In principiu, nu.
Doar daca masina are senzori de uzura la placute (senzori, nu clasicele contacte!), iar ECU are lista pentru acele criterii, le poti vedea pe tester.
Despre filtre nu ai cum sa vezi ceva pe tester (cu exceptia filtrului de particule), iar bujiile le poti "depista" doar in baza erorilor legate de arderea/rateurile pe fiecare cilindru in parte. Insa nu o sa-ti scrie "schimba bujia!". Exceptie cateva masini, care masoara rezistanta bujiilor, majoritatea diesel, insa rare si alea.
Testerul nu te face mecanic in nici un caz, este doar una din sculele mecanicilor. Daca nu ai experienta in mecanica, testerul te duce pe drumuri gresite.
Un schimb de bujii poti anticipa cu urechea la motoarele pe benzina, si cu o bucata de sarma, lampa de control ori aparat de masura (multimetru), la diesel.
La fel si filtrele, la alea de aer te uiti pur si simplu daca sunt incarcate, pe alea de combustibil le schimbi preventiv daca au peste 5000km si nu iti vine combustibil cum trebuie la motor, pe ala de ulei il schimbi odata cu uleiul. Nu ai nevoie de tester pentru lucrurile mentionate de tine.
Testerul (diagnoza) citeste informatiile oferite de calculatorul masinii. Intra pe rand in fiecare unitate a masinii (motor, abs, airbag, instrumente de bord, esp, accesorii (dotari), si ai cam 3 categorii de operatiuni:
1. citire si stergere erori (aici vezi majoritatea problemelor depistabile de catre senzori)
2. citire parametri in timp reali; aici vezi ce detecteaza senzorii (turatie motor, turatie pompa de injectie, ax cu came, temperatura antigel, temperatura chiulasei, temperatura aerului, raportul de amestec, tensiune baterie, treapta sistemului de racire fortata, etc)
3. setari/programari; cu functia asta, poti face anumite setari ori programari in unele unitati de control, cum ar fi schimbarea modului in care se inchide masina, activarea rabatarii automate a oglinzilor electrice in momentul in care incui masina, ridicatul geamurilor la incuiere, schimbarea valorilor la care te avertizeaza calculatorul cu privire la anumite lucruri (presiunea in anvelope de exemplu), inceperea procesului de regenerare a filtrului de particule, etc.
Ceea ce am scris pana aici este despre diagnoza auto, care doar acceseaza datele si optiunile din calculatorul masinii. Se mai pot numi si interfete OBD2, si pot fi controlate de pe laptop, tableta, telefon, sau ecranul si tastatura aparatului (unde exista).
Testerele, pe langa functia de diagnoza, au si posibilitatea de a ajuta mecanicii la depanarea anumitor componente. De exemplu, daca la diagnoza, despre EGR vezi doar valoarea aproximativa pe care o cere motorul, si valoarea la care a depistat senzorul ca este deschis/inchis, cu un tester ii tastezi manual sa se deschida 10, 20, 30%, pana la 100%, in timp ce il tii demontat (cu mufa bagata), si ii inspectezi cursa, sa vezi daca merge bine, sau nu. La fel si cu alte componente, cum ar fi clapetele de aer, pistonasele de avans si debit, etc. Cu testerul le pui in miscare, ca si cum le-ar comanda masina acest lucru, in timp ce le inspectezi "mersul", si constati daca e defect sau nu.
Pe langa diagnoze si testere, mai este aparatura de scriere a softurilor, iar acolo e complicata treaba, nu bagi o singura mufa in bord. Unele masini nu accepta scriere in ECU, decat cu inlocuirea unor chipuri, si conectarea lor direct la pini, sau cu inlocuirea ECU, ori montarea unor chipuri suplimentare.
Sper ca ai inteles ceva
Poți doar dacă ai senzori pe piesele respective, și unele masini vin cu senzorii respectivi, altele nu.
Tester ul detectează în general erorile din computerul mașinii