Sunt doua piese total diferite, nu pot fi analizate prin diferenta, chiar daca cele doua conlucreaza la reducerea poluarii. Pentru a intelege despre ce e vorba am sa iti povestesc pe scurt cum functioneaza fiecare.
Catalizatorul seamana cu o toba de esapament, doar ca nu e gol pe dinauntru, ci are un fel de "filtru" cu gauri foarte fine (ceramic sau uneori metalic), acoperit cu metale nobile care grabesc reactiile chimice de transformare a gazelor poluante in altele mai putin poluante, de unde si denumirea de catalizator. In pricipiu este vorba de transformarea monoxidului de azot in azot si oxigen, respectiv a monoxidului de carbon in bioxid de carbon.
Dupa cum se stie, motorul functioneaza pe baza arderii combustibilului in interiorul cilindrilor, ardere care se produce numai in prezenta oxigenului din aer. Atunci cand ajunge prea putin oxigen in cilindrii se spune ca amestecul este prea bogat, combustibilul in exces fiind evacuat prin esapament, in timp infundand gaurile fine ale catalizatorului. Pentru a evita acest lucru, este necesar ca in fiecare moment sa se asigure amestecul optim, astfel incat sa nu se elimine combustibil nears, dar in acelasi timp sa nu fie redusa puterea motorului printr-un amestec prea sarac. Solutia gasita de specialisti a fost un senzorul de oxigen (atentie, de oxigen, nu de aer!) sau altfel spus sonda lambda. Sonda lambda este montata pe esapament, intre motor si catalizator (masinile mai noi au doua sonde, una inainte de catalizator, cealalta dupa), rolul acestui senzor fiind de a monitoriza continuu continutul de oxigen al gazelor de esapament si a comunica acest lucru calculatorului care gestioneaza functionarea motorului (ECU). Cand proportia de oxigen este prea mare, se suplimenteaza aportul de combustibil, iar cand este prea mica se reduce, asta bineinteles de mai multe ori pe secunda.
Pai sonda Lambda este sonda de aer a masini si catalizatorul reduce emisia de noxe poluante.
Catalizatorul modifica chimic gazele de esapament si sonda lambda masoara continutul gazelor inainte de catalizator si trimite aceste date la unitatea de control, care calculeaza care este cel mai potrivit amestec pentru acel moment.
Sonda LAMDA(a fost developat in anii '60) este un senzor de oxigen mai bine spus,,, iar catalizatorur este un "cuptor"in care arde restul de carburant transformand nitrogenul, carbonul monoxid, hidrocarbonul in oxigen, carbon dioxid si respectiv apa.