1 Nu turezi motorul cand ai calcat ambreajul la podea(motorul sa nu fie turat cand este decuplat)
2 Pedalele nu se bruscheaza
3 Din primele 2 realizam ca nu dam drumu brusc la acceleratie ci incet(cu simt cam 1 secunda doua) apoi calci ambreajul ceva mai repede(nici chiar tare pentru ca nu suntem la concurs din acela "cine loveste mai tare cu ciocanul sau piciorul in pedala aceea si sa vedem cat de sus sare jucaria aceea") dupa ce ai calcat ambreajul, schimbi in treapta superioara si lasi ambreajul nici chiar incet nici prea brusc, ridici piciorul sa simti ca revine pedala, adica sa dureze minim si maxim 1 secunda 2.
Cand schimbi dintr-o treapta superioara intr-una inferioara, calci ambreajul si schimbi in treapta inferioara (exemplu din viteza 4-3, sau 4-2 sau chiar 5-2) si acum dai drumu foarte, foarte incet la ambreaj(daca dai drumu brusc, te izbesti de parbriz sau musti din volan)
4 Ambreajul nu se tine foarte mult timp apasat, cand esti la semafor sau la trecere al nivel cu cale ferata si ai prins rosu si stii ca dureaza mult atunci mai bine opresti motorul si tragi frana de mana, pentru ca daca ti calcat ambreajul prea mult timp atunci va trebui sa faci si un drum spre service auto sa schimbi si ambreajul.
Cat despre schimbatul vitezei, uita-te in cartea masinii, ce zice producatorul, pentru ca acolo specifica tot ce tine de intretinerea masinii.
ce haioasa e intrebarea, vitezele le schimbi cand motorul iti zice sa le schimbi cand il auzi ca tureaza tare dar nici prea in exces, doar acum nu te uiti tot timpul la indicator la revolutii e pus de pomana putini ii da atentie, cu timpul te vei obisnui
Pai @mickeye daca la bariera care de obicei dureaza mult stai cu motorul pornit atunci consumi aiurea combustibil si daca mai si ti calcat ambreajul si frana atunci slabesti arcurile de la ambreaj, mai are ceva, daca opresti motorul sau il lasi pe liber si tragi frana de mana atunci mai ai cum sa te odihnesti, un lucru foarte important si de care au nevoie toti conducatorii(odihna), de ce sa stai cu picioarele pe pedale cand poti sa tragi frana de mana si sa mai profiti de ocazie si sa te relaxezi un pic.
Dar nu e gresit nici sa stai si cu picioarele pe ambreaj si frana.
Orice comanda asupra masinii se face finut. Nu se bruscheaza de nicio culoare. Atat cu schimbat-orul de viteze, cat si cu abreajul, frana, acceleratia sau volanul.
Ai spus ca, conduci dupa ureche. Sa stii ca, e un lucru foarte bun si indicat. In felul acesta poti auzi turatia motorului, prin urmare, poti schimba corect treapta de viteza. In momentul in care doresti sa schimbi viteza nu accelerezi deloc, dar menti piciorul drept deasupra acceleratiei. Calci usor abreajul ( nu dintr-o data, nu bruschezi), odata ajuns la podea poti apuca usor maneta de viteze si-o introduci in treapta dorita (de preferat a se schimba viteza treapta cu treapta, a nu se sari peste nicio viteza). In momentul in care ai introdus in viteza lasi usor ambreajul (pentru a evita patinarea ambreajului si distrugerea discului de ambreaj) si calci acceleratia (la fel de usor).
Am avut ocazia sa merg in masina cu diferiti soferi care ma lual la ocazie. Am observat o chestie gresita. Multi tin ambreajul apasat in timpul mersului, chiar daca nu schimba treapta de viteza sau franeaza. Apasa ambreajul numai atunci cand schimbi viteza sau cand franezi (pentru a evita oprirea motorului). Atentie sporita. Bafta, tinere novice.
Apropo de statul la barieră. ce are dacă stau cu motorul pornit, cu schimbătorul pe liber şi eventual frâna de mână trasă sau cu piciorul pe frână?
Poti schimba astfel incat sa nu iti vibreze masina dupa ce ai schimbat. Mergi cu masina, in timp vei invata singur cum se conduce.
WayhaughtK întreabă: