Daca se rupe cureaua de distributie, sufera destule avarii. In primul rand ca toata chiuloasa devine irecuperabila (supapele se sparg, se deformeaza axul/le cu came, se rup dinti sau se sparg rolele ce antreneaza axul cu came), daca motorul era in turatii inalte exista riscul sa se fisureze sau chiar sa se sparga blocul motor, se poate descentra arborele cotit-dar asta in cazuri extreme. Cel mai des in astfel de situatii se sparge chiuloasa si se distrug supapele. Tin sa-l contrazic pe AbSent01MaNu, majoritatea masinilor sufera pagube majore la motor, vorbim de un procentaj de 90%dintre autoturisme. Singurul motor care nu pateste nimic, ci doar se deregleaza distributia este cel de Cielo, dar nu ala in 16 valve montate pe modelele mai noi ci alea koreene de prin anii 94-97, motoarele DOHC simple. Lucram la un service si am avut ocazia sa ajut la repararea unui motor caruia i s-a rupt cureaua de distributie. Un Opel Astra din 2000 in 16v, schimbase de 4 zile distributia si nu i-au intins bine cureaua, a sarit si i-a facut chiuloasa praf. La costat 500 de euro una noua. Seful era si este un mecanic priceput, i-a pus-o la punct perfect. Se stie ca motoarele in 16v sunt mai dificile de reglat in caz ca se deregleaza distributia. De accea distributia trebuie schimbata la timp (se recomanda ca sa se schimbe la 60 000 km-unii trec de kilometrii astia dar pe raspunderea lor) de un mecanic priceput sau un service care sa asigure garantia manoperei si sa se foloseasca piese de calitate. Sper ca ti-am oferit detalii suficiente si ca ai inteles ceva. Daca ai dubii cu privire la ce ti-am spus, cauta pe net-exista destule discutii pe tema asta si ai sa te convingi. De regula trebuiesc evitate masinile care au suferit o astfel de paguba. Motoarele functioneaza in niste parametri, orice abatere duce la uzura prematura a acestuia respectiv scoaterea din uz.
Cureaua de distributie leaga arborele cu came de arborele cotit... daca se rupe cureaua risti ca un piston sa iti loveasca o supapa, sa o strambe ( reparatie usoara ) sau sa fisureze chiuloasa ( daca il prinde la unghi mare adica daca supapa a coborat destul de mult) sau poate ai norocu sa nu se intample nimic
Cum sa nu suferi nimic, depinde de pozitie cum se rupe, dar pe scurt pistoane, supape culbutori, ax cu came etc. se distrug in functie de noroc.cu alte cuvinte e nasol daca ti se rupe in mers! funda?
Se da peste cap motorul. Se strica sincronizarea dintre pistoane si supape. Este naspa de tot. Plus se pot distruge:
- chiuloasa, supape evacuare / admisie, Ax cu came, biele, pistoane, bloc motor (ca urmare a distrugerii pistoanelor / bielelor). De obicei iesi mai ieftin daca cumperi alt motor.
Daca se rupe cureaua de distributie la motorul tau in timp ce mergi cu ea pe drum pistoanele vor lovi in supape deoarece axul cu came nu se mai invarte iar unele supape vor ramane deschise, ceea ce poate duce la avarii grave. In cel mai norocos caza vei scapa cu doua-trei supape indoite, dar ai toate sansele sa ajungi in situatia de a schimba complet motorul, pentru ca va costa mai putin decat cu reparatia (chiuloasa distrusa, bloc motor fisurat, pistoane sparte, biele rupte, vilbrochen distrus, dar la cat costa un motor, mai bine cumperi o masina noua.
In cazul ruperii curelei de distributii motorul sufera multe stricaciuni(spargerea supapelor sau a chiuloasei).
Mulțumesc frumos de răspuns, spunea un om ca dacă se rupe cureaua la distribuție iți îndoaie tijele la supape, nu știam ca face atât de multe avarii o rupere de curea de distribuție
In functie de turatia motorului in momentul respectiv, daunele provocate sunt mai mari sau mai mici. Dar de cele mai multe oricureaua cedeaza atunci cand nu este schimbata la timp si este fortata, gen demaraje mai puternice, schimbat in turatii inalte, orice bruscare a motorului poate produce ruperea ei, REPET- numai atunci cand cureaua este prea uzata sau nu este montata corespunzator. Atata timp cat a fost montata si stransa corect, in cei 60 000 de km ea este garantata ca nu se va rupe. La service cand ma lasa seful pe mine singur sa schimb distributii (cel mai des pe Logan schimbam) s-a intamplat odata sa nu le aliniez la semn si am montat-o cu o decalare de 1 dinte. Cand l-am pornit, motorul facea urat, bătea, troncanea. In momentul ala nu il acceleram ci il opream imediat. Iti dai seama ca la turatia aia, cand abia pornea motorul nu se intampla nimic.