ce in ce mai scumpe.
Piata e influentata de multe lucruri. De exemplu, Dacia 1300 pe vremea comunismului valora dublu fata de pretul de nou, pentru ca se statea la coada pentru ea cu anii; pana prin anii 2000, aveau valoarea relativ mare, fiind un model care inca se producea, aproape in aceeasi forma; apoi au scazut preturile, fiind considerate doar fiare vechi; cand a aparut programul RABLA, valorau brusc toate 'fiarele' 1500-2000 de lei. Acum, ca nu prea mai functioneaza programul RABLA, o Dacia 1310 din anii '90-2000 valoreaza 400 de lei, adica greutatea ei in fier, iar o Dacia 1300, daca e originala, valoreaza de la 2000 de lei in sus, pentru ca se pot atesta ca vehicul istoric, si au valoare pe piata masinilor clasice.
Daca te referi la o masina cumparata de noua, da, pretul scade cu 15-25% dupa ce ai iesit cu masina din fabrica, iar dupa 3 ani pretul scade cu 50-75%, in functie de masina.
In general se ia in calcul o scadere de 20% in primul an, iar apoi cate 10% din valoarea ramasa in urmatorii 4.
Acesta este insa un calcul absolut orientantiv, valoarea depinzand direct de numarul de kilometri parcursi si de starea masinii, dar nu numai. Pretul de nou este foarte important, o masina mai scumpa se va devaloriza mai rapid decat una ieftina. Domeniul de utilizare conteaza foarte mult, o a doua masina dintr-o familie, scoasa la plimbare o data pe saptamana, nu se poate compara cu o masina care a carat zi de zi materiale de constructii in portbagaj, de exemplu. Ca sa nu vorbim de o masina de inchiriat, un taxi sau o masina de scoala de soferi... Si acestia sunt doar cativa din factorii de influenta.
alindoolce întreabă: